• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68031
+
-

برق گلستان خاموش نمی‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان: در حال تامین 50 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی تاسیسات فرسوده و از رده خارج برق‌رسانی استان هستیم / مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان: با توجه به این که پیک مصرف روزانه استان در تابستان به 1200 مگاوات می‌رسد، مدیریت مصرف را در سطوح مختلف آغاز کردیم

 هما اخوان | گرگان - خبرنگار


 توزیع نیروی برق در گلستان همواره با چالش‌‌های متعددی مواجه بوده و همین چالش‌ها نیز تا کنون هزینه‌های زیادی به شرکت توزیع برق استان تحمیل کرد. برای کاهش این چالش‌ها در بررسی‌های کارشناسانه ابعاد گوناگونی از عواملی که طی سال‌های اخیر برای این شرکت چالش برانگیز بوده شناسایی شد. به عنوان مثال گلستان سه نوع اقلیم کوهستانی سرد و برفگیر، جلگه‌ای و سیل‌خیز و همچنین بیابانی و صحرایی دارد، به همین دلیل چالش‌ها و مشکلات متفاوتی برای تأسیسات و شبکه‌های توزیع برق وجود دارد که نیازمند نوع نگاه و منابع مالی و انسانی متفاوتی است.


برق‌رسانی تا دورترین نقاط

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حفظ نگهداری و همچنین توسعه شبکه برق‌رسانی استان به همشهری می‌گوید: اگرچه این شرکت برای توزیع انر‍ژی با موانع و مشکلاتی مواجه همراه است، اما در همین وضعیت امروز باید توجه داشت که دورترین نقاط این استان از خدمات برق استفاده می‌کنند.

«علی‌اکبر نصیری» در خصوص وضعیت برق‌رسانی به روستاهای گلستان اظهار می‌کند: همه روستاهای دارای کد استان از برق برخوردار هستند. اما از آنجا که در مناطق شمالی استان به علت محروم بودن و سابقه تاریخی، شبکه و تأسیسات برق توسعه پیدا نکرده است، روستاهای این مناطق با مشکلات و مسائلی در زمینه تأمین و پایداری برق مواجه هستند.این مسئول می‌گوید: در این مناطق عملا با تأسیسات فرسوده و از رده خارج شده مواجه هستیم که برای نگهداری و بهبود این تأسیسات و شبکه‌ها به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. رفع این نیازها و چالش‌ها طبق زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در حال انجام است.

وی می‌افزاید: مصرف برق استان روزانه 550 مگاوات است که از نیروگاه برق علی‌آباد تامین می شود. پیک مصرف استان در تابستان به 1200 مگاوات در روز می‌رسد. برای مدیریت وضعیت، برنامه مدیریت مصرف را در سطوح مختلف مشترکان شهری و روستایی، ادارات و مجموعه‌های مختلف تولیدی و صنعتی آغاز کردیم. به گفته این مسئول در کل کشور سالانه 9 هزار مگاوات از برق تولید شده نیروگاه‌های آبی استفاده می‌شود که امسال به دلیل کاهش بارش و کم شدن آب پشت سدها 5 هزار مگاوات کاهش تولید برق را در کل کشور داریم و باید صرفه‌جویی در دستور کار قرار بگیرد.


ساعت کار ادارات جلو آمد

نصیری می‌گوید: امسال نیز مانند سال گذشته استان‌هایی که دما در آن‌ها به بالای 45 درجه می‌رسد، باید در تابستان ساعات اداری را از 6:30 آغاز می‌کردند که گلستان نیز از این امر مستثنی نبود. اما حدود دو هفته است که بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی گلستان این ساعات کاربه وضعیت عادی بازگشت.وی با بیان اینکه هزینه برق مشترکان پرمصرف به صورت تصاعدی بالا می‌رود، می‌افزاید: بیشترین تاکید ما در مدیریت مصرف بر استفاده مناسب وسایل سرمایشی و استفاده نکردن از لوازم پر‌مصرف در ساعات پیک مصرف یعنی بین ساعات 13 تا 17 است.

نصیری با اشاره به روند افزایشی مصرف برق گلستان در تابستان سال گذشته، اضافه می کند: این استان سال گذشته 40 روز پیک بار بالای هزار مگاوات را تجربه کرده و با توجه به رشد 7 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، لازم است که تدابیر ویژه‌ای برای مدیریت مصرف برق اتخاذ شود. 


ریزگردها؛ مزاحم توزیع برق 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات جدیدی که به چالش شرکت توزیع برق گلستان تبدیل شده بحث ریزگردهاست. برای نخستین بار سال گذشته شرکت توزیع برق استان ناچار به شست ‌وشوی مقره‌ها برای جلوگیری از قطعی مکرر برق در مناطق شمالی استان شد که باید تدابیر و منابع جداگانه‌ای برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. البته در سال جاری به دلیل افزایش بارندگی خوشبختانه با چنین مشکلی مواجه نشدیم.

60 میلیارد تومان خسارات انشعاب غیرمجاز

نصیری اشاره‌ای به خسارات مختلف به شبکه توزیع برق می‌کند و می‌گوید: در شبکه برق دو نوع تلفات فنی و غیر فنی داریم که تلفات فنی ناشی از طراحی و اجرای شبکه است. در گلستان سالی 2 تا 3 میلیارد تومان در این بخش برای طراحی شبکه‌های جدید هزینه می‌کنیم. همچنین برای کارآمدی بهتر باید بیشتر از کابل‌های خودنگهدار استفاده شود و ترانس‌ها نزدیک محل مصرف باشند که اجرای همه این موارد فنی هزینه‌بر هستند.

وی درباره مسائل غیرفنی بیان می‌کند: تلفات غیر فنی انشعابات مستقیم مشترکان یا همان برق دزدی است که باعث شده هدررفت شبکه زیاد شود. پیمانکاران ما سالانه حدود 2 تا 3 میلیارد تومان برای بازرسی و نظارت بر این گونه موارد هزینه می‌کنند. تا کنون توانستیم با اقدامات انجام شده تلفات را از 13 درصد به 10 درصد نقطه به نقطه برسانیم. این مسئول  ادامه می‌دهد: متأسفانه در 3 سال اخیر 60 میلیارد تومان خسارت بابت این برق دزدی‌ها و انشعابات غیرمجاز به استان وارد شد.


تعداد مشترکان شرکت برق از مرز 700 هزار گذشت

مدیر عامل شرکت توزیع برق گلستان با بیان این که تعداد مشترکان شرکت توزیع برق گلستان از مرز 700 هزار مشترک عبور کرد، می‌افزاید: پارسال بیش از 22 هزار مشترک به تعداد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزوده شد. تعداد مشترکان این شرکت در پایان سال 1396 به 678 هزار مشترک رسیده بود که با افزوده شدن 22 هزار مشترک به این تعداد، آمار مشترکان برق در استان گلستان در حال حاضر به بیش از 700 هزار مشترک رسیده است.

به گفته نصیری در سال گذشته مجموعاً 3 میلیارد و 798 میلیون کیلووات ساعت انرژی به شبکه توزیع تزریق شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون میزان فروش انرژی به مشترکان برق در استان گلستان مجموعاً به 3 میلیارد و 392 میلیون کیلووات ساعت رسید، اظهار می‌کند: این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از 17 درصد افزایش داشت. 
گلستانی‌ها در روزهای بسیار گرم 2 تابستان گذشته رکورد مصرف سالانه برق این استان را شکسته بودند و همین موضوع نگرانی بابت افزایش مصرف برق در تابستان جاری را بیشتر می‌کند.


تعرفه گرمسیری منابع درآمدی را کاهش داد

یک کارشناس بخش انرژی با اشاره به تغییر تعرفه ۶ شهرستان استان به تعرفه گرمسیری می‌گوید: این تغییر تعرفه پیک مصرف ۵۰۰ مگاواتی استان در سال 1382 را به ۱۰۹۱ مگاوات در سال 1394 رساند که به علت محاسبه مصرف انرژی با تعرفه‌های گرمسیری درآمد حاصل از محل فروش برق و تخصیص آن به شرکت توزیع برق استان گلستان نسبت به استان‌هایی که شرایط مشابه دارند به شدت کاهش یافت.در نتیجه منابع شرکت برق کاهش یافت و اصلاح شبکه‌های فرسوده و افزایش ظرفیت شبکه‌ها برای آمادگی در دوره گرما به منظور تأمین برق، مطمئن و پایدار نیست. ضمن این که در عین حال تلفات انرژی در بخش توزیع را افزایش داده است.

«محمد حسین احدی» می‌افزاید: علاوه بر مصرف بالای برق و بیش از استاندارد آن در ایران و استان گلستان بحث انشعابات غیرمجاز مهم‌ترین چالش صنعت برق است. سالانه بخشی از هزینه‌های شرکت برق صرف مبارزه با این مساله می‌شود. اما تنوع در استفاده غیرمجاز برق کار را برای برخورد با این موضوع نیز سخت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید