• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60611
+
-

قرائت گزارش واژگونی مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد در مجلس

دانشگاه آزاد مقصر است

دانشگاه آزاد مقصر است


3روز پس از برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده حادثه واژگونی مرگبار اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد، گزارش کمیسیون آموزش مجلس در جلسه علنی قرائت شد.
به گزارش همشهری، روز ۵ دی ماه گذشته در جریان واژگونی اتوبوسی که دانشجویان را در محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات جابه جا می‌کرد 10 نفر جان خود را از دست دادند و 28 نفر مصدوم شدند. روز شنبه اولین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه 1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد اما دیروز این پرونده به مجلس کشیده شد و میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش به قرائت گزارش این کمیسیون از حادثه پرداخت.
در بخشی از گزارش به نقص فنی اتوبوس حادثه دیده اشاره شده و آمده است: « با بازدید فنی اتوبوس مشخص شد پمپ باد، مدت زیادی سرویس نشده است و در اثر سوختن واشر پمپ باد، آب به داخل مخزن آن نفوذ کرده که در نتیجه ظرفیت باد داخل مخزن کاهش یافته و لوله‌های متصل به سیستم ترمز در اثر مرور زمان دچار رسوبات روغن، خاک و خرده شیشه شده است که این امر نشان از نقص مستمر سیستم ترمز دارد.»
این گزارش در ادامه بخشی از وقوع حادثه را متوجه راننده دانسته است و به 2 نکته درباره قصور راننده اشاره می‌کند:«به حرکت در آوردن وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی و به‌کارگیری وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر به دلیل عدم سرویس به موقع سامانه ترمز.»اما بر اساس گزارش کمیسیون آموزش مجلس، بخش عمده‌ای از علت وقوع این حادثه متوجه پیمانکار است. پیمانکار مکلف به استفاده از ۲۶دستگاه اتوبوس اسکانیا ۵۷ بوده که در این زمینه قصور کرده و از اتوبوس شهاب (ایلیارد) استفاده کرده است. همچنین اتوبوس‌های مورد استفاده باید دارای بیمه‌نامه کامل و همچنین کارت معاینه فنی باشند، که اتوبوس حادثه دیده فاقد معاینه فنی است.با وجود کوتاهی‌هایی که پیمانکار در اجرای قرارداد داشته اما دانشگاه آزاد به عنوان کارفرما نیز هیچ نظارتی بر فعالیت پیمانکار نداشته و مرتکب تخلف شده است.اما در جمع‌بندی این گزارش به 3 نکته مهم اشاره شده  است: «۱- دانشگاه آزاد به عنوان کارفرما و شرکت مهران‌گشت، در این حادثه و در مواردی که ذکر شد، مقصر هستند. ۲- استفاده از تله‌کابین برای جابه‌جایی حدود ۴۵ هزار دانشجوی این واحد منطقی نیست. ۳- موارد متعددی از سهل‌انگاری مدیران دانشگاه آزاد در خصوص بی‌تدبیری در این حادثه وجود دارد.»
حسام نواب صفوی، وکیل مدافع خانواده قربانیان حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با همشهری از احتمال تکرار این حادثه خبر داد و گفت: «با گذشت ماه‌ها از وقوع این حادثه وضعیت دانشگاه مثل سابق است. اتوبوس‌ها همچنان فرسوده هستند، شیب تند جاده اصلاح نشده و حتی گاردریل و حفاظی در آنجا نصب نشده است.»  به‌گفته این وکیل دادگستری قرار است طی 20روز آینده دومین جلسه محاکمه در مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید