• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71525
+
-

میثاق انتخاباتی به میزبانی وزارت کشور

رحمانی فضلی: دغدغه گروه‌های سیاسی رعایت بی‌طرفی و پرهیز از مداخله بی‌مورد است

مأموریت‌های وزارت کشور صرف تهیه و توزیع تعرفه‌های انتخاباتی یا آموزش مجریان انتخاباتی محدود نمانده‌اند. وزیر کشور در جریان دیدارهای خود با گروه‌های مختلف سیاسی به‌دنبال ایجاد یک توازن در خواسته‌های آنان و زمینه‌سازی حضورشان در رقابت‌های امسال مجلس برآمده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در تشریح جلساتی که اخیرا با چهره‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف برگزار کرده به ایرنا گفت: «بنا داریم صحبت‌های همه فعالان و گروه‌های سیاسی را بشنویم و محورها و دغدغه‌های مشترک را به‌عنوان میثاق انتخاباتی تدوین کنیم و به آن پایبند باشیم.»  انتخابات مجلس یازدهم، دوم اسفند ماه برگزار می‌شود و وزارت کشور دولت روحانی دومین تجربه ‌خود در برگزاری انتخابات مجلس را پشت سر می‌گذارد. در مجلس دهم، مطالبات فعالان سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان درخصوص تأیید صلاحیت‌ها رایزنی‌های مختلف این نهاد دولتی با شورای نگهبان را رقم زده بود. این دغدغه‌ها یک‌بار دیگر سراغ جریان‌های سیاسی آمده و وزارت کشور را میانجی خود ساخته‌اند. به گفته رحمانی‌فضلی «برگزاری انتخاباتی پرشور، پرنشاط، قانونی، با مشارکت بالا توأم با آرامش و سلامت مستلزم این است که همه عناصر و مولفه‌های انتخابات اعم از اجرا، نظارت، تبلیغات و فعالان سیاسی با هم هماهنگی و همکاری داشته باشند؛ بنابراین پس از دیدار با فعالان اصولگرا، اسامی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب به من داده شد که با دعوت از آنها جلسه‌ای برگزار شد و به‌زودی دیداری هم با دوستان مستقل خواهم داشت.»

در جلسه نخست اصولگرایان وزیر کشور را دعوت کرده بودند و در جلسه دوم، وزارت کشور میزبان اصلاح‌طلبان بوده‌اند. بنا بر توضیحات وزیر کشور «دغدغه طبیعی گروه‌های سیاسی بیشتر در حوزه اجرا، نظارت، تبلیغات، رعایت بیطرفی و مداخله بی‌مورد است و برمبنای آنچه در این جلسات گذشت همه طیف‌ها علاقه‌مند هستند که به شکل فعال و مؤثر در انتخابات حضور داشته باشند.»

او ابراز امیدواری کرد: «با محور قرار دادن قانون، همکاری مستمر و جدی با شورای نگهبان به‌عنوان مسئول نظارت، وزارت کشور در حوزه اجرا، صداوسیما در حوزه تبلیغات و دستگاه قضا به‌عنوان داور و حکم بتوانیم فضای قابل‌اعتماد و اطمینان برای همه ایجاد کنیم تا هر شخص یا گروهی که صلاحیت لازم قانونی را دارد بتواند در انتخابات حضور داشته باشد و تکلیف و وظیفه‌اش را در قبال مردم و انقلاب انجام دهد تا موجب نشاط، شور و مشارکت بیشتر شویم.»
طرح این اظهارات از سوی رحمانی‌فضلی همزمان با تأکید وی بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات بود. او روز پنجشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران به مناسبت هفدهم مردادماه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به‌گونه‌ای است که باید امسال انتخابات به یک مانور قدرت و وحدت، اتحاد و انسجام و مشارکت حداکثری تبدیل شود و در شرایط امن و سالم نشاط سیاسی ایجاد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید