• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70934
+
-

میزبانی مریوان‌ از جشنواره بین المللی بازی‌های بومی

جشنواره بین‌المللی بازی‌های بومی و محلی با حضور تیم‌هایی از کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان و ایران روزهای هفتم و هشتم شهریور امسال به میزبانی مریوان برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، رئیس هیات روستایی و بازی‌های بومی و محلی اظهار کرد:‌ در این جشنواره که هر سال برگزار می‌شود تیم‌هایی از رشته‌هایی همچون زوران (کشتی محلی)، طناب‌کشی و هه‌لپه‌رکی حضور دارند.

«هوشنگ امینی» با بیان این‌که سال گذشته ۱۵۰ مسابقه متنوع در کردستان برگزار کردیم، افزود: نخستین دوره مسابقات کاراته روستایی با حضور ۲۰۷ شرکت‌کننده هم سال گذشته برگزار شد، ضمن این‌که نخستین المپیاد ورزشی خوشه‌چین در ۶ رشته فوتبال، فوتسال، والیبال، چوب‌کشی، هفت‌سنگ و دوومیدانی هم سال گذشته در استان برگزار شد.

وی با بیان این‌که تا پایان سال ۶ کلاس داوری و مربیگری برگزار می‌کنیم، اضافه کرد:‌ در حوزه آموزش 3 کلاس داوری و مربیگری برگزار کرده‌ایم که به این ترتیب اکنون ۳۶ داور درجه 3 کشوری، ۳۳ مربی در رشته برای‌تونیک و ۳۳ مربی هم در سایر بخش‌ها داریم.

 امینی یادآور شد:‌ تلاش می‌کنیم کشتی چوخان که بومی کردستان است و حتی نام آن نیز کُردی است به زادگاه اصلی آن بازگردانیم و این رشته ورزشی را در این استان فعال کنیم. رئیس هیات‌های روستایی و بومی و محلی کردستان گفت: یکی دیگر از برنامه‌های امسال هیات برگزاری نخستین جشنواره عکس بازی‌های بومی و محلی در کردستان است.

وی تاکید کرد:‌ ۱۰ کمیته با عناوین، زوران (کشتی محلی)، آموزش، روستایی، داوران، مربیان، برای‌تونیت، فوتسال و فوتبال، فرهنگی، پیشکسوتان، تیر و کمان سنتی در هیات روستایی و بومی و محلی فعال است.امینی افزود: در استان کردستان هزار و ۶۰۰ روستا، با ۴۷۲ هزار و ۸۷۶ نفر جمعیت و هزار و ۲۱۱ دهیاری داریم که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های روستایی باشد. 

 وی با اشاره به این‌که حدود ۲۰۰ بازی بومی و محلی داریم، گفت:‌ به دنبال بررسی، رونمایی و به صحنه آوردن بازی‌های بومی و محلی مغفول مانده هستیم.  رئیس هیات‌های روستایی و بومی و محلی کردستان به فتوای شورای افتای کردستان در مورد بازی تخته‌نرد نیز اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به تایید شرعی این بازی با فدراسیون برای گرفتن مجوزهای لازم مکاتبه کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید