• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65606
+
-

«کزج» برند بوم‌گردی می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی: ثبت بافت سنتی این روستا در دست پیگیری است

گردشگری
«کزج» برند بوم‌گردی می‌شود

طرح جامع گردشگری روستای هدف گردشگری کزج خلخال اجرا شده و به زودی این روستا به عنوان برند بوم‌گردی استان اردبیل معرفی می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل از قطب‌های سفر ارزان کشور محسوب می‌شود و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاثیر مطلوبی در رونق اقتصادی اهالی روستاهای محل اجرای طرح‌های بوم‌گردی، ارتقای سطح زندگی و معیشت روستاییان و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و محروم داشته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در نشستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی متقاضی اجرای طرح‌های بوم‌گردی روستای هدف گردشگری کزج خلخال گفت: بوم‌گردی با هدف رونق تولید و توسعه پایدار گردشگری به‌ویژه در روستاها مورد تاکید است.

«صغری فرشی» با اشاره به این‌که اولین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل در روستای کزج واقع در بخش خورش رستم شهرستان خلخال راه‌اندازی شده بیان کرد: در تلاش برای معرفی این روستا به عنوان برند بوم‌گردی و با اجرای طرح جامع گردشگری این روستا هستیم.

وی با تاکید بر این‌که راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سال ۹۶ به صورت منسجم در این روستا آغاز شده، اظهار کرد: در راه‌اندازی اقامتگاه‌ها تعامل بین سرمایه‌گذاران و جوامع محلی مورد تاکید است. این مسئول با اشاره به وجود برخی مشکلات در توسعه گردشگری روستای کزج اظهار کرد: با توجه به پیگیری فرمانداری این شهرستان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، طرح جامع گردشگری روستای کزج تدوین می‌شود.

فرشی در زمینه درخواست اهالی برای ثبت بافت سنتی این روستا از پیگیری این مطالبه خبر داد و گفت: با توجه به تولید دست‌بافته‌ها و رونق صنایع دستی در روستای کزج در سال رونق تولید به شرط تامین کارگاه از سوی دهیاری، آموزش‌ها به صورت جدی عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این‌که آموزش عملیاتی جوامع محلی از برنامه‌های در دست اقدام و اجرای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل است گفت: آموزش چگونگی رفتار با گردشگران، آداب و رسوم، رویدادهای خرد روستایی و لباس بومی محلی در سرفصل آموزش‌ها قرار دارد.


صدور 11 طرح بوم‌گردی در کزج 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال هم اظهار کرد: روستای هدف گردشگری کزج خلخال به عنوان نخستین روستای محل اجرای طرح بوم‌گردی استان اردبیل است که هم‌اکنون برای تعداد ۱۱ طرح‌ بوم‌گردی در آن پروانه و مجوز فعالیت صادر شده و تاکنون گردشگران مختلفی از مناطق مختلف کشورمان به این روستا سفر کرده‌اند.

«محمدرضا شایقی» با بیان این‌که هدف از اجرای طرح‌های بوم‌گردی در روستاهای شهرستان رونق اقتصادی اهالی روستاها و ایجاد فرصت‌های شغلی روستایی است عنوان کرد: برای اجرای ۵۰ طرح بوم‌گردی در سال جاری در خلخال هدف‌گذاری شده است.

روستای نمونه و هدف گردشگری کزج با بیش از ۷۰۰ نفر جمعیت در نزدیکی راه اصلی اردبیل به سرچم قرار گرفته و این موضوع دسترسی گردشگران به این روستا را آسان‌تر کرده است. طرح حفظ بافت با ارزش روستای کزج در سال ۱۳۸۶ از سوی بنیاد مسکن استان اجرا و با این کار معماری سنتی روستا در کنار زیبایی طبیعی آن حفظ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید