• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61169
+
-

رشد استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در قم

یکی از صندوق‌های عامل معتبر و مهم کشوری درصدد حمایت و توسعه طرح‌های فناورانه این شرکت‌های استارت‌آپی مستقر در قم است

گزارش
رشد استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در قم


روح‌الله یارمحمدی | قم - خبرنگار:

بر اساس گمانه‌زنی و آمارهای موجود، چیزی حدود 30 شرکت فناور و استارت‌آپی در حوزه سلامت در استان قم فعالیت دارند که بیشتر آنها عضو مراکز رشد و پارک علم و فناوری هستند. اما نکته جالب توجه در مورد این نوع شرکت‌ها ظرفیت بالای تولید انواع داروها، مواد و تجهیزات پزشکی است که می‌تواند نقطه عطفی در رونق تولید استان باشد، به طوری که یکی از صندوق‌های عامل معتبر و مهم کشوری درصدد حمایت و توسعه طرح‌های فناورانه این شرکت‌های استارت‌آپی مستقر در قم است. 

به همین منظور گزارشی از نشست مدیران صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی استان البرز با شرکت‌های فناور حوزه سلامت تهیه شده است.


ارائه تسهیلات

مدیر‌ عامل صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز با بیان این‌که شرکت‌های حوزه سلامت استان به رشد و توسعه خوبی دست یافته‌اند اظهار کرد: شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک قم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای حمایت و توسعه دارند.
«مریم قدیری» با اشاره به این‌که خط اعتباری این شرکت بیش از 80 میلیارد تومان است گفت: در فرایند پرداخت و بازپرداخت در مقام عاملیت تا سقف 500 میلیون تومان می‌توانیم تسهیلات 
بدهیم.
وی از پرداخت تسهیلات خبر داد و بیان کرد: از قالب‌هایی که به عنوان تسهیلات به شرکت‌ها می‌دهیم وام با کارمزد 18 درصد تا سقف یک میلیارد تومان است.

عضو هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز به دیگر خدمات این صندوق اشاره کرد و افزود: این صندوق در ارائه مشاوره فنی و وکالت حقوقی، ایجاد فرایند تسهیل در روند اداری شرکت‌ها و ایجاد ارتباط‌های تجاری شرکت متقاضی با شرکت‌های معتبر فعالیت 
مداوم دارد.


 ضرورت دفاع از حقوق معنوی شرکت‌های فناور

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری با بیان این‌که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فناور شناسایی و حمایت شود اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک تنوع و کیفیت خدمات آنهاست.

«حمزه مظفری» با تأکید بر این‌که باید راهکارهای انعقاد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه میان پارک و صندوق پرشین اجرا شود بیان کرد: واقعیت این است که نیاز اول و درخواست اصلی شرکت‌های عضو پارک از صندوق تسهیلات مالی نیست و ما دنبال استفاده از تجربیات و برند و راهبری صندوق  پرشین هستیم.

در ادامه، مدیران 6 شرکت فناور حوزه سلامت به تشریح فعالیت و موقعیت کاری خود پرداختند.


 بی اعتنایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک با طرح این مطلب که برخی بانک‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند همراه و تسهیلگر شرکت‌های صنعتی دانش‌محور باشند اظهارکرد: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان جایگزین نظام پیچیده و انعطاف‌ناپذیر بانکی باید زمان اعطای تسهیلات را به کمترین فرسایش زمانی ممکن برساند.

«رضا رنجبر» با بیان این‌که ارائه تسهیلات باید بر اساس سرمایه در گردش باشد گفت: با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های فناور از زیر و بم بازار کم اطلاع هستند که لازم است صندوق پژوهش و فناوری به عنوان عاملیت مالی و حقوقی شرکت‌های فناور آنها را از این فراز و نشیب‌های اقتصادی مطلع و از آنها دفاع کند.

مدیر واحد فناور یک شرکت تولیدکننده دارو نیز با طرح این نکته که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشی و فنی شرکت‌های فناور ناشناخته مانده است اظهار کرد: زبان اقتصادی امروز کشور بیشتر سنتی و سطحی است و به نیازهای بلندمدت و اصلی مردم توجه نمی‌شود.

«اباذر حسینی» با تأکید بر این‌که شرکت‌های فناور می‌توانند نیازهای بلندمدت و دانش‌بنیان جامعه را شناسایی و تأمین کنند گفت: شرکت‌های نوپا به دلیل ضعف پشتوانه مالی و پشتیبانی و کم‌تجربگی در بازار نیاز به حامیان توانمند حقوقی و فناوری دارند.

وی با گلایه از این مسأله که محصولات فناورانه و دانش‌بنیان قابل ارزیابی و ارزش‌گذاری مالی نیست افزود: این مسأله نه فقط سبب می‌شود محصولات فناورانه ارزان عرضه شود بلکه ارزش‌های کارکردی و کیفی آن در مقایسه با محصولات معمولی پایین‌تر جلوه می‌کند.


نبود قالب ارزش‌گذاری طرح‌های فناورانه

مدیر عامل یک شرکت با بیان این‌که در حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی-پزشکی و رنگ و رزین فعالیت می‌کند گفت: درصدد دریافت 4 مجوز دانش‌بنیان برای طرح‌های مختلف خود هستیم.
«رضا زمانی» با طرح این نکته که بسیاری از شرکت‌های فناور و استارت‌آپی توانایی صنعتی کردن ایده‌های خود را ندارند اظهار کرد: مشکل اساسی این نوع شرکت‌ها ناتوانی در تبدیل پروژه‌های فناوری آزمایشگاهی به محصولات صنعتی و قابل عرضه به بازار است.
وی با تأکید بر این‌که پروژه‌های آزمایشگاهی در حد فرمولاسیون ارزش دارند اظهار کرد: این پروژه‌ها تنها زمانی به یک دانش فنی قابل ارزش‌گذاری تبدیل می‌شوند که فرمول‌های پروژه‌ها به سطح صنعتی برسند.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که صندوق‌های پژوهش و فناوری باید به بازار و تجاری‌سازی شرکت‌های فناور کمک کنند اضافه کرد: نیاز اساسی شرکت‌های فناور صاحب محصول ارزش‌گذاری فناوری و تجاری‌سازی محصولات است.
زمانی با اشاره به این‌که کمترین پروژه حوزه پزشکی نزدیک به 2 میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تأکید کرد: نظام بانکی بدون توجه به موقعیت و اهمیت فعالیت شرکت‌های نوپا به دنبال دریافت وثیقه‌های ملکی سهل‌الوصول هستند و تا 120 درصد میزان تسهیلات وثیقه دریافت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید