• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68421
+
-

کمبود آب آشامیدنی شاهرود جبران می‌شود

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان: اگر کیفیت سد نعیم‌آباد مورد تأیید قرار گیرد، با لوله‌گذاری می‌توانیم بخشی از کمبود آب شاهرود را جبران کنیم

گزارش
کمبود آب آشامیدنی شاهرود جبران می‌شود

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این‌که نیاز آب شاهرود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است گفت: ساخت 5 حلقه چاه جدید، راهی برای جبران کسری ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب شاهرود است. به گزارش مهر، «محمد طاهری» که در پی بروز مشکلات جدی در حوزه آب شرب و به دعوت فرماندار شاهرود به این شهر سفرکرده بود با بیان این‌که گرمی هوا و افزایش درجه حرارت بالاتر از ۳۰ درجه و حتی ۴۰ درجه شاهرود برخی نقاط این شهر را در ساعات پایانی شب با کمبود فشار و قطعی آب مواجه کرده است افزود: با توجه به جمعیت موجود در شاهرود، میزان تولید آب و سرانه مصرف در شهر، احتمال مواجه‌شدن با این تنش آبی قابل پیش‌بینی بود.

وی اضافه کرد: شاید این سوال برای شهروندان شاهرودی مطرح باشد که امسال با توجه به بارندگی‌های خوبی که وجود داشت چرا بازهم باید این مشکل وجود داشته باشد؟ باید بگوییم این بارندگی‌ها در فصل بهار روی منابع سطحی، زیرسطحی و رواناب‌ها و پشت سدها تأثیر داشت، اما در آب‌های عمیق و زیرزمینی زمان‌بر است و به‌سرعت به عمق چاه‌ها نمی‌رسد.


تأمین ۹۰ درصد منابع آب شاهرود از چاه‌ها

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد تولید آب شاهرود از منابع زیرزمینی و چاه‌هاست افزود: کل توان تولید ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع چاه و قنات است و با افزوده شدن جمعیت و سرانه به‌علاوه کاربری‌های مختلف ۷۵۰ لیتر نیاز آبی ما در شاهرود است.

طاهری با اشاره به این‌که در برخی نقاط شاهرود عمق چاه‌های حفاری تا ۳۰۰ متر هم رسیده است اضافه کرد: ۱۵۰ لیتر کمبود آب در شاهرود وجود دارد که حدود ۵۰ لیتر از طریق خرید آب از چاه‌های سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نظیر راه‌آهن، البرز شرقی، دانشگاه صنعتی شاهرود و کارخانه سیمان تأمین ‌شده است.

وی با بیان این‌که کمبود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شاهرود، افزایش درجه حرارت و مصرف بیش‌ از حد باعث شد تا مردم در برخی مناطق با کمبود آب و قطعی مواجه باشند بیان کرد: برای برون‌رفت از این مشکلات جلسات مختلفی در کمیته بحران استانداری و فرمانداری شاهرود برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد.


سد نعیم‌آباد؛ راهگشای کمبود آب 

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این‌که راه‌حل برون‌رفت از تنش آبی شاهرود در میان‌مدت انتقال آب چشمه‌سارهای قطری و سد کالپوش و برای درازمدت انتقال آب دریای خزر است اظهارکرد: با توجه به این‌که این طرح‌ها زمان‌بر هستند همه توجه خود را به سمت برنامه‌های کوتاه‌مدت سوق دادیم که نیاز آبی را از سد نعیم‌آباد تأمین کنیم.
طاهری با اشاره به این‌که آب منطقه‌ای در حال آزمایش آب سد نعیم‌آباد برای انتقال به شاهرود است بیان کرد: این سد با قنات‌های آب و فاضلاب شهری 5/1 تا 2 کیلومتر فاصله دارد. بنابراین کیفیت آب شرب خط قرمز ماست و در هیچ شرایطی حاضر نیستیم که آب بی‌کیفیت به شهروندان برسد.

وی افزود: اگر کیفیت سد نعیم‌آباد مورد تأیید قرار گیرد با لوله‌گذاری حدود 5/1 تا 2 کیلومتر می‌توانیم بخشی از کمبود آب شاهرود را از این طریق جبران کنیم و بنابراین ۷۲ ساعت زمان برای نتیجه آزمایش‌ها لازم است.


جدایی ۲۰ انشعاب شهرداری از شبکه آب 

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این‌که امروز برای موضوع فضای سبز شاهرود نیز تصمیم‌گیری شد گفت: این شهر از فضای سبز خیلی خوبی برخوردار است که باز هم در این شرایط تنش و بحران آبی حاضر نیستیم یک نهال خشک شود و به‌راحتی می‌توان از روش‌های دیگر آبیاری استفاده کرد.

طاهری بیان کرد: مقرر شد 2 تانکر از سوی آب و فاضلاب شهری به شهرداری کمک شود و شهرداری نیز از چاه‌هایی که کیفیت کمتری دارد علمک بزند و استفاده کند و از سویی انشعاباتی که از روی شبکه شهری فضای سبز گرفته نیز قطع شود.

وی با بیان این‌که ۲۰ مورد از انشعابات شهری از شهرداری جدا شد و این روند ادامه دارد افزود: پیش‌بینی می‌شود با این اقدامات کوتاه‌مدت و زودبازده بتوانیم چند لیتر بر ثانیه از این طریق صرفه‌جویی در شهر داشته باشیم و کمبود منابع جبران شود.


جبران کمبود ۱۰۰ لیتر آب

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان همچنین با اشاره به این‌که مردم شاهرود با ۲۰ درصد صرفه‌جویی می‌توانند کمک بسیار مهمی به دیگر شهروندان کنند افزود: هر کولر آب در شبانه‌روز ۳۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند و با خاموش شدن 8 ساعت کمک مناسبی به تأمین آب شرب خواهد شد. همچنین گذاشتن سایه‌بان ۲۸ درصد مصرف آب کولر را کم و سردی خانه را بیشتر می‌کند.
طاهری با بیان این‌که 3 حلقه چاه در منطقه حفر شده و در شرف اعطای مجوز 2 حلقه چاه دیگر هستیم بیان کرد: این 5 حلقه چاه ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب خواهند داشت. بنابراین برنامه‌ای به شرکت قنات‌ها که در صحرای جلالی چاه دارند داده شد تا با آب باکیفیت معاوضه کند و سال آینده مسأله کنونی را دیگر نداشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید