• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58366
+
-

ورود انصارالله به خاک عربستان

شبکه المسیره با انتشار تصاویری از ورود وزیر دفاع یمن به خاک عربستان برای بازدید از مواضع نیروهای انصارالله خبر داد

گزارش
ورود انصارالله به خاک عربستان


 4سال بعد از آغاز جنگی که به باور دبیرکل سازمان ملل، «سیاه‌ترین بحران انسانی در تاریخ معاصر» را رقم زده، نه‌تنها هنوز هیچ افق روشنی برای صلح در کار نیست، بلکه روند درگیری‌های نظامی در زمین و آسمان روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود! این در حالی است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر جنگ این کشور در آغاز تهاجم نظامی به یمن، وعده حل این بحران و شکست نیروهای نظامی وابسته به جنبش انصارالله ظرف 2 تا  3‌ماه را داده بود. حالا با گذشت 4سال از آن زمان، شبکه المسیره (وابسته به انصارالله) ویدئویی را منتشر کرده که در آن، وزیر دفاع یمن در حال بازدید از مناطقی در داخل خاک عربستان دیده می‌شود. سردار محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع یمن در این ویدئو، ضمن بازدید از برخی مناطق شمالی نجران (واقع در خاک عربستان) با برخی نیروهای نظامی وابسته به جنبش انصارالله که در این مناطق مستقر بودند نیز ملاقات کرد؛ امری که نشان‌دهنده حجم پیشروی‌های زمینی یمن در جنگ با عربستان است. به فاصله کوتاهی بعد از انتشار این ویدئو، سخنگوی جنبش انصارالله در پیامی تصویری اعلام کرد، نیروهای نظامی این گروه با عقب راندن ارتش عربستان، موفق به فتح 20پایگاه نظامی در نجران شده‌اند. از سوی دیگر، شبکه الجزیره به نقل از منابعی در داخل یمن مدعی شد پیشروی انصارالله در نجران با مرگ نزدیک به 200تن از نیروهای ائتلاف و اسارت تعدادی نامشخص همراه بوده است؛ نیروهایی که براساس گزارش الجزیره، عمدتا غیرسعودی هستند. اگرچه دولت عربستان سعودی تا‌کنون به این اخبار و تصاویر واکنش رسمی نشان نداده، اما نیروی هوایی ائتلاف عربی طی 2روز گذشته بیش از 75حمله علیه مواضع نظامیان انصارالله در مناطق نزدیک به نجران انجام داده؛ حملاتی که به‌نظر می‌رسد نتایج میدانی چشمگیری به همراه نداشته است. شبکه المیادین در این زمینه می‌نویسد: تحولات روزهای گذشته نمادی از جنگ 4ساله یمن است؛ نیروهای انصارالله روی زمین پیشروی کرده و پایگاه‌ها را تصرف می‌کنند اما در مقابل، ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات تنها با حملات هوایی گسترده به این پیشروی‌ها پاسخ می‌دهد؛ حملاتی که جز تخریب و آسیب به زیرساخت‎های یمن، دستاورد نظامی ویژه‌ای برای سعودی‌ها به همراه ندارد.  هفته قبل جنبش انصارالله ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت حمله به خط لوله نفت شرق به غرب سعودی اعلام کرده بود علاوه بر اهداف گسترده، پیشروی زمینی در مناطق مرزهای جنوبی عربستان را در دستور کار خود قرار داده است.





بن‌سلمان در یمن راهی جز مصالحه ندارد


روند حاکم بر تحولات جنگ یمن با گذشت 4سال از آغاز این جنگ باعث شده بسیاری از نیروهای سیاسی منطقه و جهان از ضرورت مذاکره و توافق برای پایان این بحران انسانی سخن بگویند، از رهبران اروپایی گرفته تا وزیر خارجه آمریکا! در آخرین اظهارنظر، حمد بن جاسم، وزیر خارجه سابق قطر در مصاحبه با تلگراف با اشاره به وضعیت ولیعهد سعودی گفته است: او فرصت بزرگی برای تغییر پادشاهی سعودی به کشوری بهتر دارد، اما این هدف هرگز بدون مصالحه در مرزهای جنوبی با یمن و گفت‌وگوی مستقیم با ایران محقق نخواهد شد.




















تشدید حملات پهپادی به فرودگاه‌های عربستان

همزمان با پیشروی‌های زمینی، جنبش انصارالله از روز یکشنبه حملات پهپادی خود به فرودگاه جازان عربستان در مرزهای جنوبی این کشور را از سر گرفت. در بیانیه این جنبش آمده است: تمام فرودگاه‌هایی که از آنها برای حمله به یمن استفاده می‌شود در دایره آتش حملات پهپادی ما قرار دارد. پهپادهای انصارالله به اعتراف رسانه‌های بین‌المللی طی 2 سال اخیر معضل نظامی چشمگیری برای عربستان سعودی ایجاد کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود بعد از حمله پهپادهای انصارالله به فرودگاه نظامی راس التنوره نوشت: امنیت این فرودگاه با سامانه موشکی هاوک آمریکا بوده است؛ امری که نشان می‌دهد این سامانه قادر به ردیابی نسل جدید پهپادهای یمنی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید