• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61163
+
-

رفع ابهامات مالی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

معاون مدیر کل آموزش و پرورش مازندران: مبلغ شهریه برای تمام مدارس غیردولتی استان مانند سراسر کشور شفاف و مشخص است

آموزش
رفع ابهامات مالی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس


اشکان جهان‌آرای | ساری-خبرنگار


سال تحصیلی 98-97 به پایان رسیده و دانش‌آموزان وارد تعطیلات تابستانی شده‌اند، اما بخش اداری مدارس تعطیل نیستند و به رسم هر سال، این روزها محل رفت‌وآمد خانواده‌ها برای دریافت کارنامه و البته ثبت‌نام دانش‌آموزان برای پایه‌های تحصیلی بعدی است. 

هر سال در چنین روزهایی ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش در تمامی استان‌ها به استقبال ثبت‌نامی‌های جدید می‌رود و مهلت مشخصی برای آن با شرایط و ضوابط خاص در نظر گرفته می‌شود.


ثبت‌نام نو‌آموزان معمولا از اوایل خرداد آغاز می‌شود و در مدت قانونی تا پایان مرداد ادامه دارد، اما برای دانش‌آموزان میان‌پایه که می‌خواهند در مقطع بالاتر ثبت‌نام کنند، پس از پایان امتحانات ثبت‌نام انجام می‌شود.

 با این‌که قوانین مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان به شکلی شفاف ثبت شده است، اما گاهی چالش‌ها و ابهاماتی برای برخی خانواده‌ها ایجاد می‌کند. 

از محدودیت‌های پیش آمده برای ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه مستقر در محدوده جغرافیایی محل سکونت تا مسائل مالی که بسته به نوع مدرسه، تنوع و تعدد آنها به چشم می‌آید.


ثبت‌نام علی‌الحساب

امسال نیز برخی خانواده‌ها از وجود ابهامات در مرحله ثبت‌نام گلایه دارند. عمده این مسائل نیز مالی هستند. برخی از خانواده‌هایی که برای ثبت‌نام فرزندان خود اقدام کردند می‌گویند که غیرشفاف بودن مسائل مالی در برخی مدارس به‌ویژه مدارس غیرانتفاعی برای آنها پرسش‌‌هایی ایجاد کرده است.

 یکی از شهروندان قائمشهر در این‌باره به همشهری گفت: فرزندم را برای ثبت‌نام در پایه اول ابتدایی در مدرسه‌ای غیرانتفاعی ثبت‌نام کردم. برای شهریه رقم مشخصی اعلام نکردند و فعلا یک میلیون و 200 هزار تومان به صورت علی‌الحساب پرداخت کرده‌ام. گفتند بقیه شهریه را بعدا دریافت می‌کنند.

این شهروند که نخواست نامش فاش شود، افزود: رقم نهایی شهریه را اعلام نکرده‌اند. گفتند که فعلا رقم نهایی مشخص نشده و پس از مشخص شدن تعرفه شهریه برای سال تحصیلی جدید، آن را اعلام می‌کنیم. در واقع با این‌که پیش‌ثبت‌نام انجام شده، هنوز نمی‌دانیم که چقدر باید شهریه بپردازیم.

این مشکل در سایر شهرستان‌های استان نیز دیده شده است و بعضی مدارس بدون اعلام مبلغ نهایی، مبالغی برای پیش‌ثبت‌نام دریافت می‌کنند، اما از نظر قانون این رفتار تخلف است و به گفته مسئولان آموزش و پرورش، با گزارش به این نهاد امکان پیگیری وجود دارد.

 دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس اداره کل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اهمیت سلامت فرایند ثبت‌نام در مدارس به عنوان نقطه آغاز پیوند 2 نهاد خانه و مدرسه، گفت: ثبت‌نام در مدارس مازندران از اوایل خرداد در پایه اول ابتدایی و در بقیه دوره‌ها نیز با پایان یافتن امتحانات آغاز شده است. 


قانون شفاف ثبت‌نام

«سید حسین نصیری» درباره برخی ابهامات و پرسش‌های خانواده‌ها در مورد مسائل مالی ثبت‌نام دانش‌آموزان اظهار کرد: ما در تمام مدارس اعم از دولتی، غیردولتی و استعدادهای درخشان تابلوی اعلانات ثبت‌نام داریم. 

در این تابلوی اعلانات تمام بخش‌های مربوط به ثبت‌نام درج شده و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به آن از جزئیات ثبت‌نام آگاه شوند و پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را دریافت کنند.

وی افزود: پارسال و امسال بخشنامه‌ای به نام دستورالعمل ستادهای نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان صادر شده که یک بخش آن مربوط به نظارت بر مشارکت‌های مالی کمک به مدارس و مکانیزم‌های کنترل آن است. 

برای این‌که به اعتماد عمومی آموزش و پرورش آسیب وارد نشود، دقیقا مشخص شده در مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام و پیش‌ثبت‌نام هیچ وجهی به جز هزینه کتاب که مبلغش برای هر پایه در سامانه مشخص است و هزینه بیمه که برای هر دانش‌آموز 7 هزار 500 تومان در نظر گرفته شد، مبلغ دیگری نباید دریافت کنند.

 معاون هماهنگی، نظارت و بازرسی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان این‌که دریافت هزینه بابت فوق‌برنامه‌ها روال مشخصی در مدارس دولتی و غیردولتی دارد، در مورد دریافت هزینه برای برپایی دوره‌های فوق برنامه در مدارس دولتی، اظهار کرد: تمام مدارس ما اعم از دولتی، نمونه دولتی و هیات امنایی که دولتی محسوب می‌شوند، اگر برنامه خاصی دارند باید هنگام ثبت‌نام اعلام کنند.

 البته روال مدارس دولتی به این شکل است که اگر فوق برنامه دارند، پس از آغاز سال تحصیلی با حضور انجمن اولیا و مربیان، دوره فوق برنامه تصویب می‌شود و ثبت‌نام در آن هم به صورت اختیاری است. اجباری وجود ندارد که دانش‌آموز در کلاس فوق برنامه شرکت کند.


پیگیری شکایات

این مسئول گفت: در بخشنامه قید شده که اگر در مدرسه‌ای چنین تخلفاتی اتفاق بیفتد با مدیر متخلف برخورد می‌شود.

 در تابلوی اعلانات ثبت‌نام مدارس شماره تلفن، فکس و آدرس سایت مربوط به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های آموزش و پرورش ثبت شده و خانواده‌ها می‌توانند از طریق این سامانه شکایت از مدارس دولتی را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: اگر در مدارس غیردولتی نیز تخلفی وجود داشته باشد با هدف دسترسی آسان خانواده‌ها به مسئولان حوزه نظارت بر مدارس غیرانتفاعی، تلفن گویا از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است. 

خانواده‌ها می‌توانند برای گزارش تخلف در مدارس غیردولتی با شماره 4313-021 تماس بگیرند تا شکایتشان در اسرع وقت از سوی ستاد نظارت بر ثبت‌نام استان یا شهرستان پیگیری شود.

نصیری درباره مبهم بودن شهریه برخی مدارس غیردولتی در مرحله ثبت‌نام گفت: طبق ماده 15 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، الگوی تعیین شهریه مدارس و الگوی تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، توسط شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به این بخش‌ها در طول سال توسط مسئولان و مدیران مدارس غیردولتی در سامانه مشارکت‌ها اعلام و از طریق سامانه نیز نرخ شهریه ابلاغ می‌شود.

 پس از ابلاغ شهریه باید از جزییات تعرفه در مدرسه پرینت گرفته شود و آن را به صورت پوستر در تابلوی اعلانات ثبت‌نام نصب کنند.

 اگر در روزهای ثبت‌نام چنین ابلاغیه‌ای در تابلوی اعلانات وجود ندارد و مبلغ شهریه برای خانواده‌ها شفاف نیست، یعنی مدرسه تخلف انجام داده و باید توسط خانواده‌ها گزارش داده شود. تخلف از سوی ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس استان قابل پیگیری است.

معاون هماهنگی، نظارت و بازرسی اداره کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: مبلغ شهریه برای تمام مدارس غیردولتی استان مانند سراسر کشور شفاف و مشخص است و باید به صورت پوستر در معرض دید خانواده‌ها قرار بگیرد.

 یکسری خدمات ویژه مانند تغذیه روز و سرویس رفت‌ و برگشت نیز در برخی از این مدارس ارائه می‌شود که هزینه این موارد نیز مشخص و بر اساس معیارها قابل محاسبه است.

نصیری بیان کرد: مدارس غیردولتی به جز مبالغ ابلاغ شده در سامانه که باید به رؤیت خانواده‌ها برسد حق دریافت هیچ هزینه مازادی ندارند.

 ضمن این‌که کلاس‌های فوق برنامه این مدارس نیز هنگام ثبت‌نام مشخص است. خانواده‌ها می‌توانند از طریق شماره تماس اعلام شده یا سامانه شکایت‌های آموزش و پرورش یا مراجعه به واحد بازرسی اداره آموزش و پرورش در شهرستان یا استان این تخلفات را گزارش دهند.

 امسال تعداد گزارش‌های اولیا از تخلفات مدارس هنگام ثبت‌نام خیلی کمتر و جزئی‌تر بود که همگی پیگیری و رفع شدند.


ثبت نام در محدوده جغرافیایی

«سید حسین نصیری» دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس اداره کل آموزش و پرورش استان درباره ثبت‌نام در محدوده جغرافیایی محل سکونت گفت: هر نوع ایجاد توهم و هر شرطی غیر از دستورالعمل بابت ثبت‌نام مشروط در مدارس دولتی ممنوع است. 

دانش‌آموز در محدوده جغرافیایی خودش باید ثبت‌نام شود و مدیر حق ندارد شرطی ایجاد کند که دانش‌آموزی خارج از محدوده جغرافیایی در نظر گرفته شده را ثبت‌نام کند. این مورد نیز از تخلفات هنگام ثبت‌‌نام به شمار می‌آید و قابل پیگیری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید