• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67285
+
-

تراموا به اصفهان می‌رسد

شهردار اصفهان با بیان این‌که هزینه احداث هر کیلومتر از مسیر قطار شهری در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار است، گفت: راه‌اندازی تراموای اصفهان نیز به ۱۵۰میلیون یورو اعتبار نیاز دارد.
به گزارش مهر، «قدرت‌الله نوروزی» در مراسم بازدید رئیس کل بانک مرکزی از خط دوم قطار شهری اصفهان با بیان این‌که طراحی مترو اصفهان در سال ۷۷ توسط مهندسان فرانسوی آغاز شد، اظهار کرد: با این وجود عملیات اجرایی این پروژه بزرگ در سال ۸۰ کلید خورد و در پایان سال ۹۶ توسط مدیریت جدید شهری به طور کامل به اتمام رسید. وی با بیان این‌که با اقدامات مؤثر، خط ۲۰ کیلومتری شمال به جنوب طی چهارماهه پایانی سال ۹۶ به اتمام رسید، تصریح کرد: خط یک ظرفیت جابه‌جایی ۸۰ هزار مسافر را در طول روز، ۱۰۰ هزار مسافر را در ایام منتهی به نوروز و ۱۱۰ هزار مسافر را در مهرماه دارد اما علت این‌که از این ظرفیت بالقوه به خوبی استفاده نمی‌شود، نبود رام و واگن به اندازه کافی است.
شهردار اصفهان تعداد رام‌های قطار در شهر اصفهان برای جابه‌جایی مسافران را ۱۲ رام ذکر کرد و افزود: این در حالی است که باید ۴۰ رام در خط یک رفت و آمد کند؛ البته برای افزایش تعداد رام‌ها تصمیماتی گرفته شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.


شرایط استفاده از ظرفیت کامل خط یک  

وی تاکید کرد: در صورتی که شهرداری بتواند دریافت ۲۰ میلیون یورو مصوبه دولت و تعهد پرداخت ۹۳ میلیون یورو به کارخانه چینی از سوی دولت را عملیاتی کند، می‌توان با تامین صندلی و اضافه کردن سایر تجهیزات از ظرفیت کامل خط یک استفاده کرد.
نوروزی در ادامه درباره خط دو قطار شهری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان در گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان و در دو سال گذشته با حمایت مدیران بانک مرکزی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری اصفهان دریافت کرده است. در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر برای انتشار آماده شده و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال آینده در نظر گرفته شده که درحال دریافت مجوز آن هستیم.

وی با بیان این‌که خط دوم قطار شهری از شمال شرقی اصفهان به غرب منتهی می‌شود، بیان کرد: طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان ۲۵ کیلومتر شامل دو فاز عملیاتی است که فاز نخست آن به طول ۱۴ کیلومتر از دارک تا زینبیه و سپس سه‌راه کهندژ یا مدرس نجفی امتداد می‌یابد و در فاز دوم از ایستگاه مدرس نجفی به سمت خمینی‌شهر امتداد می‌یابد.
شهردار اصفهان با بیان این‌که از ایستگاه دارک تا میدان امام‌علی(ع) به طول 8 کیلومتر 5 ایستگاه در حال احداث است، ادامه داد: مناقصه اجرای فاز دوم خط دو قطار شهری اصفهان فردا انجام می‌شود. وی با بیان این‌که برای استانداردسازی، تأمین تجهیزات و مباحث آتش‌نشانی خط یک قطارشهری اصفهان یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: برای خط دو قطار شهری اصفهان جهت انجام همین اقدامات ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.


راه‌اندازی تراموا در اصفهان 

نوروزی هزینه احداث هر کیلومتر از مسیر قطار شهری را در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار دانست و افزود: براساس توافق انجام شده بین شهرداری اصفهان و دولت، دولت تعهد کرد حفاری تونل و احداث ایستگاه‌های خط دو برعهده شهرداری باشد و دولت تجهیزات، برق، مکانیک و قطار را تأمین کند. شهردار اصفهان درباره خط سه قطار شهری اصفهان، گفت: براساس مطالعات انجام شده خط سه قطار شهری اصفهان ۱۵۰ کیلومتر بخش حومه‌ای دارد که در شهرهای دیگر انجام می‌شود؛ علاوه برآن شهرداری اصفهان درصدد ایجاد تراموا است که برای تحقق آن ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است.


 اوراق مشارکت باعث زمین‌گیر شدن شهرداری در بانک‌ها می‌شود

وی با بیان این‌که اوراق مشارکت فرایند دشواری دارد که باعث زمین‌گیر شدن شهرداری در بانک‌ها می‌شود، اضافه کرد: از این رو انتظار می‌رود قوانین مربوط به استفاده از اوراق مشارکت به‌خوبی اجرایی شود.
«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان بازدید از خط دوم قطار شهری اصفهان، اظهار کرد: شرایط بسیار سخت اقتصادی باعث شده دولت بودجه سال ۹۸ را که به تصویب مجلس رسیده بود به دلیل کاهش درآمد نفتی ۶۲ هزار میلیارد تومان کاهش دهد زیرا هم‌اکنون شرایط عادی را تجربه نمی‌کنیم.

وی گفت: باید توازن بین موضوعات وجود داشته باشد تا بتوان به تمام مشکلات رسیدگی کرد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران ادامه داد: مسائل و مشکلات کشور باید اولویت‌بندی شود، البته هر کمکی بتوانیم برای رفع مشکلات انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم تا حد امکان شرایط مناسبی را فراهم کنیم.
وی افزود: همچنین باید شرایط بازپرداخت فاینانس مشخص شود تا به موضوع فاینانس با دقت بیشتری رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید