• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68155
+
-

جا‌به‌‌جایی روستای حسین‌آباد قطعی شد

رانش زمین روستای حسین‌آباد کالپوش به ۳۳۰ خانه خسارت زد که تاکنون ۱۶۳ خانه تخلیه شده است

گزارش
جا‌به‌‌جایی روستای حسین‌آباد قطعی شد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: با توجه به کارهای کارشناسی کار جابه جایی اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش قطعی شده است و باید زمین مناسب انتخاب شود.

 به گزارش ایرنا، «علی رضا تابش» در جریان بازدید از مناطق آسیب‌دیده از رانش روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی به همراه استاندار سمنان از نزدیک مشکلات روستای حسین‌آباد کالپوش را بررسی کرد و افزود: تا زمانی که زمین مناسب برای ساخت مسکن جدید اهالی این روستا انتخاب نشود، هیچ اقدامی به جز کارهایی که برای اسکان موقت شده، انجام نخواهد شد.


انتخاب مکان جدید با همفکری اهالی

وی ادامه داد: برای مکان جدید روستا با اهالی این منطقه بحث و گفت‌و‌گو خواهیم کرد تا تصمیم درستی گرفته شود.
تابش رفع مشکل اهالی این روستا را یکی از دغدغه‌های مهم بنیاد مسکن و استانداری سمنان خواند و گفت: جابه‌جایی و انتقال اهالی روستا به مکان جدید کاری بزرگ و نیازمند مشاکت همگانی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اضافه کرد: تاکنون چند زمین به منظور ساخت خانه برای اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش معرفی شده، اما از نظر زمین‌شناسی تأیید نشده‌اند.
وی ادامه داد: این روستا روزهای نخست امسال بر اثر بارش سنگین برف دچار رانش شد و بسیاری از خانه‌های مردم خسارت دید.

تابش بیان کرد: رانش زمین روستای حسین‌آباد کالپوش به ۳۳۰ خانه خسارت زد که تاکنون ۱۶۳ خانه تخلیه شده است.


ساخت ۳۰ هزار مسکن روستایی 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با تخصیص اعتبارات لازم، ساخت ۳۰ هزار واحد مسکن آسیب‌دیده از سیل آغاز شده است.
وی افزود: دولت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از سیل ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده که اکنون کار ساخت ۳۰ هزار واحد آغاز شده و ۱۲ هزار واحد نیز در مرحله پی‌کنی است.
تابش ادامه داد: ۴۰ هزار واحد مسکن دیگر هم برای دریافت تسهیلات به منظور تعمیر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی از پایان کار ساخت و بازسازی ۲۵ هزار واحد دیگر هم خبر داد و گفت: این موضوع و پیشرفت کارها به استحضار رئیس جمهوری می‌رسد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پرداخت ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌یافته برای بازسازی مناطق سیل‌زده به بانک‌های عامل هم خبر داد و گفت: بقیه اعتبارات تخصیص یافته هم براساس پیشرفت کارها پرداخت می‌شود.


زمین چشمه‌نی کالپوش پایلوت ساخت اردوگاه ملی 

رئیس بنیاد مسکن با بیان این‌که برای پایان بخشی به مشکلات روستای رانشی حسین‌آباد کالپوش راهکارهای زیادی وجود دارد گفت: زمین چشمه‌نی کالپوش پایلوت ساخت اردوگاه ملی می‌شود.
تابش در جمع مردم روستای حسین‌آباد کالپوش با اشاره به این‌که در خصوص منطقه رانشی گاهی مسأله ساده را خودمان پیچیده می‌کنیم اضافه کرد: اگر به روال عادی بخواهیم نگاه کنیم بخشی از خانه‌های تخریبی که نیازمند مرمت و بازسازی هستند باید در ستاد قرارگاه بازسازی استانداری سمنان برای آنها  تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: در منطقه رانشی حسین‌آباد کالپوش تعدادی واحد تخریبی و نیازمند جابه‌جایی موضعی هستند، اما می‌توان بر اساس نظر کارشناس بنیاد مسکن برای تعمیراتی‌ها و احداثی‌ها وام بلاعوض در نظر گرفت تا کار قبل از زمستان تمام شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که موارد گفته‌شده در قرارگاه بازسازی وزارت کشور نیز مطرح می‌شود اظهار کرد: این کار در استان سمنان با نظارت استاندار قابل انجام است و برای آن می‌توان به‌راحتی تصمیم گرفت. به این شکل که آن دسته از واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند را با تشکیل پرونده از احداثی‌ها جدا و با در اختیار گذاشتن مصالح اجازه دهیم کار را شروع کنند.

تابش بیان کرد: اگر برای انجام کار در این روستای تحت رانش تضمین‌های زیاد نیاز دارید طرح باید مطالعه شود و در آخر هم معلوم نیست که سرانجام چه خواهد شد، اما برای تعداد ۱۷۰ تا ۱۸۰ واحدی که باید ساخته شود زمین‌هایی در نظر گرفته شد. با این حال، نمی‌توان تضمین داد که مشکلی ایجاد نشود.
وی با بیان این‌که استاندار سمنان باید به زمین چشمه‌نی به‌عنوان پروژه ملی نگاه کند افزود: با توجه به این‌که اینجا منطقه رانشی به شمار می‌رود می‌توان اردوگاهی متشکل از هزار یا ۵۰۰ واحد با امکانات آب، برق و سرویس بهداشتی ایجاد کرد تا خانواده‌ها در آنها اسکان داشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این‌که کشور ما سانحه خیز است و هر استانی نیازمند ساخت یکی از این اردوگاه‌ها است ادامه داد: این آمادگی وجود دارد تا با کمک استانداری طرح را با سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشور مطرح کرد و برای آن اعتباری گذاشته شود.

تابش اضافه کرد: با مطالعه فوری، به‌راحتی می‌توان دریافت کدام زمین متعلق به چه کسی است و با مالکان به توافق دست‌یافت و همچنین با نقشه، نظارت و تفکیک هر بنا می‌توان کار را پیش‌ برد. بنابراین این مکانیسم تعریف‌شده است و مشکل قابل‌حل خواهد بود.


ضرورت ساماندهی انبار علوفه

یک عضو خانه ملت گفت: از سوی دیگر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هم می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که سرپناهی حداقلی برای مردم ایجاد شود و بعد که هوا رو به سرد شدن رفت نازک‌کاری‌های آن صورت گیرد.
«سید حسن حسینی شاهرودی» در این جلسه بیان کرد: کالپوش از میانه آبان هوای زیر صفر را تجربه می‌کند و در زمستان شاهد بارش برف و مسدود شدن راه‌هاست. درنتیجه باید قبل از این ایام کارها به اتمام برسد.

وی افزود: موضوع دیگر در حسین‌آباد کالپوش این است که دولت برای اجاره خانه کسانی که آواره شده‌اند مبلغی را تعیین کند، اما اگر ساخت خانه‌ها به طول انجامید، آیا برای سال بعد یا زمستان، صاحب‌خانه‌ها حاضر هستند با همان رقم اندک قرارداد را تمدید کنند و اجاره بیشتر نخواهند؟

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بیان کرد: سومین موضوع درباره مردم انبارهای علوفه آنهاست که در صورت بروز بارندگی و سرمازدگی شاهد نابودی آنها خواهیم بود. بنابراین اگر بتوان انبارهای دولتی را در اختیار این افراد قرارداد، بهتر است.


تصویب ۱۵هکتار زمین برای ساخت خانه‌ 

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به آسیب بیش از ۱۸۰ خانه مسکونی در حسین‌آباد کالپوش به دلیل رانش زمین گفت: باید زمین ۱۵ هکتاری برای ساخت این واحدها مصوب شود.

«سید حسن حسینی شاهرودی» با بیان این‌که امروز باید برای اسکان مردم روستا، زمین چشمه‌نی را در نظر گرفت، اما می‌توان برای اسکان موقت، زمین موسوم به ۱۵ هکتاری مورد توجه استاندار سمنان را نیز در نظر داشت اظهار کرد: باید این اراضی را برای ۸۰ تا ۱۸۰ خانوار مصوب و کار ساخت خانه‌ها را تسریع کرد.
وی با اشاره به این‌که باید قبل از فصل سرما موضوع زمین اختصاصی به حسین‌آباد کالپوش برای ایجاد مجدد خانه‌های تخریب‌شده بررسی شود افزود: با فرارسیدن زمستان شرایط در کالپوش متفاوت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید