• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68992
+
-

شگرد جدید سودجویی از معابر «توقف ممنوع»

رئیس پلیس راهور البرز: افراد سودجویی هستند که به اسم پلیس یا آشنایی با پلیس از شهروندان اخاذی می‌کنند

گزارش
شگرد جدید سودجویی از معابر «توقف ممنوع»

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


مدتی است افراد سودجو با بهره‌گیری از عدم رعایت قانون توسط برخی شهروندان کرجی در حوزه راهنمایی و رانندگی دست به اقدامی می‌زنند که برای شهروندان شبهاتی را ایجاد کرده است.
برخی معابر کرج از سال‌ها قبل با تصویب شورای فرهنگ ترافیک استان به دلیل شرایط فیزیکی منطقه و با هدف کاهش بار ترافیکی با نصب تابلوهای پارک ممنوع و حمل با جرثقیل تعیین شده و شهروندان مجاز به پارک در این معابر نیستند. اما با توجه به این‌که بعضی رانندگان با بی‌توجهی به قانون در این معابر پارک می‌کنند، پلیس نیز بر اساس وظیفه خود خودرو را با جرثقیل حمل و به پارکینگ‌های مربوطه منتقل می‌کند.
در تماس‌های شهروندان با همشهری، مشخص شد افرادی با حضور و مراقبت از معابری که پارک ممنوع است با دیدن حمل خودرو توسط پلیس برای سودجویی و در واقع نوعی کلاهبرداری از راننده خودرو توقیف‌شده، اقداماتی انجام می‌دهند.


اظهارات یک شهروند 

 یکی از شهروندان کرجی اظهار می‌کند: برای مراجعه به یکی از مراکز اداری در خیابان شهید بهشتی خودرو خود را کنار خیابان پارک کردم اما وقتی بازگشتم خودرو در محلی که پارک کرده بودم، نبود.
«محمد فراهانی» می‌افزاید: راننده یک خودرو پراید که جای خودرو من پارک کرده بود سمتم آمد و با گفتن این‌که مشاهده کرده خودرو مرا پلیس با جرثقیل برده مدعی شد در اداره پلیس راهنمایی و رانندگی آشنا دارد و برای رفع مشکلم کمک می‌کند.
وی می‌گوید: این فرد پس از گرفتن مشخصات خودرو از من با یک تماس تلفنی و صحبت با یک فرد دیگر که به گفته وی با او آشنا بود، مرا به پارکینگی در خیابان مصباح برد تا خودرو را تحویل بگیرم.

این شهروند کرجی می‌گوید: پس از پرداخت قبض خلافی خودرو و هزینه حمل جرثقیل و مراجعه به اداره پلیس راهنمایی و رانندگی و انجام کارهای اداری خودرو را تحویل گرفتم و در همه این مراحل راننده پراید که همه راه و کار را می‌دانست و راهنمایی می‌کرد کنارم بود و در پایان کار 65 هزار تومان برای کرایه و راهنمایی که داشت، مطالبه کرد. راهانی اضافه می‌کند: با کلی چانه‌زنی و این‌که برای یک ساعت و نیم همراه من بوده در نهایت 55‌هزار تومان به او دادم.


لزوم اجرای قانون توسط رانندگان در ممنوعیت پارک خودرو

رئیس پلیس راهور البرز اظهار می‌کند: به منظور مدیریت پارک حاشیه‌ای و جلوگیری از انسداد مسیر و پس‌زدگی بار ترافیکی در برخی از معابر کرج به‌خصوص در معابر اصلی با مصوبه شورای ترافیک، در مکان‌هایی که مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفته، تابلوهای توقف‌ممنوع و یا حمل با جرثقیل نصب شده است که رانندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.
سرهنگ «غلامعلی شرق» با بیان این‌که در برخی موارد مشاهده می‌شود رانندگان با بی‌توجهی به این تابلوها خودرو خود را پارک می‌کنند می‌افزاید: پلیس برای اعمال قانون به‌منظور روان‌سازی ترافیک و تسهیل در تردد سایر شهروندان، خودروها را به پارکینگ منتقل می‌کند.
وی عنوان می‌کند: رانندگانی که در مراجعه مشاهده می‌کنند خودرو در محل پارک‌شده نیست با سامانه 110 تماس بگیرند و آدرس دقیق محل خودرو را از پلیس دریافت کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با بیان این‌که همه پارکینگ‌ها سامانه هوشمند دارند می‌افزاید: به محض ورود خودرو به پارکینگ‌ها، در سامانه ثبت و برای شهروندان پیامکی مبنی بر جزئیات و آدرس پارکینگ محل توقف خودرو ارسال می‌شود.
سرهنگ شرق اظهار می‌کند: از رانندگان درخواست می‌شود به دفاتر پلیس+10 و یا مرکز تعویض پلاک خودرو در جاده قزلحصار مراجعه کنند و تلفن‌هایی را که در سامانه شماره‌گذاری دارند به‌روز‌رسانی و فعال کنند تا از پیامک‌هایی که در بحث اعمال قانون، توقیف خودرو و همچنین دستوراتی که نیاز است مالک خودرو در جریان باشد و از طریق پلیس ارسال می‌شود، مطلع شوند.


اخاذی به اسم پلیس

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با اشاره به اظهارات مطرح‌شده از سوی شهروندان می‌گوید: افراد سودجویی هستند که به اسم پلیس یا آشنایی با پلیس قصد اخاذی از شهروندان را دارند و به عنوان راننده دربستی، مالک خودرو توقیف‌شده را به پارکینگ می‌رسانند.
سرهنگ «غلامعلی شرق» با بیان این‌که مالک خودرو در تماس با 110 می‌تواند از محل پارکینگ خودرو منتقل‌شده مطلع شود می‌گوید: فرد یا افرادی که در این نوع سودجویی اظهار آشنایی و تماس با فردی از پلیس را می‌کنند تا آدرس محل پارک خودرو را به مالک بدهند، در واقع با 110 تماس می‌گیرند و با دادن مشخصات خودرو از محل پارکینگ مطلع می‌شوند.
وی با تاکید بر این‌که این افراد هیچ ارتباطی با پلیس ندارند می‌افزاید: از مردم درخواست می‌کنیم هوشیار باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی بلافاصله پلاک خودرو مورد نظر را ثبت کنند و به نیروهای پلیس دهند تا از طریق قانون و مراجع قضایی پیگیری شود.
 

آنچه باید درباره «حمل با جرثقیل» بدانیم 


راهنمایی و رانندگی استان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در درآمدهای حاصل از تخلفات حمل با جرثقیل ندارد و تنها کارشان آزادسازی خودروهای توقیف‌شده است. تعرفه تعیین‌شده این جرثقیل‌ها برابر نرخ مصوبه‌ای است که سازمان صمت بر حسب دستور هیأت وزیران و ارجاع امر به استانداری‌های استان به پیمانکار ابلاغ می‌کنند و تنها وظیفه پلیس ایجاد یک قرارداد ویژه با بخش خصوصی است و مفاد آن این است که مالکان جرثقیل‌ها حق ندارند بدون هماهنگی پلیس، خودرو را جابه‌جا کنند.

شهروندان باید به تابلوهای حمل با جرثقیل و مقررات مربوط به آن احترام بگذارند و اطاعت کنند. اگر تابلوی حمل با جرثقیل در مکانی نصب شود، 15 متر چپ و 15 متر راست حریم آن است. خودروهایی که در تابلوهای توقف ممنوع یا مطلقاً ممنوع پارک می‌کنند و حریم 15 متر تابلوها را رعایت نمی‌کنند، ناگزیر با خودروهای جرثقیل به پارکینگ هدایت می‌شوند. راننده جرثقیل بدون حضور مأمور حق بارگیری خودرو را ندارد و اگر تخلفی از وی سر بزند، برابر مقررات رفتار خواهد شد. اگر خودروی پیش از رسیدن به پارکینگ توسط مالک احراز هویت شود، راننده جرثقیل باید خودرو را پایین آورده و بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای خودرو را به او تحویل دهد. 

راهنمایی و رانندگی هیچ نقشی در ارتباط با جرثقیل‌های حمل خودرو، نقل و انتقال به پارکینگ و حتی درآمدهای حاصل از آن ندارد. مسئولیت تمام این موارد به عهده بخش خصوصی طرف قرارداد با سازمان صنایع، معادن و بازرگانی است.
اگر در تمام مراحل حمل خودرو به پارکینگ در بازرسی‌ها ثابت شود خودرو هنگام انتقال آسیب دیده است، پیمانکار شرکت بدون ارجاع به دادگاه باید با دادن هزینه‌های خسارت، رضایت راننده خودرو را جلب کند.
شماره تلفن 197 پاسخگوی خسارت‌دیدگان است. 

وقتی راننده‌ای با آگاهی از پیامدهای احتمالی همچون توقیف و انتقال به پارکینگ در محل ممنوع پارک می‌کند، پس در واقع به نوعی با رضایت خودش مشکلات احتمالی را پذیرفته و نمی‌تواند ادعا داشته باشد.
تمام محتویات و آسیب‌دیدگی‌های فنی پیش از ورود به پارکینگ بررسی می‌شود. تمام خسارت‌های احتمالی توسط مأمور نیروی انتظامی به طور مستند در قبض پارکینگ نوشته می‌شود. اکنون در هماهنگی با مرکز 110 پس از توقیف خودرو توسط راهنمایی و رانندگی شماره پلاک و مشخصات خودرو به مرکز 110 اعلام می‌شود و به محض این‌که مالک خودرو با این مرکز تماس بگیرد، به وی اطلاع داده می‌شود که خودرویش از سوی پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل شده است یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید