• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6342
+
-

آشنایی با جانشین صالحی امیری در شهرداری تهران

ولی‌الله شجاع پوریان کیست و چرا شهردار تهران او را برای پست معاونت اجتماعی و فرهنگی انتخاب کرد؟

انتصابات
آشنایی با جانشین صالحی امیری در شهرداری تهران

سرنوشت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عرصه ورزش گره خورده است؛ دست‌کم در روزگار پنجاه‌و نهمین شهردار تهران.اولین معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پس از یک‌ماه فعالیت به ریاست کمیته ملی المپیک رسید. حالا هم رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان تهران به‌عنوان دومین معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتخاب شده‌است.

به گزارش همشهری، ولی‌الله شجاع‌پوریان اما تجارب قابل‌توجهی در عرصه مدیریت شهری دارد. او در مجلس ششم و هفتم نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی بود. شجاع پوریان در شورای شهر چهارم تهران از سوی مردم برگزیده شد و به معاونت اجرایی شورای شهر تهران هم رسید. او در کمیسیون نظارت و حقوقی فعالیت کرد و نیز صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه همدلی است.

با انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران، او در سرمقاله‌ای در روزنامه همدلی نوشت: «اکنون با استقرار شورای پنجم و انتخاب دکتر نجفی به‌عنوان شهردار منتخب، ضرورت تزریق روحی جدید به مدیریت شهری و ارائه الگوی علمی و عقلانی از مدیریت احساس می‌شود. شهروندان تهرانی بعد از یک دهه تحمل آزمون و خطا و بی‌توجهی به اولویت‌های شهری از سوی مدیریت شهری مترصد مدیریتی عقلانی هستند تا به جای اجرای پروژه‌های دهن‌پرکن و تبلیغاتی، گرهی از گره‌های ناگشودنی شهر بگشاید. مدیریت عقلانی یعنی توجه به اصول و قواعد مدیریت، تأکید بر راهکارهای علمی و کارشناسی، پژوهش‌محوری، استفاده از تخصص و دانش روز، استفاده از تجارب موفق جهانی به جای پافشاری بر الگوهای سنتی و فاقدکارآمدی نهادمند و... که می‌تواند برای شهر و شهروندان مفید باشد.»

دیدگاه او در زمینه فرهنگ شهر متکی بر آموزش است. شجاع‌پوریان در یادداشتی از اهمیت آموزش در جامعه نوشت؛«مشکلات متعدد فرهنگی در جامعه ما وجود دارند که گرچه در یکی دو قرن گذشته توجه جامعه‌شناسان و محققان علوم اجتماعی را به‌خود جلب کرده، اما هیچ تلاشی جدی برای رفع آن و بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفتاری مردم کشورمان صورت نگرفته است. رفتارهای ساده‌ای همچون رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، رعایت صف در تاکسی، اتوبوس، مترو و... رفتارهایی که پیوسته در دهه‌های گذشته رو به افول بوده‌اند و یا دست‌کم در حد انتظار جامعه مسلمان ایران با دیرینگی تمدنی و فرهنگی نیست.»، «در این میان کشورهای پیشرفته بر حسب تجربه آموخته‌اند در سنین پایه و دبستان به سراغ اجتماعی کردن و بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان بروند. کودکان در این سنین نحوه زیستن در شهرها و جوامع مدرن را یاد می‌گیرند، نحوه تعامل، گفت‌وگو و بحث را می‌آموزند، اهمیت و ارزش محیط‌زیست و دوستی با طبیعت، گیاهان و حیوانات را درمی‌یابند، فرهنگ استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی و فضای مجازی را تمرین می‌کنند، بر ارزش و اهمیت رعایت حقوق متقابل افراد در جوامع آگاه می‌شوند و در یک کلام پیش از هرگونه یادگیری فن، علم و دانشی، نحوه چگونه زیستن و اجتماعی شدن را در جوامع پیچیده امروز یاد می‌گیرند.»  شاید همین نوشته کوتاه دیدگاه او را بیشتر روشن کند. از این‌رو می‌توان انتظار داشت که معاون جدید، بیشتر بر مقوله آموزش با تأکید بر اخلاق شهروند برنامه‌ای گسترده برای تهران داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید