• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59010
+
-

آژیر تنش‌آبی خاموش شد


بارندگی‌های امسال فارغ از آسیب‌هایی که با وقوع سیلاب به بار آورد، فعلا توانسته ‌خطر تنش آب آشامیدنی را از سر 43درصد جمعیت کشور دور کند. در تابستان پارسال ۳۳۴شهر با جمعیت ۳۵میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار داشتند؛ اما آنگونه که قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می‌گوید، در آستانه تابستان98 به‌واسطه بهبود بارندگی، احتمال وقوع تنش آب آشامیدنی در این شهرها به صفر رسیده است.

به‌گزارش همشهری، از ابتدای سال آبی 98-97 تاکنون (از اول مهر97 تا دیروز) ارتفاع کل ریزش‌های جوی در کشور به 332میلی‌متر رسیده که نسبت به ‌مدت مشابه در سال آبی گذشته 102درصد و نسبت به میانگین 50سال اخیر 42درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بهبود بارندگی می‌تواند گام بلندی برای خروج سرزمین ایران ‌از دوره بلندمدت خشکسالی و رفع مشکل آب شرب تلقی شود مشروط بر اینکه میزان بارندگی در ماه‌های آتی، حداقل از میانگین بارش‌های نیم‌قرن اخیر کمتر نباشد. البته این نکته نیز باید مدنظر قرار بگیرد که به‌واسطه استفاده بی‌قاعده از منابع آب زیرزمینی در چند دهه اخیر و منفی‌شدن تراز این آب‌ها، حتی با رفع خشکسالی و اصلاح الگوی مصرف آب در کشور، بازهم نمی‌توان انتظار داشت تا چندین سال آینده وضعیت آبی کشور به وضعیت مطلوب برسد.

فعلا بهترین دستاورد بارندگی‌های بهاری امسال، کمرنگ‌کردن سایه بحران آب شرب در کشور بوده که به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، باعث شده هیچ شهری در شرایط فعلی با تنش آبی مواجه نباشد و این امید وجود دارد که در فصل تابستان نیز تعداد شهرهای دارای تنش آبی، صفر باشد.
قاسم تقی‌زاده خامسی‌ همچنین درخصوص تنش آبی در روستاها گفت: روستاها مشکل تأمین آب ندارند بلکه مشکل خطوط آبرسانی دارند که پروژه‌های متعددی در اقصی‌نقاط کشور در حال انجام است تا آبرسانی به روستاها افزایش یابد و روستاهای بیشتری در زمره روستاهای بهره‌مند از شبکه مناسب آب شرب قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید