• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70035
+
-

مشروطه‌گردی در چله تابستان

تهرانگردی احمد مسجدجامعی دیروز همزمان با سالگرد صدور فرمان مشروطه برگزار شد

خبرها
مشروطه‌گردی در چله تابستان


مجید جباری/ خبرنگار
گرمای هوای یازدهمین روز از مرداد هم مانع تهرانگردی گروه کاشف فرهنگ و هنر پایتخت نشد. تهرانگردی دیروز احمد مسجدجامعی و خبرنگاران این گروه به‌دلیل همزمانی با سالگرد صدور فرمان مشروطه به بازدید از بناها و اماکن مربوط به تاریخ مشروطیت اختصاص داشت. به همین ‌خاطر می‌توان این برنامه ۱۱ساعته را به مشروطه‌گردی تعبیر کرد.

علاوه بر دکتر اکبر ثبوت، تاریخدان برجسته، شهرداران مناطق ۱۱ و ۱۲، مهدی سیف، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران هم در مشروطه‌گردی دیروز، مسجد‌جامعی و گروه را در چله تابستان همراهی می‌کردند. بازدید از موزه سردار اسعد بختیاری در ساختمان شماره7 بانک ملی و خانه تاریخی ناصر‌الملک واقع در ساختمان بانک تجارت در خیابان فردوسی، از برنامه‌های آغازین تهرانگردی دیروز بود. عضو شورای شهر تهران در ادامه برنامه، از بازار کفاش‌ها و مسجد امام خمینی (ره) دیدن کرد. مسجدجامعی در حاشیه این بازدید به نقش این مسجد و تجمعاتی که در این مکان در دوران مشروطه برگزار شد، اشاره کرد.

او در ادامه، با حضور در میدان تاریخی حسن‌آباد که اخیرا دچار حریق شده است، از وضعیت مرمت 2گنبد تاریخی این میدان، آگاه شد. مسجدجامعی در این‌باره به همشهری گفت: «میدان حسن‌آباد نیاز دارد پس از مرمت و بازسازی مکان‌های آسیب‌دیده، به محلی برای حضور مردم تبدیل شود. برای تحقق این امر البته باید تغییراتی در نوع کاربری و شکل فیزیکی میدان ازجمله حذف زوائد آن انجام و پس از آن به محل مکث مردم تبدیل شود.

بازدید از آرامگاه شیخ‌هادی نجم‌آبادی از علمای تأثیرگذار نهضت مشروطه و بازدید از مقبره ملک‌المتکلمین از افراد تأثیر‌گذار نهضت مشروطه، از دیگر برنامه‌های تهرانگردی این هفته بود.

مسجدجامعی به‌همراه گروه تهرانگردی، بعدازظهر دیروز هم از روزنامه امرداد دیدن و دقایقی را با مدیران، مسئولان و خبرنگاران این نشریه گفت‌وگو کرد. بازدید از مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران و دیدن تابلوی ۶ متری فتح تهران مربوط به حضور نیروهای بختیاری به رهبری سردار اسعد و سپهدار تنکابنی هم ازجمله برنامه‌های مشروطه‌گردی این هفته بود.

تهرانگردی دیروز با حضور مسجدجامعی و گروه همراه در خانه محمد کربلایی احمد، خبرنگار شهید روزنامه همشهری و دیدار با خانواده این شهید بزرگوار پایان یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید