• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62268
+
-

ترامپ راه مذاکره را بست

آمریکا بر خلاف ادعا برای آمادگی مذاکره با ایران جمعی از مقامات کشورمان را تحریم کرد

سیاست خارجی
ترامپ راه مذاکره را بست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه رفتارهای ضد‌ونقیض و مشوش نسبت به ایران همزمان با سخن گفتن از مذاکره، دور تازه‌تری از تحریم‌ها علیه مقامات کشورمان را امضا کرد؛ تحریم‌هایی که می‌توانند دست‌کم تا پایان دوره ترامپ مانع هرگونه مذاکره بین 2 کشور شوند.
شامگاه دوشنبه رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرد که به موجب آن رهبر انقلاب و دفتر ایشان و جمعی از فرماندهان نظامی در لیست تحریم آمریکا قرار گرفتند البته ترامپ که اخیرا مرتب گاف‌های عجیب و غریب می‌دهد هنگامی که مشغول اعلام تحریم تازه‌اش بود به جای آیت‌الله خامنه‌ای نام آیت‌الله خمینی را بر زبان جاری کرد که واکنش‌هایی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران صبح دیروز در واکنش به تصمیمات آمریکا در رابطه با تحریم رهبر ایران گفت: وقتی کسی عقلش را از دست بدهد از تصرف و تحریم اموال رهبر ایران در بانک‌های جهانی سخن می‌گوید؛ چرا که همه می‌دانند اموال رهبری جز یک حسینیه و یک خانه ساده نیست.
او با اشاره به طرح ادعای مذاکره از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا با ایران در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: مگر اینها نمی‌گویند با هم مذاکره کنیم؟ چطور است که وقتی کسی حرف از مذاکره می‌زند همزمان با آن دنبال تحریم وزیر خارجه ایران هم هست؟ پس شما دروغ می‌گویید. حداقل کاش کمی صبر می‌کردید تا دنیا در سخن شما تردید و تصور کند شما راست می‌گویید اما معلوم شد که دروغ می‌گویید و دنبال مذاکره نیستید. همزمان با اعلام تحریم‌ها علیه مقامات نظامی ایران، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که چند روز دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در لیست تحریم‌ها قرار خواهد گرفت؛ اقدامی که اگر چه کم سابقه است اما ناظران آن را ناشی از عصبانیت دولت آمریکا در به نتیجه نرسیدن تحریم‌های اقتصادی و روی آوردن به تحریم‌های سیاسی و نمادین و پر سر و صدا می‌دانند.

ظریف در نخستین اعلام موضع پس از اعلام احتمال قرار گرفتن نامش در لیست تحریم آمریکا بدون اشاره مستقیم به این ماجرا در رابطه با توییت ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه در توییتر نوشت: دونالد ترامپ صد درصد درست می‌گوید که ارتش ایالات متحده هیچ ربطی به خلیج‌فارس ندارد. خارج کردن نیروهایش (از خلیج‌فارس) کاملا در راستای منافع ایالات متحده و جهان است.
در بخش دوم توییت ظریف که واکنشی ضمنی به تحریم خودش بود آمده است: «اکنون روشن است که «تیم‌B» نگران منافع ایالات متحده نیست؛ آنها از دیپلماسی بیزار و تشنه جنگ هستند.»
با این حال اگر تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تحریم ظریف عملیاتی شود احتمالا وزیر خارجه ایران 3 ‌ماه دیگر قادر نخواهد بود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند؛ اتفاقی که بی‌ارتباط با افشاگری‌های ظریف در نیویورک علیه ‌«تیم‌B» شامل جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زائد و بن سلمان نیست. در عین حال رضا نصری، کارشناس حقوق بین‌الملل بر این باور است چنانچه تحریم آمریکا علیه ظریف مانع سفر او به نیویورک شود، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند جلسه سالانه خود را به جای نیویورک به ژنو منتقل کند. این اتفاق مسبوق به سابقه است. در سال۱۹۸۸، وقتی دولت ریگان از صدور ویزا برای یاسر عرفات خودداری کرد، مجمع عمومی چنین رأیی داد.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعتی بعد از اعلام نقشه ترامپ در توییتر نوشت: تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستاصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جا‌افتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.
پس از اعلام تصمیم آمریکا برای تحریم‌های تازه علیه ایران برخی کشورها با اقدام آمریکا مخالفت کردند ازجمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که وضع تحریم‌های جدید ضد‌ایران را نگران‌کننده دانست و سرگئی ریابکوف معاون او هم تأکید کرد روسیه با این سیاست مقابله خواهد کرد.

چگونه با اینها مذاکره کنیم؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های متعدد و فشار بر مردم ایران نشان داده‌اند که علاقه‌ای به دیپلماسی ندارند، گفت: به‌طور مشخص در حال جنگ اقتصادی آمریکا بر ایران هستیم.
به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، افزود: آمریکا علاقه‌مند به یک دیپلماسی واقعی نیست. آمریکا تلاش می‌کند ایران را در یک مسیر ناعادلانه قرار دهد. دولت ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، از آن زمان ما آشفتگی را در منطقه خود شاهد هستیم. وی ادامه داد: آنها از برجام خارج شدند، معافیت‌های خرید نفت از ایران را لغو کردند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در این فهرست قرار دادند؛ آنگاه ناوهای نظامی خود را به منطقه ما اعزام کردند، اینها نشان می‌دهد که آنها به دیپلماسی علاقه‌ای ندارند. نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره شلیک به پهپاد آمریکایی هم اظهار کرد: ایران برای این پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد که در حریم هوایی ما قرار داشت. ما به این پهپاد 4‌بار هشدار دادیم اما به این هشدارها توجهی نکردند. تخت‌روانچی درباره احتمال مذاکره با آمریکا هم گفت: به‌طور مشخص ما در حال جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم. دولت آمریکا فشار بسیار زیادی را بر مردم عادی ایران قرار داده است. وی افزود: چگونه می‌توانیم با این دولت آمریکا مذاکره کنیم که فشار را شدیدتر می‌کند، روز گذشته آنها تحریم‌های جدیدی را وضع کردند. چگونه می‌توان با این دولت مذاکره کرد که ایران را تهدید می‌کند. 


ظریف: نگران 150نفر بودید؟
 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر صرف‌نظر از حمله به ایران به‌دلیل احتمال کشته شدن 150نفر گفت: نگران 150نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها نابود کردید؟ به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در همایش نفس‌های سوخته خطاب به کشورهای غربی گفت: مردم ما چگونه حرف‌های شما در مخالفت با سلاح‌های کشتارجمعی را باور کنند!؟ وزیر خارجه گفت: مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز بعد از حمله آمریکا به کویت منتشر شد که در آن نوشته بود بعد از حادثه حلبچه سازمان سیا تلاش گسترده‌ای را انجام داد و وزارت خارجه آمریکا به تمامی نمایندگانش در دنیا دستور داد که تلاش کنند ایران را مسئول حمله شیمیایی به حلبچه معرفی کنند. حال شما می‌خواهید دنیا بپذیرد که شما مخالف سلاح شیمیایی هستید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید