• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71154
+
-

مسکن مهر اصفهان شهریور به سرانجام می‌رسد

۹۸ درصد واحدهای مسکن مهر این استان تکمیل ‌شده و 2 درصد باقی‌مانده در حال تکمیل است

اصفهان
مسکن مهر اصفهان شهریور به سرانجام می‌رسد

نفیسه زمانی‌نژاد/اصفهان - خبرنگار 

سال 86 عملیات اجرایی ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران آغاز شد، اما این پروژه بعد از گذشت بیش از 12 سال هنوز به‌ طور کامل به بهره‌برداری نرسیده‌ است. از ۳۹۰ هزار واحد باقی‌مانده ۱۵۰ هزار واحد به دلیل جانمایی نامناسب فاقد متقاضی است و ۲۴۰ هزار واحد تکمیل‌شده هم به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی، امکان تحویل ندارد.
در اصفهان، بنا به گفته معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان، ۹۸ درصد واحدهای مسکن مهر تکمیل ‌شده است و 2 درصد باقی‌مانده هم تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد.
ایمان طاهر تصریح می‌کند: سهمیه مسکن مهر اصفهان ۱۶۰ هزار واحد بوده که 152 هزار واحد دارای متقاضی است. از این تعداد ۱۴۹ هزار واحد تکمیل و تحویل مردم ‌شده است و واحدهای تکمیل‌ نشده هم براساس تعهد شورای مسکن استان باید تا پایان شهریور تکمیل و تحویل متقاضیان شود.
وی علت نیمه‌تمام ماندن این واحدهای باقی‌مانده را مشکلاتی چون پرداخت سهم از سوی مردم و تأمین مصالح مرتبط می‌داند. این مسئول می‌گوید: تورمی که در چند سال اخیر در بخش مصالح ساختمانی به وجود آمد، روند تکمیل واحدهای مهر را با کندی مواجه کرد. از سوی دیگر در ساخت مسکن مهر نیاز به ایجاد مراکز آموزشی و آماده‌سازی زیرساخت‌هاست که قرار بود دولت بودجه‌ای برای آماده‌سازی این زیرساخت‌ها اختصاص دهد، اما دولت در شرایط بحران اقتصادی و با محدودیت منابع روبه‌روست. با توجه به گفته‌های مسئولان، طرح مسکن مهر دیر یا زود به اتمام می‌رسد، ‌اما با وجود تکمیل این پروژه، همچنان بسیاری از خانواده‌های ایرانی فاقد مسکن مانده‌اند و در انتظار برنامه‌ای دیگر از سوی دولت یا بخش خصوصی هستند.
احمد تولا، عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان با بیان این‌که پروژه‌هایی چون مسکن مهر آغازگر ساخت مسکن ارزان‌قیمت بود، بیان می‌کند: البته انبوه‌سازان در آن زمان علاقه‌مند به این نوع ساخت‌وساز نبودند و تمایل به ساخت خانه‌هایی باکیفیت بهتر داشتند. در حال حاضر دولت می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت واحدهای مسکونی متوسط هدایت کند و بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد. 
وی یادآوری می‌کند: با تکمیل پروژه مسکن مهر لازم است طرحی جایگزین برای آن تعریف شود که با اجرای طرح وزیر جدید راه و شهرسازی شاید برای تأمین مسکن عده‌ای بتوان در بهبود این وضع گامی برداشت؛ طرحی که قرار است در آن 400 هزار واحد مسکونی تا پایان سال 99 ساخته شود و حدود 40 هزار واحد آن سهم شهرهای جدید اصفهان است. البته لازمه اجرای چنین طرحی تزریق وام است که خوشبختانه تا مبلغ 150 میلیون تومان موافقت شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید