• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71182
+
-

شب گرم، حضور گرم

مروری بر آنچه از هفته گذشته تاکنون درباره تعاملات مدیران سازمان سینمایی با جشنواره‌ای نوظهور منتشرشده است

مسعود میر /روزنامه‌نگار

«شب گرم سینمای ایران» عنوان رویدادی است که به مدیریت رضا رشیدپور و تحت عنوان ثانویه جشنواره «سینماتورز» در روزهای پایانی هفته گذشته در جزیره کیش برگزار شد.
البته از این دورهمی‌ها و مراسم‌های ویژه بریز و بپاش جایزه و تندیس در این کشور کم نیست، به خصوص اینکه پای سینما هم وسط باشد. ده‌ها جشنواره سینمایی بی‌ربط و بی‌خاصیت شاهد این مدعا هستند و ظاهرا نه تنها قرار نیست فکری به حال این هفت‌دست آفتابه و لگن برای جشنواره‌ها و آیین‌ها و رویدادهای سینمایی شود بلکه هر روز هم بر تعداد این مراسم‌ها در وضعیت شام و ناهار هیچی سینمای بی‌جان مملکت افزوده می‌شود. اما نکته جالب درباره همین شب گرم سینمای ایران حضور حسین انتظامی -رئیس سازمان سینمایی- و ابراهیم داروغه‌زاده-معاون سابق ارزشیابی و نظارت و دبیر فعلی جشنواره فیلم فجر- در این آیین بود؛ حضوری که به این جشن رسمیتی فراتر از یک رویداد تازه‌متولد شده در بخش خصوصی بخشید و حالا پیگیری‌های خبرگزاری مهر درباره چرایی حضور مدیرانی در این سطح در چنین رویدادی سبب شده تا سازمان سینمایی در چند سطر توضیحاتی را بیان کند. سؤال اصلی درباره پشتیبان مالی این جشن بوده است؛ موضوعی که خود رشیدپور هم در مراسم مفصل به آن پرداخت و تاکید کرد با اینکه پیشنهادهای زیادی از منابع مختلف داشته، اما ترجیح داده سراغ جایی برود که پول سالم درمی‌آورد و به همین دلیل یک شرکت فروش بلیت هواپیما را به عنوان حامی مالی برگزیده است.

اما فارغ از مباحثی که درباره بودجه برگزاری سینماتورز و دستور کار سینمایی آن مطرح است، غیرمنتظره‌ترین اتفاق در برگزاری این رویداد حمایت تمام قد سازمان سینمایی از آن با حضور 2 مدیر ارشد بود؛ حمایت و حضوری که به‌نظر می‌رسد دیگر رویدادهای سینمایی متعلق به بخش خصوصی و حتی بخش قابل‌توجهی از رویدادها و جشن‌های صنفی سینمای ایران هم از آن محروم هستند. همین موضوع سبب شده تا این خبرگزاری تیتر شما کجا، اینجا کجا آقای انتظامی را محور سؤالاتش از رئیس سازمان قرار دهد؛ سؤالاتی که روابط عمومی سازمان سینمایی آنها را بی‌پاسخ نگذاشته است و در متنی که منتشر شده تاکید کرده: قاطبه سینماگران، دغدغه سلامت سرمایه‌های ورودی را دارند چون به اهمیت حفظ نظامات حرفه‌ای از جمله، دستمزدهای منطقی قائلند. همانطور که می‌دانید سازمان سینمایی ابرازهای سنجش و تایید صحت و سلامت سرمایه را در اختیار ندارد اما این دغدغه را دارد و وظیفه خود می‌داند که با دستگاه‌های مسئول همکاری کند و به علاوه با تدابیر حرفه‌ای بتواند زمینه و امکان راستی‌آزمایی‌هایی را فراهم کند. سؤال اما اینجاست که چطور رئیس سازمان سینمایی و مدیران زیرمجموعه ایشان در حالی که به ضعف خود در تشخیص پول های کثیف در این حوزه معترفند تا کیش می‌روند و در چنین برنامه‌ای شرکت می‌کنند؟ شاید مدیران سازمان سینمایی بگویند اصل بر صداقت است و اینکه همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درگیر پول کثیف نیستند که صدالبته حرف درستی است فقط می‌ماند اینکه چطور همین رئیس سازمان و مدیرانش چنین حمایت تمام‌قدی را از دیگر رویدادهای بخش خصوصی و حتی بعضی برنامه‌های دولتی حوزه سینما به عمل نمی‌آورند؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید