• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71032
+
-

ظرفیت‌های مغفول تابلوفرش سردرود

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان تابلوفرش سردرود: محصولات پایتخت تابلوفرش دستباف جهان در میان فرش‌های صادراتی گم شده است

صنایع دستی
ظرفیت‌های مغفول تابلوفرش سردرود

شهر سردرود در آذربایجان شرقی و در نزدیکی تبریز با ۸۰۰ کارگاه فعال، یکی از خاستگاه‌های تابلوفرش و پایتخت تابلوفرش دستباف جهان شناخته می‌شود، اما هیچ متولی و یا تشکل خاصی در کشور ندارد و به همین دلیل در میان فرش‌های صادراتی گم شده است.

رئیس شورای شهر سردرود در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که تولید تابلوفرش اولین هنر سردرودی‌هاست و از آن می‌توان به عنوان اصلی‌ترین شغل مردم این شهر یاد کرد می‌گوید: در گذشته، اهالی در قالب قالی‌بافی به تولید تابلوفرش می‌پرداختند، اما این‌روزها کارگاه‌های تولیدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون حدود ۸۰۰ کارگاه در این شهر مشغول به کارند و حاصل کارشان را به سراسر کشور و بیشتر کشورهای جهان صادر می‌کنند.  

«آرزو مبصر» از تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از بافندگان تابلوفرش، اتحادیه تابلوفرش دستباف و افراد دارای نفوذ در این زمینه خبر می‌دهد و می‌افزاید: با تلاش‌های این کارگروه، مرکز پژوهش‌های فرش دستباف سردرود آغاز به کار کرده است و هم‌اکنون اقدامات مفیدی برای رشد این صنعت و هنر در مرکز می‌شود.

وی معتقد است که رهایی از روش‌های سنتی و توجه جدی‌تر به علم و پژوهش و به‌روزرسانی طرح‌ها می‌تواند در پیشرفت و معرفی هرچه بیشتر تابلوفرش سردرود به جهان موثر باشد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلوفرش دستباف سردرود هم اظهار می‌کند: انتظار می‌رود تابلوفرش بیش از پیش به دنیا معرفی شود و اگر ترتیبی از طرف استان اتخاذ شود، می‌توان با اعزام هیات‌‌های تجاری تحقیقی به خارج از کشور بازارهای هدف جدیدی را برای تابلوفرش سردرود تعریف کرد. 

«کاظم صحتی» بیان می‌کند: با تمام ظرفیت اشتغال‌زایی، ظرفیت صادرات و شکل جدید ارزآوری این هنر بومی و ابتکاری، تابلوفرش هیچ متولی و یا تشکل خاص خود را در کشور ندارد و به همین دلیل در میان فرش‌های صادراتی گم شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید