• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72234
+
-

خط چهارم انتقال آب به یزد در انتظار بودجه

در استان
خط چهارم انتقال آب به یزد در انتظار بودجه

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به استان گفت: این خط به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، «سید ابوالفضل موسوی بیوکی» در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه استان افزود: در اسفند سال ۹۷، تخصیص ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از دریای عمان مصوب شد که در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در این راستا در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ۱۶ جلسه با مسئولان مربوطه برگزار شد تا مصوبه یادشده مورد موافقت قرار گیرد.
موسوی بیوکی تصریح کرد: با توجه به این‌که مبدا خط انتقال از سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، پیگیری‌های لازم برای اختصاص ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب برای استان‌های شرقی شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی هم به تصویب رسید.

وی با بیان این‌که آب انتقالی به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص دارد، افزود: به همین علت باید این طرح توسط بخش خصوصی، صنعت و افراد فعال در این حوزه اجرا شود و سرمایه‌گذاری هم باید از سوی این بخش صورت گیرد.
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار از ۲۰ روز گذشته تاکید کرد: تاکنون ۳۰ پیمانکار اطلاعات اولیه خود را برای اجرا اعلام کردند.

وی با اشاره به کمبود آب در بخش شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی استان افزود: خط انتقال آب اول یزد از سرچشمه زاینده‌رود به این استان اجرا شد، ولی با توجه به این‌که این خط تنها با ۶۰ درصد ظرفیت آب را به یزد منتقل می‌کند، مباحث مختلفی در ارتباط با خطوط بعدی انتقال آب به استان مطرح است.
موسوی بیوکی تصریح کرد: آب انتقالی از خط فعلی برای شرب مردم استان است که از این خط در ۱۰ سال گذشته سالانه به صورت میانگین ۶۴ میلیون متر مکعب آب به یزد منتقل شده، ولی سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

به گفته وی امسال به واسطه افزایش ذخیره آب سد، احتمال افزایش از ۶۴ به ۶۶ میلیون متر مکعب هم وجود دارد.
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ظرفیت خط انتقال یادشده را ۹۸ میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود: نیاز سالانه استان به آب شرب و بهداشت حداقل حدود ۹۱ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: درخواست خط دوم انتقال آب از خراسان و بهشت‌آباد بود که در نوروز ۹۶، دولت اعلام کرد، امکان برداشت از بهشت‌آباد وجود ندارد، مصوبه این خط در حال ارسال به شورای عالی آب است.
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به یزد گفت: واحدهای صنعتی مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و چادرملوی اردکان در این ارتباط همکاری دارند که سهم چادرملوی اردکان از این خط ۲۲ درصد است.

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ظرفیت انتقال خط یادشده را ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب بیان کرد.
وی تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به یزد، اعلام شد که ۴۵۰ میلیون یورو به خط انتقال آب یزد اختصاص پیدا می‌کند. این مصوبه به نام یزد مطرح شد ولی تنها ۲۲ درصد آن به استان اختصاص پیدا می‌کند و مابقی مربوط به دو مجموعه دیگر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید