• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70502
+
-

تولید سالانه 2 میلیون اصله نهال در استان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: از 2 میلیون اصله نهالی که سالانه در استان تولید می‌شود، حدود 900 هزار نهال به استان‌های دیگر صادر می‌شود.  

«علی اصغر زارعی» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: 15 نهالستان دارای مجوز در استان در حال فعالیت هستند که شامل ۷ نهالستان سردسیری، یک نهالستان پسته، 2 نهالستان انار، 4 نهالستان زیتون و یک مرکز کشت بافت در استان است.  وی بیان کرد: قرار بر این است که یک نهالستان مادر در استان ساخته شود. 

اگر این موضوع عملیاتی شود می‌توانیم نهال و پیوندک مورد نیاز غرب کشور را در استان تأمین کنیم. در برنامه داریم که این نهالستان بر مبنای تولید ارقام جدید ساخته شود تا بتوانیم نهال با لیبل آبی تحویل متقاضی دهیم. البته در حال حاضر نیز نهال‌ها دارای لیبل از نوع خوداظهاری هستند.  زارعی بیان کرد: همه نهالستان‌ها نهال‌های خود را با برچسب به بازار عرضه می‌کنند، اما ارزیابی عملکرد آنها براساس خوداظهاری صورت می‌گیرد.

 در این زمینه برنامه داریم که تأمین پیوندک‌ها در باغ مادری با استفاده از پایه‌های رویشی یا کشت بافتی رخ دهد و نهال‌ها گواهی شده باشند. نهال گواهی شده 100 درصد دارای کیفیت و کمیت و دارای ضمانت است.  وی در مورد ایجاد تعاونی نهال‌کاران گفت: نهال‌کاران با ایجاد این تعاونی می‌توانند عضو صندوق حمایت شوند و تسهیلات ویژه دریافت کنند. 

همچنین هماهنگ شدن نهال‌کاران برای توزیع نهال‌ها و تبادل اطلاعات علمی و تجربی برای بررسی مسائل و مشکلات از دیگر مزایای ایجاد این تعاونی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید