• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72142
+
-

فروش باطری خودرو زیر قیمت

چندوچون
فروش باطری خودرو زیر قیمت


تامین، عرضه و افزایش قیمت انواع لوازم یدکی و مصرفی خودرو به مشکل مشتریان تبدیل شده. اما برخی تشکل‌های صنفی از وضعیت مناسب تولید و عرضه خبر می‌دهند. با تقی علی‌اکبری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی تولید و عرضه باطری خودرو چگونه است؟
اکنون مشکلی برای تامین نیاز بازار به باطری وجود ندارد و تولید داخل این محصول شرایط خوبی دارد، به نحوی که 90درصد باطری خودرو در داخل کشور و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه فروشندگان، باطری خودرو را از کارخانه‌های تولیدکننده پیش‌خرید کرده و این کالا دارای تاریخ انقضاست، ناچار به فروش آن با قیمت زیر بازار به دلیل نبود امکان دپوی آن هستند. فروشندگان به ناچار باطری خودروها را زیر قیمت می‌فروشند و این شرایط، قیمت مناسبی را برای مشتریان باطری رقم زده‌است.

چه نظارتی بر شرایط تعویض باطری نو با کهنه وجود دارد؟
مشتریانی که خواستار تعویض باطری نو با کهنه هستند می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی‌شرکت‌ها و ارائه باطری کهنه، باطری نو دریافت کنند. قیمت باطری نو عرضه شده برای هر آمپر بنا بر نوع 7هزار تا 7هزار و 500 تومان است و عرضه کنندگان باطری ملزم هستند تا باطری فرسوده را به نرخ هر آمپر 3هزار تومان از مشتریان خریداری کرده و مابه‌التفاوت نرخ باطری نو با باطری فرسوده را از آنها دریافت ‌کنند. با این وجود مشتریان ‌برای ارائه باطری فرسوده الزامی ندارند و با انجام این کار بر اساس میزان آمپر باطری فرسوده از 150 تا 200 هزار تومان در هزینه خرید باطری نو صرفه  جویی می‌کنند.

قیمت فروش باطری خودرو بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟
 متوسط نرخ کنونی باطری‌های داخلی در کارخانه از هر آمپر 7هزار و 100 تا 7 هزار و 200 تومان در نوسان است و عرضه‌کنندگان باید باطری را به نرخ هر آمپر 7هزار و 400 تا 7 هزار و 500 تومان به مشتریان عرضه ‌کنند اما اکنون به دلیل افت قیمت‌ها، فرشندگان باطری را به نرخ پایین‌تری به مشتری می‌فروشند. همچنین هزار فروشنده رسمی ‌باطری در سطح شهر تهران به ارائه گارانتی معتبر به مشتریان ملزم هستند. از نظر مدت زمان گارانتی نیز رقابت کارخانه‌ها موجب مدت زمان‌های متفاوت گارانتی این محصول شده است، مدت زمان گارانتی‌ها از 12 تا 14 ماه در نوسان است اما حداقل گارانتی باطری یک‌سال است. فروشنده باید به هنگام فروش باطری به مشتری کارت گارانتی را که در آن تاریخ نصب و آدرس فروشنده درج شده، به مشتری ارائه کند.

عمده شکایت‌های مشتریان در مورد خرید باطری چه بوده است؟
اغلب شکایت‌ها در مورد قیمت باطری‌های خارجی است که به دلیل نوسان نرخ دلار با قیمت‌های متفاوتی به مشتریان عرضه می‌شود. باید توجه کرد که قیمت باطری خارجی نسبت به باطری تولید داخل بیشتر بوده و به هر آمپر تا 10هزار تومان هم می‌رسد. با این وجود به هنگام تعویض باطری نو با کهنه، تفاوتی در قیمت خرید باطری فرسوده داخلی یا خارجی توسط شرکت‌های عرضه کننده وجود ندارد اما مشتریان اجباری برای فروش باطری داغی به شرکت‌های عرضه کننده ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید