• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71881
+
-

حجاج و خانواده‌هایشان مواظب باشند

کمین تب کریمه

کمین تب کریمه


اخبار    فردا روز عید قربان است و به همین مناسبت هرساله هزاران حاجی به پاس شکرگزاری از خداوند اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند اما این در شرایطی است که در هفته‌های گذشته نمونه‌هایی از تب کریمه کنگو در کشور دیده شده و تاکنون بیش از 54نفر به این بیماری مبتلا  شده و 5نفر جان باخته‌اند. حجاج و اطرافیانشان و از همه مهم‌تر افرادی که اقدام به ذبح گوسفندان در این ایام می‌کنند باید نکات بهداشتی را در اولویت قرار دهند زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری از طریق ذبح و گوشت تازه احشام از جمله گوسفندان اتفاق می افتد. بیماری ویروسی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش نوعی خاص از کنه منتقل می‌شود که معمولا روی بدن حیواناتی همچون گوسفند، گاو و بز وجود دارد.

علائم بیماری
در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بیماری بین یک تا 3 روز و حداکثر ۹ روز است. اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده منتقل شود، دوره نهفته 5 تا 6روز و حداکثر ۱۳روز خواهد بود. تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت‌شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهم‌ترین علائم تب خونریزی‌دهنده کنگو هستند.

چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟
دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، به‌خصوص در بیمارستان‌ها و حالا که روز عید قربان است افرادی که به نوعی اقدام به ذبح گوسفندان می‌کنند می‌توانند در معرض خطر باشند.

آیا با خوردن گوشت می‌توان به بیماری مبتلا شد؟
این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود. این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت، جگر و.. حیوان تازه ذبح‌شده را خام بخورد. گذاشتن گوشت در فریزر قبل از مصرف در دمای زیر صفر به مدت 3 تا 4 ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد. همچنین پختن کامل گوشت مصرفی همین اثر را خواهد داشت.

راه‌های پیشگیری چیست؟
بهتر است ذبح دام در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و با رعایت نکات ایمنی باشد و در این شرایط هیچ نگرانی نسبت به گوشت وجود نخواهد داشت. اما اگر افراد می خواهند در این روزها اقدام به ذبح گوسفند کنند بهتر است از قصاب‌ها کمک بگیرند، به جای اینکه خود با تهیه گوسفند شخصا بخواهند اقدام کنند. توجه داشته باشید اگر حیوان آلوده در روز‌های اوج بیماری ذبح شود و ذبح‌کننده دستکش به دست نداشته باشد یا اگر دستش خراش برداشته باشد، ویروس بلافاصله به او منتقل می‌شود. افرادی که اقدام به ذبح گوسفندان می‌کنند باید از دستکش، روپوش‌بلند و چکمه‌بلند استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید