• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60312
+
-

اخطاریه اراک

میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا 10 روز دیگر از 300 کیلوگرم بالاتر می رود

هسته‌ای
اخطاریه اراک

روز گذشته، ایران از اقدامات جدید خود در کاهش برخی تعهدات برجامی رونمایی کرد؛ این اقدامات توسط مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران در حضور نمایندگان رسانه‌ها در تاسیسات آب سنگین اراک تشریح شد. این دومین تور هسته‌ای برای خبرنگاران است که سازمان انرژی اتمی بعد از بیانیه 18اردیبهشت‌ماه شورای‌عالی امنیت ملی برگزار کرد. در آن بیانیه که یکسال پس از خروج آمریکا از برجام صادر شد، ایران اعلام کرده بود که در واکنش به بدعهدی آمریکا و سایر کشورهای عضو برجام، برخی تعهدات خودش را مطابق بندهای26 و 36 برجام کاهش می‌دهد. ایران در گام اول کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرد، از این پس ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از سقف 300 کیلوگرم که در برجام تعیین شده است، افزایش خواهد داد. همچنین سقف تولید آب سنگین خودش را نیز افزایش خواهد داد. بهروز کمالوندی،  سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته طی نشست خبری خود اعلام کرد که ایران ۶ تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد. براساس گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به مرکز آب سنگین اراک، کمالوندی گفت: از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت امسال در ادامه کارشکنی های برجامی، 2 مورد از معافیت‌های هسته ای ایران را لغو کرد. امکان انتقال  آب سنگین ایران به عمان و همچنین فروش ذخایر مازاد اورانیوم غنی شده و مبادله آن با کیک زرد 2 معافیتی بود که ترامپ آن را لغو کرد.

پایان صبر ایران و فرصت محدود اروپایی‌ها
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسئول کشور هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها فرصت برای تصمیم‌گیری وجود دارد. ما دیگر صبر نداریم. حدود یک سال صبر کردیم، 2‌ماه نیز به آنها فرصت دادیم، اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. وی با بیان اینکه اگر از این فرصت استفاده نشود، ما می‌توانیم 2 تحلیل ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: تحلیل اول این است که آنها نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند و تحلیل دوم این است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

پیشبرد همزمان 2 راکتور
سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز از تصمیم ایران برای احیای پروژه قبلی اراک هم خبر داد و گفت: از امروز همزمان با راکتور بازطراحی شده اراک، پروژه قبلی راکتور اراک را هم به جریان می‌اندازیم. لوله‌هایی را هم برای قرار دادن در قلب راکتور در اختیار داریم. ایران در راستای توافق هسته‌ای تصمیم گرفته بود راکتور اراک را بازطراحی کند. این بازطراحی با مشارکت آمریکا و چین قرار بود انجام شود که بعد از خروج آمریکا از برجام، انگلیس جایگزین این کشور شد.  کمالوندی دیروز در پاسخ به سوال همشهری گفت که آمریکا در بازطراحی راکتور اراک به چینی‌ها فشار سنگینی وارد می‌کرد اما تاکنون چین به خوبی اقدامات خود را انجام داده و روند به خوبی طی شده است. او گفت: امروز هم که در خدمت متخصصان خودمان بودیم، آنچه از مقامات عالی دستور دارند، این است که هر 2 رآکتور را با هم جلو ببریم، هم طراحی و هم بازطراحی. او گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد به رآکتور قبلی برگردد این بازگشت در قالب یک معما یا راز نیست. وی افزود: بیشترین نگرانی این بود که رآکتور قبلی پلوتونیوم تولید می‌کند اما این تصمیم زمانی گرفته شده بود که توانایی تولید سوخت غنی شده نداشتیم. آنچه مسلم است این است که ما در هر دو قسمت داریم تلاش می‌کنیم تا کارها را به‌نحوی جلو ببریم و اگر تصمیم بگیریم هر رآکتوری را فعال کنیم آن را کار را انجام می‌دهیم.

سناریوهای غنی‌سازی‌ تا سقف 20درصد
وی ادامه داد: در ارتباط با افزایش ۳.۶۷ درصدی غنی‌سازی،‌ سناریوهای مختلفی را درنظر گرفتیم که حتی از ۳.۶7 تا هر درصد دیگری می‌تواند وجود داشته باشد که هر کدام از آنها شرایطی دارد که نیازهای کشور، آن را تعیین می‌کند و نیازهای کشور هم به راحتی تا ۲۰ درصد تعریف شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد: آنچه مهم است اینکه براساس نیاز فنی سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار گرفته و در پایان مهلت ۶۰ روزه اول تصمیم گرفته می‌شود که چه اقدامی صورت دهند.

عبور آب سنگین از سقف 130تن در 2 ماه
کمالوندی ادامه داد: فکر می‌کنیم طی 2 و نیم‌ماه آینده برای عرضه تولیدات می‌توانیم تا ۱۳۰ تن هم افزایش دهیم که در اینجا باز نقض برجام هم نیست. در برجام پذیرفتیم که مازاد ۱۳۰ تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و آنچه می‌گوییم انجام نمی‌دهیم عرضه کردن تولیدات به‌عنوان بخشی از تعهدات خودمان است. اینکه فکر می‌کنند اگر ما تولیداتمان را عرضه نکنیم و کسی آن را خریداری نکند اتوماتیک‌وار تعطیل می‌شود، مثل همان چیزی که ترامپ عنوان کرد آب سنگین ایران را کسی نخرد؛ در حالی که این فقط در ذهن آنهاست. وی خاطرنشان کرد: در زمانی که دور هم نیست هر چه آب سنگین تولید کنیم مصرف می‌کنیم و اگر هم نفروختیم به این معنی نیست که در همان میدانی داریم بازی می‌کنیم که مورد نظر آنهاست.

ممکن است برجامی باقی ‌نماند
کمالوندی درباره اینکه آیا گام آخر ایران خروج از برجام خواهد بود؟ گفت: اگر به همین سبک ادامه دهیم عملاً همین اتفاق می‌افتد. اگر بگوییم خارج می‌شویم یا نمی‌شویم خیلی مهم نیست کما اینکه الان شاید خود آمریکا هم متوجه شده باشد که اشتباه کرده که از برجام خارج شد. ممکن است با عدم‌اجرای تعهدات از سوی اروپا و تعلیق‌های ما به جایی برسیم که عملا برجامی وجود نداشته باشد. این اتفاق دارد می‌افتد مگر اینکه تغییری ایجاد شود.

موگرینی: ایران به تعهداتش پایبند است

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است. به گزارش فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که تمرکز اتحادیه اروپا هم‌اکنون روی حفظ توافق هسته‌ای با ایران و برخوردار شدن مردم ایران از عواید برجام قرار دارد. وی از ایران خواست به توافق هسته‌ای پایبند بماند. موگرینی یادآوری کرد:  ارزیابی‌ اتحادیه اروپا درخصوص پایبندی ایران به برجام مبتنی بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و نه بیانیه‌ها. «ناتالی توچی»، مشاور موگرینی هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی، تهدید ایران برای خروج از برجام را «منصفانه» توصیف کرد. با این حال سخنگوی ترزا می، ‌نخست‌وزیر مستعفی انگلیس در واکنش به اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما درباره نگرانی‌مان نسبت به قصد ایران برای کاهش پایبندی‌اش به برجام شفاف بوده‌ایم. اگر ایران اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را متوقف کند، ما تمام گزینه‌های در دسترس خود را بررسی خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به هشدار بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با افزایش غنی‌سازی اورانیم مدعی شد: اگر ایرانیان به تهدیدات خود عمل کنند و برجام را نقض کنند، جامعه جهانی باید بلافاصله تحریم‌های از پیش تعیین شده‌ای را علیه ایران اعمال کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید