• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63781
+
-

پا در رکاب خطر

جانشین رئیس پلیس راه زنجان: 4 سرنشین موتورسیکلت در ۲ ماه امسال جان خود را از دست دادند

شهری
پا در رکاب خطر

موتورسواران قانون‌گریز نه فقط بلای جان خود و سرنشینان این وسیله نقلیه نامطمئن هستند، بلکه جان عابران پیاده را نیز تهدید می‌کنند. 

به گزارش ایرنا، برخی موتورسواران به ‌ویژه جوانان بدون توجه به عواقب بی‌احتیاطی‌های خود با این وسیله نقلیه نه‌چندان مطمئن و ایمن، دست به حرکات نمایشی حادثه‌آفرین می‌زنند و با این کار جان خود و دیگران را با خطر، نقص عضو و آسیب و صدمه بدنی مواجه می‌سازند. 
باید فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت در جامعه به ‌ویژه بین جوانان نهادینه شود، چراکه وجود فقر فرهنگی در کم‌توجهی موتورسواران به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و انجام حرکات حادثه‌آفرین بی‌تاثیر نیست. 


‌حرف مردم

یک شهروند زنجانی گفت: صدای گوشخراش و آزاردهنده موتورسیکلت‌ها و برخی اوقات نیز سرعت بالا و حرکات نمایشی جنون‌آمیز راکبین جوان، نفس را در سینه‌ها بند می‌آورد و ناظران این حرکات غیرمنطقی و غیراصولی قبل از این‌که حادثه‌ای اتفاق بیفتد صحنه‌ای خونین و تلخ را در ذهن‌های خود تداعی می‌کنند. 

غلامرضا بیات ادامه داد: متأسفانه برخی موتورسیکلت‌سواران بدون توجه به عواقب کار خود آنچنان با سرعت بالا حرکت می‌کنند که اگر در این حین به زمین بخورند یا با عابر پیاده‌ای برخورد کنند به حتم مرگ خود یا عابر را رقم خواهند زد. وی اظهار کرد: از ماموران انتظامی انتظار می‌رود با موتورسوارانی که به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی‌توجه هستند و به انجام حرکات نمایشی خطرناک دست می‌زنند برخورد قاطع قانونی کنند و اجازه ندهند این متخلفان جان خود و دیگران را به خطر بیندازند. 

یک راننده تاکسی نیز گفت: هر سال پس از به پایان رسیدن فصل سرما و بارش برف، موتورسواران جوان بی‌هیچ ترس و واهمه‌ای از جان خود و عوامل پلیس در شهر زنجان جولان می‌دهند و دغدغه و نگرانی رانندگان خودروها و دیگر وسایل نقلیه و همچنین عابران پیاده را موجب می‌شوند. وی افزود: متأسفانه این موتورسواران بی‌احتیاط از مرگ‌های دلخراش به دلیل موتورسواری غیراصولی و خطرناک درس نمی‌گیرند و سعی دارند با حرکات نمایشی که اغلب به حوادث تلخ و خونینی نیز ختم می‌شود، خودی نشان دهند و جلب توجه کنند. 

این راننده جوان تصریح کرد: ماموران پلیس باید با موتورسوارانی که حرکات و رفتارهای مخاطره‌آمیز انجام می‌دهند برخورد جدی‌تری داشته باشند و اجازه ندهند حق و حقوق سایر شهروندان پایمال و ضایع شود. 


‌آمار حوادث

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه‌ غیرایمن یاد کرد و گفت: در 3 ماه نخست امسال ۱۱۹ فقره از تصادفات درون‌شهری این استان مربوط به موتورسیکلت‌ها بود. طی مدت یادشده بر اثر وقوع این حوادث بیش از ۱۵۰ نفر اعم از راکب، سرنشین و عابر پیاده مصدوم شدند. 

سرهنگ محمدحسن خلجی یادآور شد: ششم تیرماه جاری نیز بر اثر انجام حرکات نمایشی خطرناک یک موتورسوار جوان در پارک ملت شهر زنجان، ترک‌نشین آن بر زمین افتاد و سپس با درختان پارک برخورد کرد و جانش را از دست داد. 


‌توجه خانواده‌ها

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از موتورسواران جوان بی‌توجه به خطرات موتورسواری دست به حرکات نمایشی حادثه‌آفرین می‌زنند و هشدارها و توصیه‌های پلیس و خانواده‌هایشان را نادیده می‌گیرند.

از خانواده‌ها انتظار می‌رود در کنار هشدارها و توصیه‌ها بر رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری بکنند و اجازه ندهند فرزندانشان با سوار شدن بر موتورسیکلت جان خود و دیگران را به خطر بیندازند. سرهنگ خلجی افزود: برخی از راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ها استفاده از کلاه ایمنی و خطرات حرکات نمایشی را جدی نمی‌گیرند در حالی که هنگام وقوع حوادث بیشترین آسیب را می‌بینند. 


‌ سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی

رئیس پلیس راه استان زنجان نیز گفت: برخی از موتورسواران به خطرات تردد در جاده‌های ارتباطی بی‌توجه هستند در حالی که ممکن است با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری حادثه‌ای تلخ و ناگوار برای خود و دیگران رقم بزنند. 

سرهنگ عباس مظفری ادامه داد: وقوع تصادفات موتورسیکلت‌سواران به عوامل فراوانی مربوط می‌شود که رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، آشنا نبودن با قوانین و مقررات، نقص روشنایی موتورسیکلت و نداشتن مهارت و تجربه در موتورسواری و سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی از اصلی‌ترین آنها محسوب می‌شود. 

وی استفاده از کلاه ایمنی را در کاهش صدمات وارده به موتورسواران بسیار مؤثر خواند و افزود: متاسفانه سالانه چندین نفر بر اثر وقوع تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند و افراد زیادی نیز قطع عضو و قطع نخاع می‌شوند. 


‌ برخورد قانونی

جانشین رئیس پلیس راه استان زنجان نیز اظهار کرد: برخی موتورسیکلت‌سواران از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی پیروی نمی‌کنند و با این کار برای خود، ترک‌نشینان، سایر رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده گذری از عرض جاده مشکل‌آفرین می‌شوند. سرهنگ محمدعلی عظیمی گفت: پلیس راه به دلیل امنیت جان موتورسواران با خاطیان برخورد قانونی می‌کند و انتظار می‌رود مردم نیز با دیدن موتورسیکلت‌سواران حادثه‌آفرین با ماموران همکاری بیشتری داشته باشند. 

وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون، چندین فقره سوانح بر اثر بی‌احتیاطی موتورسیکلت‌سواران را در جاده‌های ارتباطی این استان شاهد بودیم. فقط در ۲ ماه نخست سال جاری 4 راکب و ترک‌نشین موتورسیکلت جان خود را از دست دادند که در واقع ۱۲ درصد فوتی‌های حوادث جاده‌ای را شامل می‌شود. 

جانشین رئیس پلیس راه استان زنجان افزود: سرعت غیرمجاز، حرکت خلاف مسیر و نداشتن گواهینامه و کلاه ایمنی، انجام رفتارهای مخاطره‌آمیز و حرکات نمایشی از قبیل تک‌چرخ و لایی کشیدن مشمول برخورد قانونی و جریمه می‌شود. سرهنگ عظیمی از والدین و بزرگان خانواده‌ها خواست از در اختیار قرار دادن موتورسیکلت به افراد کم سن و سال به جد خودداری کنند یا حداقل اجازه ندهند این افراد در مسیرهای ارتباطی اصلی آمدوشد کنند. 


‌حفظ امنیت در پارک‌ها

رئیس پلیس پیشگیری استان زنجان هم گفت: برخورد جدی با موتورسواران متخلف در دستور کار پلیس زنجان است و در صورت مشاهده با متخلفان برابر با قانون و بدون هیچ اغماضی با آنان برخورد خواهد شد.

سرهنگ ایرج خانی‌پور تصریح کرد: با مساعد شدن وضعیت جوی، برخی موتورسواران با حضور در تفرجگاه‌ها با انجام حرکات نمایشی خطرناک و حادثه‌ساز، ایجاد آلودگی صوتی و تردد با سرعت بالا مزاحم شهروندان می‌شوند و پلیس تلاش می‌کند آرامش و امنیت اجتماعی مردم در شهر از جمله در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به هم نریزد. 


نقش یادگیری مهارت‌های زندگی و نحوه تخلیه هیجان

یک جامعه‌شناس گفت: در نحوه استفاده مناسب از موتورسیکلت در جامعه با خلأ فرهنگی مواجهیم. باید فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت به خصوص میان نوجوانان و جوانان نهادینه شود تا شاهد آسیب و مرگ‌ومیر افراد با این وسیله نقلیه نباشیم. 

یوسف بیانلو خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم در خصوص استفاده درست از موتورسیکلت، آگاه‌سازی درباره خطرات این وسیله نقلیه نامطمئن و غیرایمن و فراهم آوردن بسترهای لازم برای تخلیه درست و سالم هیجانات درونی نوجوانان و جوانان می‌تواند در کاهش میزان سوانح موتورسواری موثر واقع شود.

وی با بیان این‌که برخی افراد، موتورسیکلت را جزو وسیله نقلیه نمی‌دانند و به همین علت نیز به آموزش و مهارت‌آموزی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی‌توجه هستند، افزود: باید مهارت‌های زندگی، حل مساله، مدیریت و کنترل رفتار، نحوه تخلیه هیجانات و عدم ریسک‌پذیری را به این قشر از جامعه آمورزش داد تا بی‌محابا به استقبال از خطر نروند. این استاد دانشگاه ه زنجان ادامه داد: تا زمانی که فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت در جامعه نهادینه نشود و خانواده‌ها، راکبان و ترک‌نشینان به خطرات این نوع وسیله نقلیه بی‌توجه باشند، میزان آسیب‌ها نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت.

بیانلو با تأکید بر این‌که تخلیه هیجانات باید به صورت سالم باشد و نباید به بهای از دست دادن جان افراد تمام شود، گفت: از منظر روان‌شناختی، متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان در دوران شکل‌گیری شخصیت و تخلیه هیجانات خود، هنجارشکنی و زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات را یک نوع کلاس و پرستیژ اجتماعی می‌دانند و سعی می‌کنند با برخی رفتارهای نابهنجار جایگاه خود را بین همسالانشان ارتقا دهند و مورد تمسخر و تحقیر قرار نگیرند.

وی اجرای طرح‌های ساماندهی موتورسیکلت‌سواران را از سوی پلیس در کاهش وقوع حوادث این وسیله نقلیه بسیار موثر دانست و افزود: در کنار اعمال قانون باید به آموزش و آگاه‌سازی نیز توجه جدی کرد تا سوانح مربوط به استفاده از موتورسیکلت‌ کاهش یابد. 

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که موتورسیکلت وسیله‌ای ناامن و نامطمئن است و موتورسواران در صورت استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله کلاه ایمنی نیز باز هم در معرض خطر و آسیب هستند، یادآور شد: عموم مردم در خصوص برخورد قانونی با موتورسواران خاطی باید پلیس را یاری دهند تا میزان آسیب‌ها روند نزولی به خود بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید