• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68255
+
-

آزاد‌سازی‌ سهام‌عدالت وارد مرحله اجرا شد


همزمان با نزدیک شدن به تصویب لایحه سهام عدالت در مجلس، عملیات آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، با برگزاری جلساتی در وزارت اقتصاد وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش همشهری، عملیات اجرایی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به لحاظ فنی که شامل ثبت اطلاعات 49 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت و آماده‌سازی‌ تجهیزات سخت‌افزاری برای انجام معاملات و تسویه و پایاپای این معاملات است از روز دوشنبه با برگزاری نخستین جلسه در وزارت اقتصاد عملیاتی شد. این یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های عملیاتی برای پشتیبانی توزیع، تخصیص و انجام معاملات سهامداران در دنیاست که با توجه به دربرگیری آن نیاز به زیرساخت‌های فنی گسترده‌ای دارد.

درصورت آزاد‌سازی‌ سهام عدالت که مراحل قانونی آن در مجلس در حال پیگیری است 49میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت این توانایی را پیدا خواهند کرد که معاملات سهام خود را از طریق بورس یا فرابورس در قالب سهام یا صندوق‌های قابل معامله انجام دهند. به همین دلیل کار ساماندهی و پشتیبانی معاملات این طیف گسترده از سهامداران به زیرساخت‌های گسترده‌ای نیاز دارد و اگرچه هنوز بر سر لایحه سهام عدالت و نحوه آزادسازی سهام عدالت اختلاف نظر وجود دارد، اما می‌توان گفت تهیه زیرساخت‌های انجام این معاملات به تجهیزات سخت‌افزاری قدرتمند، سرورهای فراگیر و همینطور منابع مالی کافی برای ایجاد این توانایی‌های فنی نیاز دارد. بر همین اساس روز دوشنبه نشستی در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار(سمات) و همچنین تعدادی از نمایندگان صاحب‌نظر مجلس در حوزه اقتصاد برگزار و عملا عملیات اجرایی سهام عدالت در بازار سرمایه وارد فاز اجرایی شد.

خبرهای قبلی حکایت از آن داشت که پیش‌نویس لایحه سهام عدالت برای تصویب در مجلس نهایی شده و آنطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به تازگی اعلام کرده مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند. به گفته علی‌اشرف پوری‌حسینی، پیش‌نویس عرضه سهام عدالت به بورس از یک سال و نیم گذشته در مجلس در حال بررسی است که در حال طی‌کردن روزهای پایانی خود است. البته هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست بعد از آزاد‌سازی‌ سهام عدالت آیا مردم سهامدار یا مالک واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند.

دولت در لایحه سهام عدالت مدافع آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و مجلس می‌گوید: سهام عدالت باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مشتمل بر 30 شرکت، آزاد شود.

اگر قرار باشد 49 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت به تفکیک هر استان مشترک شرکت سرمایه‌گذاری همان استان باشند هزینه‌های مالی آزادسازی سهام عدالت افزایش خواهد یافت. درحالی‌که آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراحل عملیاتی کمتری دارد. با این حال قرار است به‌زودی این طرح در کمیسیون ویژه اصل 44بررسی و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارسال شود. تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که گویا دولت موفق شده نظرش را در مورد آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مجلس بقبولاند.

این خبر را به اشتراک بگذارید