• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65937
+
-

کرمان در جدال با کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان: استان کمترین میزان برداشت از آب‌های جاری را در کشور دارد

منابع
کرمان در جدال با کم‌آبی

کمبود آب در کرمان به‌ویژه در شهرهایی مانند رفسنجان و زرند به یک بحران تبدیل شده است. 

قرار بود آب در شهر کرمان هم جیره‌بندی شود اما این طرح اجرا نشد. 

از طرفی بارندگی‌های امسال تأثیری بر تامین آب شرب شهری استان کرمان نداشته است و نتوانسته آب سفره‌های زیرزمینی این استان را تامین کند. از این رو شرکت آب و فاضلاب شهری استان از مردم خواسته در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. 

به گزارش ایرنا، به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان، شهر کرمان در تابستان 3 هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد، در حالی که 1۹۰۰ لیتر آب بر ثانیه در این شهر تامین می‌شود؛ بنابراین معادل ۳۰ درصد نیاز مردم این شهر کمبود آب وجود دارد. 

«محمد طاهری» افزود: حداکثر آب خروجی از ۹۰ حلقه چاه آب کرمان 1۹۰۰ لیتر بر ثانیه است. 

وی گفت: با پیگیری و رایزنی وزارت نیرو و استاندار کرمان، برنامه جیره‌بندی آب در برنامه قرار گرفت که وجود هوا در لوله‌ها، شکستگی، تلاطم در شبکه و افزایش مصرف آب تا ۲۰ درصد علت اجرایی نشدن این طرح بوده است. 

طاهری افزود: با کاهش فشار آب شبکه، آب را در ساعت‌هایی ذخیره و در ساعاتی هم پمپاژ می‌کنیم؛ بنابراین طبیعی است در برخی ساعت‌ها مجتمع‌های فاقد مخزن ذخیره دچار مشکل شوند.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: اکنون ۹۰ حلقه چاه آب کرمان به صورت شبانه‌روزی روشن است. با وجود خسارت‌های بسیار به این چاه‌ها، هرچه در توان داریم در اختیار مردم قرار می‌دهیم. 

وی گفت: در شهرهای کرمان، رفسنجان و زرند بحران اساسی آب داریم که رفسنجان را تا حدی مدیریت کردیم. 


مردم به اندازه نیاز خود مصرف کنند

طاهری از مردم برای ناتوانی در تامین آب عذرخواهی کرد و گفت: مردم به‌اندازه نیاز خود مصرف و از مصارف غیرضروری اجتناب کنند تا تابستان را پشت سر بگذاریم. 

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان مردمی‌ترین دستگاه اجرایی است و این مجموعه آمادگی نظارت مردم و نهادهای مردمی را بر فعالیت خود دارد. 


کاهش میانگین بارش‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این‌که میانگین بارندگی در کشور کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر در سال آبی است، گفت: میانگین بارش‌ها در استان کرمان تا ۱۰ سال پیش ۱۴۰ میلی‌متر بود و دهه گذشته کمتر از ۱۳۰ میلی‌متر شده است. 

طاهری با بیان این‌که بارندگی‌های امسال تاثیری بر تامین آب شرب شهری استان کرمان نداشته است، ادامه داد: آبخوان و سفره‌های زیرزمینی طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است و بارندگی‌های کنونی روی زون آبی و سفره‌های آبی اثر نمی‌گذارد. 

وی افزود: میزان بارندگی‌های شمال استان کرمان به تناسب کمتر از نقاط دیگر کشور است و بارندگی‌های رگباری و برف کمتری در کوهستان‌ها مشاهده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: اجداد ما با این میزان بارندگی و اقلیم گرم و خشک در این سرزمین زندگی می‌کردند و در استانی با شرایط اقلیم کنونی می‌توان توقعات عمومی را متناسب با شرایط کاهش داد. 

وی افزود: تغییرات و دگرگونی‌ها موجب شده آب را به خوبی مدیریت نکنیم. 


تمامی آب کرمان از چاه تامین می‌شود

طاهری گفت: استان کرمان کمترین میزان برداشت آب از آب‌های جاری را در کشور دارد و به جز کلان‌شهر کرمان هیچ شهر مرکز استانی نیست که ۱۰۰ درصد منابع تامین آب آن از چاه باشد. 

وی گفت: سد سیرجان ۴۰ درصد آب این شهر را و سد بافت آب شهرهای بافت، رابر و بزنجان را تامین می‌کند. آب مابقی نقاط استان از چاه‌هاست. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان یادآور شد: وجود ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان نشان می‌دهد که در حق وزارت نیرو ظلم می‌شود، زیرا برای حفر چاه‌ها در زمانی تمامی رده‌های سازمانی مشارکت داشتند و امروز برای پر کردن این چاه‌ها تمامی آن افراد مخالفت می‌کنند و وزارت نیرو تنها مانده است. 

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش جهاد دانشگاهی کرمان ۹۵ درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی، یک درصد در صنعت و 4 درصد برای شرب مصرف می‌شود که اگر این آمار به 5 درصد برسد مشکلی در شهرها نخواهیم داشت. 

طاهری افزود: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ۳۶۵ حلقه چاه دارد که ۹۰ حلقه از این میزان برای تأمین آب شهر کرمان است. 


آب کرمان کیفیت خوبی دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گفت: هیچ‌یک از پارامترهای کیفی آب در شهر کرمان از حد استاندارد تجاوز نمی‌کند و این آب از کیفیت مناسبی برخوردار است و آلودگی میکروبی در آب هیچ جای استان کرمان وجود ندارد. 

 «محمد طاهری» افزود: کیفیت آب به صورت روزانه در کرمان رصد می‌شود و این استان مجهزترین آزمایشگاه جنوب شرق را دارد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: برخی مشکلات کیفی آب ناشی از مشکلات خشکسالی است که در شرف نصب دستگاه‌های تصفیه‌کننده در شهرهای بردسیر، رفسنجان و سیرجان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید