• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57679
+
-

تداوم شکست قیمت‌ها در بازار خودرو

قیمت انواع پراید در بازار از 800هزار تا یک‌میلیون و 200هزار تومان کاهش یافت


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
احتمال عرضه 100هزار خودروی ناقص باقیمانده در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی به بازار تا یک‌ماه آینده، رشد ترخیص خودروهای خارجی از گمرک و رکود بازار موجب تشدید سیر نزولی قیمت خودرو در بازار شد.

به‌گزارش همشهری، شمارش معکوس برای شکست قیمت‌های لجام‌گسیخته در بازار خودروها با احتمال رشد عرضه خودروهای داخلی به بازار آغاز شده است.  به اعتقاد فعالان بازار، کاهش قدرت خرید مشتریان واقعی موجب قفل شدن بازار شده ولی با جدی شدن روند عرضه 100هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده در خطوط تولید خودروسازان و تسریع در ترخیص خودروهای خارجی از گمرک، سیر نزولی قیمت خودروها در بازار شتاب گرفته است البته هنوز هم این قیمت‌ها با قیمت‌های قبلی حاشیه بازار و نرخ مصوب فروش فوری - نقدی خودروسازان فاصله بسیاری دارد.

بازگشت قیمت‌ها به اوایل امسال
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از تداوم روند کاهشی قیمت در بازار خودرو خبر داد و گفت: خودرو تا چند روز آینده به قیمت ۱۸فروردین و اواخر اسفند خواهد رسید. افزایش قیمت‌ها هیچ دلیل خاصی نداشت و اگر عرضه در این مدت افزایش می‌یافت سرعت کاهش قیمت بیشتر می‌شد. سعید مؤتمنی افزود: افزایش لجام‌گسیخته قیمت خودرو ناشی از فضاسازی بوده و اتفاقی رخ نداده که موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شود. به گفته او خریداری در بازار وجود ندارد و این عامل موجب کاهش قیمت شده است. بررسی قیمت انواع خودروهای تولید و مونتاژ داخلی نشان می‌دهد که دیروز قیمت انواع پراید در بازار با ۸۰۰ تا یک میلیون و 200هزار تومان کاهش روبه‌رو شد.

عرضه 100هزار خودرو و تولید 301
دستیار ویژه و مشاور عالی وزیر صنعت از عرضه 100هزار خودروی ناقص دپوشده در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: با تلاش خودروسازان برای تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعات پیشرفته، قرار است این خودروها به‌زودی به بازار عرضه شوند. صادق نجفی افزود: براساس آمارهای موجود 60هزار خودرو متعلق به ایران‌خودرو و 40هزار دستگاه نیز متعلق به سایپاست که این خودروها تاکنون به‌دلیل نرسیدن به مرحله تجاری، به بازار عرضه نشده است. منصور منصوری، مدیرعامل ساپکو نیز از توافق با 300سازنده ایرانی برای تولید 4مدل خودرو روی پلتفرم پژو301 خبر داد و گفت: تأییدیه داخلی‌سازی 60درصدی قطعات این خودرو از وزارت صنعت دریافت شده و براساس این برنامه برای هر قطعه دست‌کم 2سازنده و حداکثر 3منبع تامین خواهیم داشت و تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب‌های بدنه این خودرو 280میلیارد ریال و 63میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

شوک مقطعی شکست قیمت خودروهای خارجی

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری از تسریع ترخیص خودروهای خارجی دپو شده از گمرک خبر داد و گفت: 12هزار خودروی وارداتی در گمرک دپو شده که با تمدید مهلت ترخیص آن بر مبنای مصوبه هیأت وزیران تاکنون 2هزار خودرو از گمرک ترخیص شده و واردکنندگان در حال ترخیص باقی‌مانده این خودروها هستند. کورش مرشد‌سلوک در مورد تأثیر عرضه این خودروها بر بازار افزود: با توجه به نیاز سالانه بازار ایران به 70هزار خودروی خارجی، ترخیص 12هزار خودرو متعلق به مشتریان که 70درصد آن (7هزار خودرو) در بازار فروخته شده و بقیه را این مشتریان استفاده می‌کردند، عرضه این تعداد خودرو تنها می‌تواند به‌طور مقطعی قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار را تعدیل ‌کند. به گفته او، با اتمام تحویل این خودروها به‌دلیل تداوم ممنوعیت واردات، بازار دوباره به قیمت‌های قبلی باز خواهد گشت، مگر آنکه دولت برنامه جدیدی برای واردات و رشد عرضه خودرو ارائه کند یا با مصوبه سران قوا، قانون مصوب اخیر مجلس برای واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه صفر اجرایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید