• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64500
+
-

واکنش‌ها به تصمیم تهران



مـیـخـائـیـل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بـیـن‌المللی تأکید کرد: اقدام جدید ایران اصلا غیرمنتظره نبود. مقامات ایرانی کاملا شفاف عمل کرده و از قبل اقدامات خود را اعلام کرده بودند و اکنون آن را تحقق بخشیده‌اند.


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانـسه تصمیم ایران را برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم محکوم کرد. به گزارش فارس، کاخ الیزه همچنین اعلام کرده مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام که به بازگشت تحریم‌های ایران اشاره دارد، فعال نخواهد شد. رئیس‌جمهور فرانسه با تکرار ضرب‌الاجل ۱۵‌ژوئیه برای ازسرگیری گفت‌وگوها بین طرفین، توضیحی درخصوص آنچه بعد از این تاریخ اتفاق خواهد افتاد، نداد.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام ایران آن را نقض برجام خواند و  از کشورهای اروپایی خواست تا بار دیگر ایران را تحریم کنند.


ریـچارد نفیو، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود، در واکنش به اقدام ایران  نوشت: جالب‌تر از غنی‌سازی بالای ۳.۶۷   درصد ایران اصرار کسانی بود که می‌گفتند ایران با فشار تسلیم خواهد شد.


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات برجامی ایران، اعلام کرد به‌زودی کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد.

  وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۵ درصد ابراز نگرانی کرد.

  آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که از تصمیم ایران آگاه است.

  وزارت خارجه انگلیس در واکنش به گام دوم برجامی تهران ادعا کرد لندن به توافق هسته ای پایبند است و ایران باید از تمامی فعالیت های مخالف با آن دست بکشد.


اقدامات ایران قابل برگشت است

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه بعد از اعلام دومین گام تهران برای کاستن از تعهداتش در برجام در توییتر نوشت: «امروز ایران طبق بند‌36 برجام، دومین مرحله از گام‌های جبرانی خود ذیل بند‌36 برجام را برداشته است. ما حق خود جهت ادامه اجرای تدابیر حقوقی جبرانی در چارچوب برجام به‌منظور محافظت از منافعمان در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا را محفوظ می‌دانیم. همه این تدابیر تنها درصورت پایبندی اروپا قابل بازگشت خواهد بود.» ظریف در ادامه نوشته است: «اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا که در اجرای تعهدات خود ذیل برجام ناکام مانده‌اند - ازجمله بعد از خروج آمریکا - باید دست‌کم در سطح سیاسی، ازجمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تدابیر جبرانی ایران ذیل بند‌36 برجام حمایت کنند. تروئیکای اروپا برای اجتناب از اتخاذ مواضع سیاسی مستحکم جهت حفظ برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا بهانه‌ای ندارند.»











 

این خبر را به اشتراک بگذارید