• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59072
+
-

آکوستیک بودن برج آرمیتا تا چه اندازه مانع شنیدن صدای شلیک و درگیری شد؟

برد کوتاه یک صدا

جزئیاتی درباره انتشار صدا در برج آرمیتا در گفت‌وگو با کارشناسان معماری و اسلحه

برد کوتاه یک صدا

خدیجه نوروزی

حوالی ظهر روز هفتم خرداد بود که صدای درگیری یک زن و مرد از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در خیابان ایران‌زمین شمالی در سعادت‌آباد تهران همسایه‌ها را آشفته و هراسان کرد. چند تن از همسایه‌ها که از شنیدن این صدای مهیب وحشت‌زده شده بودند به‌دنبال یافتن علت صدا جلوی پنجره آمدند اما خیلی زود سر و صداها پایان یافت و کسی دیگر پیگیر ماجرا نشد تا اینکه 2ساعت بعد به ناگاه صدای فریادهای زنی جوان بار دیگر فضای ساختمان را ملتهب کرد؛ زنی با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک می‌خواست و از وقوع جنایتی هولناک خبر می‌داد. ساعتی بعد مشخص شد که در این قتل چند گلوله شلیک شده است. چرا صدای شلیک گلوله آنطور که باید توجه همسایه‌ها را جلب نکرد؟ این خاصیت بسیاری از برج‌هاست که با استفاده از ایزولاسیون صوتی (عایق‌بندی صوتی) حداکثر سر و صدا را جذب کنند اما تا چه اندازه و تا چه دسی بلی؟
ایزولاسیون صوتی در برج آرمیتا از چه کیفیتی برخوردار بوده که صدای شلیک و درگیری‌ها در طبقه‌های نزدیک شنیده شده و در طبقه‌های پایین‌تر چندان مهیب نبوده؟ حال باید دید ایراد از عایق صوتی برج بوده یا شدت بالای درگیری و برد صدای اسلحه؟!

ایزولاسیون صوتی
سیدرضا میرصادقی یکی از برج‌سازان مطرح ایران که تاکنون  61برج مسکونی و اداری در ایران ساخته که نام برج میلاد هم در میان آنها دیده می‌شود، در مورد ایزولاسیون صوتی در برج‌ها در گفت‌وگو با درنگ می‌گوید:«در طراحی و ساخت هر برج با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و میزان آلودگی صوتی که در آن منطقه وجود دارد استانداردی در خصوص انتخاب مصالح در نظر گرفته می‌شود تا نسبت به صدا، نویز بیرون و هرج و مرج صدای بیرونی مقاوم باشد. این کاهش تراز صوتی بر حسب دسی‌بل (واحد شدت صدا) سنجیده می‌شود. بنابراین در مصالح مصرفی دیوارها، پارتیشن و کف، سقف، پنجره و درب‌ها و اتاق‌های واحد مسکونی ایزولاسیون صوتی به‌کار می‌رود تا فضاهای مشاعی مانند دیوارهای جداکننده یا سقف جدا‌کننده بین واحدهای مسکونی با افت انتقال صدا مواجه شوند. میزان دسی بلی که قرار است به ساختمان نفوذ کند و مصالحی که باید مانع آن میزان نفوذ شود و تست صوت همه و همه در ساخت یک برج در نظر گرفته و ایزولاسیون اعمال می‌شود. البته در یک برج هر قدر هم ایزولاسیون صوتی وجود داشته باشد باز هم صدای شلیک شنیده می‌شود و این مسئله گریز ناپذیر خواهد بود حتی در برج‌هایی با بهترین ایزولاسیون صوتی؛ چه برسد به برج آرمیتا که در آن از حداقل مصالح عایق صوتی استفاده شده است.»

برد کم صدای کلت 
شهردار  اسبق تهران متهم است که با شلیک 2 گلوله از یک کلت کمری همسر دوم خود به نام میترا استاد را در حمام خانه به قتل رسانده. به گفته یکی از کارشناسان اسلحه که تمایلی به انتشار نامش ندارد، کلت کمری محمدعلی نجفی مدل برتا ساخت ایتالیا با کالیبر 9میلی‌متر و طول 20سانتی‌متر سلاح رایج مورد استفاده ارتش آمریکاست. او می‌گوید: «خشاب این سلاح 15فشنگ دارد که در وقوع این قتل 5گلوله از آن شلیک شده. علت اینکه همسایه‌های نزدیک این صدا را شنیده‌اند و طبقات پایینی آن را احساس نکرده‌اند برد کم صدای این اسلحه است. برد صدای این نوع کلت در قیاس با انواع دیگر اسلحه‌ها بسیار کمتر است. اگر این اسلحه در اتاق شلیک شود گویی 10ترقه به‌طور همزمان منفجر شده باشد. از همین رو صدای بلندی ندارد که تا چند فرسخی خود بتواند گوش‌ها را تیز کند و محصور به همان فضای کوچک می‌شود. چون گلوله این سلاح در فضای تقریبا آکوستیک یک برج شلیک شده شدت صدا بسیار کمتر از آنچه باید، به گوش همسایه‌ها رسیده. به همین دلیل همسایه‌های طبقات اول تا پنجم برج صدایی نشنیده‌اند.  سرعت اولیه گلوله که می‌تواند از لوله این اسلحه خارج شود 381متر در ثانیه است. در واقع این کلت با داشتن 50متر برد می‌تواند در این حدفاصل کشنده باشد و اگر بعد مسافت بیش از 50متر باشد دیگر کشنده نخواهد بود. یعنی باید با فاصله نزدیک شلیک شود. اسلحه سبکی که با داشتن 952گرم وزن به راحتی قابل حمل است. جنس سلاح نیز طوری ساخته شده که در فضای مرطوب هم قابل استفاده و ضد‌زنگ است. این کلت کمری در بازار 900دلار قیمت دارد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید