• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67795
+
-

تاکسیرانان بروجرد در رویای خانه‌دار شدن

مسئولان می‌گویند زمین درنظرگرفته‌شده به منظور ساخت مسکن برای اعضای تاکسیرانی بروجرد اراضی ملی است و باید تعیین‌تکلیف شود

گزارش
تاکسیرانان بروجرد در رویای خانه‌دار شدن

فاطمه حافظی | بروجرد- خبرنگار:


با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش قیمت‌های مسکن که حالا بازار آن را وارد فضای رکود کرده است این روزها تب و تاب اعضای تعاونی مسکن اتحادیه تاکسیرانی شهرداری بروجرد برای خانه‌دار شدن بیش از پیش شده است.

اعضای این تعاونی بیش از 12 سال است که مبالغی را برای خانه‌دار شدن به حساب تعاونی تاکسیرانی بروجرد واریز کرده‌اند اما هنوز زمین برای ساخت مسکن آنها تعیین تکلیف نشده و وضعیت مسکنشان همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

اعضای اتحادیه تاکسیرانی بروجرد سال‌ها پیش هر آنچه در توان داشتند، گذاشتند و برای خرید مسکن از طریق اتحادیه ثبت‌نام کردند، به این امید که در آینده‌ای نزدیک صاحب‌ خانه شوند و از خانه به دوشی نجات پیدا کنند. حالا 12 سال از واریز مبلغ مورد نظر می‌گذرد و دست آنها همچنان خالی است.


بلاتکلیفی اعضای تعاونی

یکی از اعضای تعاونی مسکن اتحادیه تاکسیرانی شهرداری بروجرد در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر از 12 سال از ثبت‌نام اعضا برای صاحب مسکن شدن می‌گذرد، اما هنوز خبری نیست. وی بیان می‌کند: پیگیری‌ها و تجمعاتی که مقابل شهرداری و فرمانداری داشته‌ایم، به نتیجه‌ای نرسیده است و هر بار فقط وعده داده شده که درست می‌شود.

این عضو اتحادیه ادامه می‌دهد: متاسفانه نرخ زمین و مسکن روزانه از سال گذشته افزایش شدیدی داشت و اگر چه حالا صحبت از ورود رکود به این بازار است اما با افزایش قیمت مصالح ساختمانی که خبری از ارزان شدن آن نیست، دیگر امیدی به خانه‌دار شدن نداریم. اگر همان موقع پس‌اندازمان را در جایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم با آن به سود خوبی دست پیدا کنیم و الان صاحب خانه بودیم، نه این‌که هنوز در بلاتکلیفی به سر ببریم.

وی می‌گوید: طی سال‌های گذشته دلایل زیادی برای تاخیر در ساخت و واگذاری مسکن ذکر شده است، این‌که اراضی تعیین شده برای این کار ملی است و باید تعیین ‌تکلیف شود و نیز اراضی مذکور گنجایش ساخت این تعداد واحد مسکونی را ندارد.


تعاونی زیر نظر شهرداری نیست

رئیس شورای شهر بروجرد در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه اظهار می‌کند: تعاونی مسکن اتحادیه تاکسیرانی شهرداری بروجرد زیر نظر شهرداری یا شورای شهر فعالیت نمی‌کند، بلکه به صورت مستقیم زیر نظر سازمان تاکسیرانی قرار دارد.

«موسی نیکوکار» می‌افزاید: مشکل اعضای این تعاونی بیش از 12 سال است که به طول انجامیده و متاسفانه راه‌حل یا مُسکنی برای رفع صد درصدی آن وجود نداشته است. وی می‌گوید: زمین در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن این اتحادیه در گذشته پشت هواشناسی شهرستان بود که باید 800 پلاک در آن ساخته می‌شد. در آن زمان معارضان زیادی وجود داشتند که مانع شروع ساخت‌ و ‌ساز شدند.

نیکوکار ادامه می‌دهد: همچنین، عنوان شده بود که اراضی ملی است و در این صورت نمی‌توان هیچ‌گونه ساخت و ‌سازی در آنها انجام داد. این عضو شورای شهر بروجرد می‌افزاید: در آن زمان ابهامات زیادی در خصوص ملی بودن اراضی و فروش آن وجود داشت.

این در حالی است که اراضی ملی قابل فروش و واگذاری نیستند و همین، موضوع را به کلافی پیچیده تبدیل کرده بود. وی بیان می‌کند: اراضی ملی که به نام منابع طبیعی بودند، باید به نام راه و شهرسازی تغییر مالکیت داده شوند و بعد از برگزاری مزایده، به تعاونی مسکن واگذار شوند.


ارسال پرونده به اداره مسکن و شهرسازی

نیکوکار می‌گوید: در حال حاضر تا حدود زیادی مشکلات برطرف و مشکل پرونده زمین اعضای تعاونی مسکن تاکسیرانان شهرداری بروجرد سال گذشته، با پیگیری‌های مستمر فرماندار وقت بروجرد و رایزنی با مدیران کل منابع طبیعی و راه و شهرسازی لرستان حل شده و قرار است سند این زمین‌ها از منابع طبیعی لرستان به راه و شهرسازی استان انتقال یابد تا واحدهای مسکونی سنددار شوند. رئیس شورای شهر بروجرد ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز پرونده برای تعیین‌ تکلیف نهایی به اداره مسکن و شهرسازی ارسال شده است.


ارائه پیشنهاد برای رفع مشکل تعاونی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این زمینه اظهار می‌کند: برای اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن در سال ۸۷، دولت مکلف است به روش‌های مختلف به تولید مسکن اقدام کند. «رضا خالقی» می‌گوید: هدف این است که زمین‌ها را به دست امانتداران امین بسپاریم که زمین‌ها را برای ساخت مسکن به کار ببرند. وی می‌افزاید: برای رفع مشکل مسکن اعضای تعاونی مسکن تاکسیرانان شهرداری بروجرد نیز پیگیری و مکاتبات زیادی صورت گرفته که در جواب این پیگیری‌ها دو پیشنهاد ارائه شده است.


اجاره به شرط تملیک، گزینه نهایی

خالقی می‌گوید: یکی از این روش‌ها اجاره به شرط تملیک است و طبق آن دولت این امکان را به داوطلبان انبوه‌ساز داده که ساخت‌ و ‌ساز را انجام دهند تا بعد از 5 سال زمین به شکل اقساط به آنها واگذار شود. به عبارتی، وقتی ساخت‌و‌ساز تمام شد سند زمین را واگذار می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: برای تحقق سیاست‌های دولت در این زمینه، مجوزهایی از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت کرده‌ایم که این اراضی را به روش اجاره به شرط تملیک به تعاونی‌ها واگذار و آنها نیز ساخت و ساز کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان می‌کند: با روش انتقال سند به تعاونی‌ها، انتظار و پیش‌بینی این است که واحدهای مسکونی به متقاضیان تحویل داده و مسکن برای اعضای تعاونی تامین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید