• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65766
+
-

مواضع اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه

حضور به شرط حضور

اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات آینده را مشروط به حضور و تأیید کاندیداهای همه طیف‌ها در رقابت‌های انتخاباتی کرده‌اند

احزاب
حضور به شرط حضور


محسن تولایی/ خبر‌نگار
اراده کلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات دوم اسفندماه امسال مجلس رفته‌رفته قالب می‌گیرد. تردیدهای ابتدای امسال‌شان درباره مشارکت مشروط به ضرورت مشارکت در تابستان امسال رسیده و حداقل در تابستان می‌توان گفت کفه‌های ترازوی این دو دیدگاه در روزهای اخیر برابری می‌کند و دیگر همانند بهار به نفع مخالفان سنگینی نمی‌کند. از چهره‌های صاحب‌منصب این جریان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پس از چند هفته سکوت در اظهاراتی قابل‌تأمل با بیان اینکه باید زمینه انتخاباتی با مشارکت بالا و معنادار را در اسفند۹۸ فراهم کنیم، گفته: «پیش‌نیاز انتخاباتی با مشارکت حداکثری، این است که همه مردم احساس کنند‌ کسی را در میان کاندیداها دارند تا برای رأی‌دادن به او پای صندوق بیایند.» صدور فراخوان انتخاباتی گام چهارم شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در روزهایی نه‌چندان دور می‌تواند به تردیدها در این‌باره خاتمه دهد و غلبه اکثریتی موافقان مشارکت تشکیلاتی این جریان در انتخابات دوم اسفندماه مجلس یازدهم را به همراه داشته باشد.

فروردین‌ماه جدی‌ترین موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم با طرح این موضوع از سوی سعید حجاریان، چهره تئوریک اصلاحات کلید خورد که «شاید عقلانی‌ترین راهبرد را بتوان در «مشارکت مشروط»‌ جست؛ از فرصت انتخابات استفاده کرد ولی چنانچه شروط مطرح‌شده برآورده نشد، عطای انتخابات را به لقایش بخشید.» محدود‌شدن نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات و جلوگیری از ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب ظاهرا همین شرط اصلی بودند.

بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده 2چهره استخوان خرد‌کرده اصلاح‌طلبان اما موافق این دیدگاه نیستند و مانند انتخابات هفتم اسفند94 معتقدند که برای دوم اسفندماه امسال نیز باید جنگید.

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اگرچه هنوز به جمع‌بندی مشخصی درباره راهبرد انتخاباتی مجلس یازدهم نرسیده، اما بهزاد نبوی در دیدار با کارگروه راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های شورا از ضرورت شرکت در انتخابات سخن گفت و تصریح کرد: «در چنین شرایطی باید فشارهای داخلی را کم و شرایط را برای مردم قابل تحمل‌تر کرد. هرچه فشار بیشتری بر مردم وارد شود، آنها مأیوس‌تر می‌شوند. مسئله ما انتخابات نیست؛ مسئله این است که انتخابات کم‌رونق، شرایط ما را بدتر می‌کند و زمینه برای تکرار حوادث دی‌ماه‌۹۶ مهیا می‌شود.» او تصریح داشت: «اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند، مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مأیوس‌کردن مردم پرهیز کنیم، حتی اگر واقعیت باشد.»

مصطفی تاجزاده، چهره تئوریک دیگر اصلاح‌طلبان اخیرا در پاسخ به این سؤال همشهری که «اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه باید در حمایت از جریان متبوع‌شان پای صندوق رأی بیایند یا خیر» گفته بود: «چرخش قدرت و سیاست‌ورزی یا از طریق صندوق رأی و مسالمت‌آمیز است یا از طریق خیابان و درگیری و خشونت. مشابه آنچه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه می‌بینیم و دو‌سه دهه طول می‌کشد تا شاید به توسعه همه‌جانبه و پایدار برسند. بنابر‌این باید همه تلاش خود را بکنیم تا صندوق رأی اعتبارش را نزد مردم حفظ کند و تأثیرگذاری‌اش محفوظ بماند.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت چهره دیگر اصلاح‌طلبان نیز اخیرا در تبیین رویکرد شفاف انتخاباتی این جریان نسبت به رقابت‌های مجلس یازدهم اعلام کرد: «انتخابات در نظام جمهوری اسلامی دارای ظرفیت‌هایی است که بخشی از این ظرفیت در قانون اساسی و بخش دیگر آن تأکید مسئولان نظام بر افزایش مشارکت است. برای بالا‌بردن اعتبار بین‌المللی باید انتخابات با مشارکت بالا برگزار شود.»

حزب کارگزاران سازندگی نیز به‌عنوان یکی از 3تشکل اصلی جبهه اصلاح‌طلبان و در کنار احزاب اتحاد ملت و اعتماد ملی راهبرد مشارکت در انتخابات را در پیش گرفته است. حسین مرعشی، سخنگوی این تشکیلات درباره انتخابات دوم اسفند امسال به شرق گفته: «ما در سال‌۹۲ انتخابات را بردیم و در سال‌های ۹۴ و ۹۶ هم این موفقیت را تکرار کردیم؛ ما 3تا انتخابات را برده  و رسیده‌ایم به انتخابات‌۹۸، حال چرا باید جا بزنیم، مگر می‌خواهیم مجلس هفتم تکرار شود. این عاقلانه نیست.»

محسن صفایی فراهانی اما شاید جزو معدود چهره‌های جریان اصلاحات است که همسو با سعید حجاریان از مشارکت مشروط در انتخابات سخن می‌گوید. او به خبرآنلاین اعلام کرده: «اگر واقعا شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو‌مرحله‌ای باقی بماند، بنده خودم رأی نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. یا باید بتوانیم نیروی توانا و آگاه با شرایط مناسب روانه مجلس کنیم که از دل آن هم یک دولت تواناتر و به‌درد‌بخور به‌وجود بیاید یا نفرستیم.» با این حال، جریان تصمیم‌گیری در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حکایت از همراهی چهره‌های اصلاح‌طلبان با تصمیماتش دارد و بعید نیست و «مشروطی‌»های این جریان نیز به همان روال سابق جلب مشارکت حداکثری طرفداران‌شان بازگردند.

شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، گفت: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادها باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادها از چه گروه و جناحی باشد. رفت‌وآمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج‌خواهی، زیاده‌خواهی و لابی‌ها گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است. به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی درباره اظهارنظر برخی اصلاح‌طلبان مبنی براینکه درصورت تأیید ۸۰ درصدی ژنرال‌هایمان در انتخابات شرکت می‌کنیم، تصریح کرد: ملاک شورای نگهبان اجرای قانون است. شورای نگهبان ورود کسی را تضمین نمی‌کند و برای کسی نیز فرش قرمز پهن نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید