• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63552
+
-

پاسخ ایران به‌خودروسازان فرانسوی

پژو تاوان خروج از ایران را می‌دهد

خودرو
پژو تاوان خروج از ایران را می‌دهد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
داخلی‌سازی‌ پژو 301بدون مشارکت پژو در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته و این محصول سال آینده به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، خروج دوباره خودروسازان فرانسوی از ایران در دور تازه‌ تحریم‌های اقتصادی مشکلاتی را برای تامین قطعات و عرضه محصولات خودروسازان ایرانی فراهم کرد. به‌نحوی که فعالان بازار و مسئولان، کاهش تیراژ تولید و عرضه خودرو را عامل رشد دلال‌بازی و گرانی خودرو در بازار قلمداد کردند، اما اکنون مدیران خودروساز از بهبود روند تامین قطعات، رشد تیراژ تولید روزانه و عرضه خودرو با تکیه بر داخلی‌سازی‌ قطعات خبر می‌دهند.

از سوی دیگر مهندسی معکوس برای ساخت داخل خودروهای تولید مشترک فرانسوی با تکیه بر توانمندی قطعه‌سازان ایرانی، پاسخ شرکت‌های خودروسازی به عهدشکنی شرکای خودروساز فرانسوی است. مدیرعامل ایران‌خودرو در گفت‌وگو با همشهری با تشریح آخرین روند داخلی‌سازی‌ پژو 301و پژو 2008، این امررا پاسخی به عهدشکنی دوباره این شریک فرانسوی با خروج از ایران قلمداد‌کرد.

پژو 301ایرانی به بازار می‌آید
مدیرعامل ایران‌خودرو خروج دوباره پژو را از ایران برخلاف قرارداد همکاری مشترک این شرکت با ایران‌خودرو دانست و با تأکید بر اینکه این شرکت باید تاوان این عهدشکنی دوباره خود را بدهد، گفت: بر این اساس، داخلی‌سازی‌ محصولات این شرکت در چارچوب قرارداد تولید مشترک با ایران‌خودرو را در دستور کار قرار داده‌ایم. هاشم یکه‌زارع افزود: این کار با داخلی‌سازی‌ قطعات، تولید و تجاری‌سازی‌ پژو 301آغاز شده و در یک تا 2هفته آینده، تولید آزمایشی این خودرو را رونمایی می‌کنیم. در ادامه بدون اتکا به پژوی فرانسه از اوایل سال آینده خط تولید انبوه این خودرو ایجاد شده و تا بهار سال 99این خودرو تجاری‌سازی شده و به مشتریان تحویل خواهد شد. او با بیان اینکه تولید این خودرو را با 10هزار دستگاه آغاز کرده و در ادامه به 100هزار دستگاه و در نهایت سالانه 250هزار دستگاه افزایش می‌دهیم، گفت: در زمینه داخلی‌سازی‌ پژو 301نیز اکنون به 60درصد ساخت داخل رسیده‌ایم اما این میزان داخلی‌سازی‌ تا زمان تولید انبوه در ابتدای سال آینده به 80درصد می‌رسد.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد احتمال پرداخت حق برندینگ (رویالیتی) با ساخت داخل پژو 301و 2008، گفت: پژو به‌طور یکجانبه از اجرای قرارداد تولید مشترک خودرو با ایران‌خودرو سرباز زده و باید منتظر پاسخ مناسب ما باشد. پژو می‌تواند مدعی پرداخت حق رویالیتی تولید پژو 301و پژو 2008توسط ایران‌خودرو شود، اما به شرطی که قبل از آن تمام خسارات ناشی از فسخ یک‌طرفه قرارداد را به ما پرداخت کند و سپس حق رویالیتی بگیرد. یکه‌زارع افزود: در قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو نیز تضامین لازم برای پرداخت خسارات اجرا نکردن قرارداد توسط هر یک از طرفین پیش‌بینی شده است که در مراسم رونمایی تولید آزمایشی پژو 301آن را اعلام خواهم کرد. او در مورد داخلی‌سازی‌ پژو 2008، گفت: در زمینه پژو 2008حدود 85درصد تعهد تحویل خودروهای پیش‌فروش شده مشتریان اجرایی شده و تحویل 15درصد خودروهای باقیمانده نیز در حال انجام است.

همچنین داخلی‌سازی‌ پژو2008را در دستور کار داریم و بعد از داخلی‌سازی‌ پژو 301، ساخت داخل این خودرو در ایران‌خودرو آغاز خواهد شد. او در مورد احتمال جایگزینی پژو 301با محصولات پلتفرم‌های قدیمی پژو در ایران‌خودرو گفت: به‌طور معمول هر محصول جدیدی که در ایران‌خودرو تولید شود با محصولات قبلی این شرکت جایگزین می‌شود، اما در نهایت ما در زمینه جایگزینی یا توقف تولید برخی محصولات تصمیم نمی‌گیریم، بلکه این مشتری است که با خریدن یا نخریدن محصولات در این زمینه سیاستگذاری می‌کند. او افزود: اگر ما محصول جدید باکیفیت و قیمت مناسب عرضه کنیم، قطعا مشتریان به خرید این خودروهای جدید ترغیب شده و ممکن است تولید برخی خودروهای قبلی فاقد صرفه اقتصادی شود.

   داخلی‌سازی‌ قطعات های‌تک پژو

 مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه در ایران نیز همانند همه شرکت‌های خودروسازی دنیا، هیچ خودرویی به‌طور صددرصد داخلی‌سازی‌ نخواهد شد و در نهایت میزان داخلی‌سازی‌ هر خودرو به 80تا 85درصد خواهد رسید، افزود: برای تولید قطعات دارای فناوری بالا(های‌تک) نیز مذاکراتی با برخی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته و بخشی از این قطعات نیز از طریق واردات تامین خواهد شد. همچنین در صنایع دفاع کشور ظرفیت‌های خوبی برای ساخت اینگونه قطعات وجود دارد و با ایران‌خودرو نیز جلساتی برای استفاده از این ظرفیت‌ها داشته است. یکه‌زارع افزود: گرچه داخلی‌سازی‌ این قطعات نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تیراژ تولید بالاست، اما به‌دلیل شرایط خاص صنعت خودروی کشور تأکید ما بر این است که حتی قطعات های‌تک نیز داخلی‌سازی‌ شود. با این روند درنظر داریم تا حتی در قطعاتی که ممکن است از نظر تیراژ تولید صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد، به‌خودکفایی ساخت داخل برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید