• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69885
+
-

سیرجان پایلوت طرح‌های بازآفرینی کشور شد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از محلات هدف طرح‌های بازآفرینی سیرجان مانند آباده، سعیدآباد، ده یادگار، مکی‌آباد و فیروزآباد بازدید کرد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی سفر یک‌روزه خود به کرمان با همراهی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی ضمن حضور در سکونتگاه‌های غیررسمی سیرجان از محلات هدف طرح‌های بازآفرینی این شهرستان مانند آباده، سعیدآباد، ده یادگار، مکی‌آباد و فیروزآباد بازدید کرد. 

به گزارش ایرنا «سیدمحمد پژمان» پنجشنبه گذشته با همراهی مدیران کشوری و استانی ضمن بازدید از این سکونتگاه‌ها، طرح‌های جدید بازآفرینی شهری را به بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی سیرجان اختصاص دادند و این شهرستان را به عنوان پایلوت طرح‌های بازآفرینی در کشور معرفی کردند. 

پژمان در جریان این سفر یک هکتار زمین از جمله 1۵۸۱ متر‌ مربع را به طرح‌های فرهنگی، 1۸۳۲ متر مربع را به پروژه‌های آموزشی و 4۱۷۹ متر مربع را به طرح‌های مسکونی منطقه مکی‌آباد سیرجان اختصاص داد که بخشی از این میزان نیز برای احداث فضای سبز در این منطقه در نظر گرفته شد. 

همچنین طرح‌های بازآفرینی شهری مانند مدرسه ۶ کلاسه در حال ساخت واقع در سکونتگاه غیررسمی سعیدآباد و مدرسه ۱۲ کلاسه در حال ساخت در منطقه مکی‌آباد سیرجان مورد بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و سایر مدیران استانی قرار گرفت. 

دیگر طرح‌های در حال احداث شرکت بازآفرینی شهری در سیرجان پروژه‌های ۱۴ هزار متر مربع آسفالت معابر، ۹ هزار متر جدول‌گذاری، یک سوله ورزشی در حال ساخت و خانه محله در سکونتگاه آباده بود که مسئولان از این طرح‌ها بازدید کردند.
 
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بازدیدی از اراضی دولتی با ظرفیت اجرای طرح‌های بازآفرینی در منطقه فیروزآباد و منطقه بازار قدیم سیرجان داشت. 

پژمان همچنین در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان کرمان از اراضی دولتی مناسب برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری کرمان و سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای الله‌آباد و شهرک صنعتی این شهر بازدید کرد و در جریان این بازدیدها بنا شد ۲۲ طرح بازآفرینی در شمال و ۲۱ پروژه در جنوب استان به مرحله اجرا برسد. 


ارائه تسهیلات کم‌بهره 

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار گفت: واقعاً جای مطرح کردن این سوال است که کرمان چه‌طور شهری است؟ 13 هزار هکتار عرصه با پایین‌ترین تراکم شهری در کشور در این استان قرار دارد. معلوم است که شهرتان پرخرج خواهد بود و هزار سال دیگر نیز نمی‌توانید این‌گونه شهر را اداره کنید. 

پژمان افزود: 2700 محله در قالب 141 هزار هکتار با جمعیت افزون بر 20 میلیون نفر در کشور هم‌زمان در سطح کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی با بافت‌های فرسوده و میانی زندگی می‌کنند. 

پژمان با تاکید بر این که وظیفه ملی ما این است که به بازآفرینی شهری ‌کمک کنیم، افزود: این موضوع عزم ملی را می‌طلبد و همه دستگاه‌های حاکمیتی باید درگیر باشند. 

وی از تسهیلاتی که برای طرح بازآفرینی شهری داده می‌شود، سخن به میان آورد و گفت: به افرادی که یک واحد در این محلات احداث می‌کنند 50 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصدی و 20 میلیون تومان تسهیلات دیگر با نرخ سود 18 درصد اعطا خواهد شد. ضمن آن‌که به انبوه‌سازان سنتی نیز به ازای هر واحد 100 میلیون تومان و به انبوه‌ساز صنعتی به ازای هر واحد 110 میلیون تومان تسهیلات داده خواهد شد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از شهرداری کرمان در گسترش بی‌رویه شهر کرمان گفت: توانایی داخلی خود را نادیده نگیرید. نمی‌توان همه موضوعات را از طریق دولت و مجلس حل کرد. نگاهی به شهر کرمان بیندازید، فقط منطقه کوچکی از این شهر کم‌برخوردار و سایر مناطق شهر برخوردار هستند؛ بنابراین با اقدامات کوچکی می‌توان مشکلات این مناطق کم‌برخوردار در شهر کرمان را حل کرد. 


استقبال نکردن از تسهیلات بازآفرینی شهری 

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان، تسهیلات ساخت مسکن در بافت فرسوده و بازآفرینی شهری به حساب بانک مسکن واریز شده، اما در استان کرمان استقبال مورد انتظار از این تسهیلات نشده است. 

 «محمدمهدی بلوردی» در ستاد بازآفرینی شهری استان کرمان افزود: سازندگان بخش غیردولتی از ظرفیت این تسهیلات به صورت مطلوب استفاده نمی‌کنند و در این زمینه کمتر از ۳۰۰ واحد مسکونی در 3 ماه ابتدای امسال برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است. 

وی با بیان این‌که محدودیت‌ها در حوزه بازآفرینی شهری باید رفع شود، اظهار کرد: تمرکز اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بر ساخت‌و‌ساز مسکن توسط بخش خصوصی در بافت فرسوده است. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: دستورالعمل برای ساخت‌و‌ساز مسکن در بافت فرسوده کرمان به صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر حتی با اولویت ساخت‌و‌ساز برای پرسنل دستگاه‌ها ارسال شده است. 


ساخت مسکن در شهرک سیدی

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: هفته آینده فراخوانی برای ساخت‌و‌ساز مسکن در شهرک سیدی اعلام می‌شود و تا یک ماه آینده عملیات اجرایی این طرح در کرمان آغاز خواهد شد. 

بلوردی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهرها با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کلان‌شهر محسوب می‌شوند؛ لذا بنا بر کلان‌شهر بودن کرمان برای پرداخت میزان تسهیلات به صورت رسمی به بانک‌ها ابلاغ شده است. 

وی گفت: شهر کرمان 1۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که از این میزان ۵۴۰ هکتار بافت تاریخی محسوب می‌شود و محدودیت ارتفاع در این مناطق ساخت‌و‌ساز را غیراقتصادی می‌کند.


لزوم ارائه پروانه رایگان ساخت و ساز در سکونتگاه‌های غیررسمی

استاندار کرمان گفت: شهرداری پروانه ساختمانی رایگان به طرح‌های بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی بدهد؛ زیرا این کار از معضلات اجتماعی و اقتصادی این شهر می‌کاهد. 

 «محمدجواد فدائی» در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان کرمان در محل استانداری افزود: ۲۲ پروژه بازآفرینی شهری در شمال و ۲۱ طرح در جنوب استان کرمان تا پایان سال ۹۸ باید به بهره‌برداری برسد. 

بنا به گفته استاندار کرمان در بافت‌های فرسوده میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرها، ۵۰ میلیون تومان وام با نرخ ۹ درصد توسط بانک مسکن و با معرفی اداره کل راه و شهرسازی برای احداث واحدهای مسکونی به متقاضیان داده می‌شود. 

استاندار کرمان ادامه داد: چنانچه این واحدها توسط انبوه‌سازانی با استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی و معیارهای صرفه‌جویی ساخته شوند، مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دیگر نیز با نرخ سود ۱۸ درصد به ازای هر واحد داده می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت حل مشکل مسکن مددجویان کمیته امداد گفت: به دنبال اجرای طرح‌های مختلف برای حل مشکل مددجویانی هستیم که به لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار نامناسبی هستند و طبق توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنا داریم در مرحله اول ۵۰ واحد مسکونی در شهرک صنعتی با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان و به صورت ۶۰ میلیون تومان بلاعوض و وام ۴۰ میلیونی در قالب اقساط ۱۰ ساله احداث کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید