• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68074
+
-

رونق گردشگری گناباد سرمایه‌گذار می‌خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد: شهرداری، شوراها، جهاد کشاورزی و دیگر نهادها و سازمان‌ها برای فراهم آوردن زیرساخت‌های گردشگری وارد کار شوند

گردشگری
رونق گردشگری گناباد سرمایه‌گذار می‌خواهد

جواد افتخاری | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


  چند سالی است که گردشگری در گناباد به دلیل قنات جهانی قصبه بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر گردشگران داخلی، مسافرانی از کشورهای ایتالیا، کانادا، آمریکا، انگلستان، سوئیس و چک هم به دیدن عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین کاریز جهان و همچنین جاذبه‌های دیگر این شهر از جمله مزارع زعفران، آتشکده گناباد، آبشار کاخک، درب صوفه و غیره می‌آیند. اما آنچه در زمینه رونق گردشگری در این شهرستان مطرح است نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و همچنین آموزش به مردم محلی برای پذیرایی از گردشگران است. دیگر آن‌که در این شهرستان برای جاذبه‌های گردشگری تابلو و نشانه و راهنما به قدر کافی وجود ندارد. برطرف کردن ضعف‌ها می‌تواند کمک بسیاری برای دیده شدن جاذبه‌های پر رمز و راز گناباد باشد. 


ضعف در معرفی آثار تاریخی

از مجموع 250 اثر تاریخی و گردشگری گناباد تاکنون 147 اثر در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده که از این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی به ثبت جهانی رسیده است و جایگاه خاصی دارد. در این باره رئیس انجمن گردشگری خراسان رضوی با اشاره به این‌که گناباد یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران است، می‎گوید: می‌طلبد مسئولان شهرستان برای حضور بهتر گردشگران تلاش بیشتری کنند. «صادق معصومیان» با بیان این‌که تابلو راهنمای گردشگران و معرفی جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان بسیار کم است، بیان می‌کند: اگر گردشگری بخواهد در این شهر به دیدن یکی از آثار برود باید مدام سوال کند. وی وجود تابلو معرفی جاذبه‌های گردشگری را احترام به آن اثر می‎داند و می‌افزاید: وجود تابلو راهنما برای گردشگران بسیار حائز اهمیت است. 

رئیس انجمن گردشگری خراسان رضوی با اشاره به این‌که آموزش مسئولان اقامتگاه‌های بوم‎گردی باید جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد، ادامه می‌دهد: به‌رغم این‌که برخی از مسئولان اقامتگاه‌های بوم‎گردی علم نحوه پذیرایی را دارند، اما نمی‌دانند چگونه خدمات‌دهی مطلوب را ارائه دهند یا چگونه با گردشگر برخورد کنند. از این رو لازم است در این خصوص دوره‎ها وکلاس‌های آموزشی برگزار شود. معصومیان با اعلام این‌که اگر مسئولان اقامتگاه‎های گردشگری نتوانند به‌درستی خدمات مورد نیاز را به گردشگران خارجی ارائه دهند بدون شک بار دیگر به منطقه نخواهند آمد، می‌گوید: اگر گردشگر خارجی بخواهد به این شهر بیاید ولی به دلیل نبود امکانات مورد نیاز و خدمات‌دهی مطلوب با یاس و ناامیدی برگردد، شرمندگی آن برای مسئولان شهر گناباد خواهد بود. وی در ادامه قنات قصبه گناباد را منبع درآمد بسیار مناسبی برای این شهرستان می‎داند و می‌افزاید: اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود بدون شک شاهد حضور بیشتر گردشگران در منطقه خواهیم بود. 


گناباد پایگاه‌ مهم گردشگری در دنیا

یکی از فعالان گردشگری با بیان این‌که گناباد یکی از شهرهایی است که ارزش چندین بار دیدن را دارد و سبک و بافت قدیمی آن به انسان آرامش می‌دهد، اظهار می‎کند: در گناباد، پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی از نظر گردشگری وجود دارد. «رضا اردانی» با اشاره به این‌که شهرستان گناباد از نظر طبیعت‌گردی، مذهبی و بافت تاریخی و فرهنگی ظرفیت‌های بسیار دارد، می‌گوید: گناباد با پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند یکی از پایگاه‌های مهم گردشگری در دنیا باشد. وی با اعلام این‌که گناباد بهترین شهر برای عکاسان و مشتاقان دیدن مکان‌های گردشگری و یا مذهبی است، می‌افزاید: مهربانی و خونگرم بودن مردم گناباد یکی از نقاط قوت برای جذب گردشگر محسوب می‌شود. 

این فعال گردشگری با تاکید بر این‌که در این منطقه می‌توان جشنواره‌های مختلفی از جمله جمع‌آوری زعفران و یا قنات قصبه را برای جذب گردشگر برگزار کرد، ادامه می‎دهد: در این شهر به راهنمایان گردشگری بیشتری نیاز داریم. اردانی با اشاره به این‌که در کنار قنات قصبه گناباد جای تفرجگاه و بوم‌گردی خالی است، خاطرنشان می‌کند: همه مسئولان باید برای رونق گردشگری گناباد تلاش کنند. برای جلوگیری از تضاد فرهنگی باید قوانین بومی محلی به گردشگرانی که در این شهر حضور پیدا می‌کنند گوشزد شود و برای این کار به حضور راهنمایان بیشتر نیاز داریم. وی با تاکید بر این‌که باید تفاوت‌های شهرها با یکدیگر حفظ شود،چراکه اگر همه شهرها بخواهند همانند هم باشند دیگر گردشگران به شهرها نخواهند رفت، می‌گوید‎: گناباد باید برای همیشه همان‌گونه که هست باقی بماند. 


حضور فعالان گردشگری کشور برای معرفی گناباد

بی‌تردید تبیین گوشه‌هایی از قابلیت‌های گردشگری گناباد و رسیدن به این درک مشترک که صنعت گردشگری برای قرار گرفتن در چرخه توسعه پایدار باید به عنوان محور اصلی توسعه در نظر گرفته شود، می‌تواند جایگاه این شهرستان را در اقتصاد شهرستان ارتقا دهد و به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی کند. در این باره رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گناباد به همشهری می‎گوید: با هدف معرفی هرچه بهتر اماکن گردشگری گناباد، همایش سراسری فعالان گردشگری ایران با حضور 35 نفر از فعالان گردشگری شامل راهنمایان تورهای گردشگری از ۲۲ استان کشور در این شهرستان برگزار شد.  

«علیرضا شناسایی» هدف از این همایش را معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه و شهرستان گناباد، شناساندن این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی، فراهم آوردن بستر توسعه صنعت گردشگری و افزایش نقش‌آفرینی آن در توسعه و رونق اقتصادی اعلام می‎کند و می‎افزاید: طی روزهای برگزاری این همایش، فعالان گردشگری از قنات جهانی قصبه، مسجد جامع، موزه مردم‌شناسی، کال شور، روستاهای هدف گردشگری ریاب و قوژد و دیگر جاذبه‌های تاریخی در شهرهای بیدخت و کاخک این شهرستان بازدید کردند. شناسایی از وجود 4 هتل و 9 اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشتر گردشگران خارجی که به گناباد می‎آیند از کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا، کانادا، آمریکا، انگلستان، سوئیس و چک هستند. 

وی با بیان این‌که بیشتر بازدید این گردشگران از قنات قصبه، روستاهای هدف گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بوده است، تهیه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری را نیازمند همکاری همه مسئولان می‎داند و می‎افزاید: باید شهرداری، شوراها، جهاد کشاورزی و دیگر نهادها و سازمان‌ها برای فراهم آوردن زیرساخت‌های گردشگری تلاش کنند. این مقام مسئول با اشاره به این‌که تاکنون زیرساخت‎های لازم در قنات قصبه فراهم نشده است، بر تهیه و تدوین طرح گردشگری قنات قصبه تاکید می‏کند و ادامه می‌دهد: وجود سرویس‎های بهداشتی مناسب و مجتمع توریستی گردشگری در محل قنات قصبه ضروری است. شناسایی با اعلام این‌که به دلیل نبود طرح مدون گردشگری شاهد برخی مشکلات در قنات قصبه گناباد هستیم، ابراز می‎کند: برای تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز در محل قنات قصبه که اثری جهانی است به کمک همه مسئولان نیاز داریم. 


کمبود اعتبار برای مرمت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گناباد کمبود اعتبار برای مرمت آثار تاریخی را یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش رو می‎داند و می‌گوید: اکنون 40 اثر تاریخی این شهرستان با توجه به شرایط خود به مرمت اضطراری نیاز دارند و توجه بیشتر مسئولان ذی‌ربط به این امر ضروری است. شناسایی با بیان این‌که با اعتبارات قطره‌چکانی 147 اثر تاریخی گناباد را نمی‎توان مرمت کرد، می‎افزاید: با این‌که تلاش شده است به صورت مشارکتی این آثار مرمت شوند ولی به توجه بیشتری نیاز داریم. وی یادآور می‎شود: ماهانه حدود 1600 نفر گردشگر داخلی و خارجی از آثار تاریخی، جاذبه‎های دیدنی و روستاهای هدف گردشگری شهرستان گناباد بازدید می‎کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید