• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57676
+
-

تب تند تورم در سواحل جنوب

دماسنج تورم در استان‌های ایران نشان می‌دهد بالاترین و پایین‌ترین نرخ تورم را به ترتیب مردم استان‌های بوشهر و هرمزگان تجربه می‌کنند


نرخ تورم نقطه به نقطه در استان بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس با نرخ تورم نقطه به نقطه در استان هرمزگان در حاشیه دریای عمان 21.5درصد تفاوت دارد.

تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی متوسط رشد قیمت کالاها و خدمات در استان بوشهر 64.1درصد بوده درحالی‌که در استان هرمزگان به 24.4درصد رسیده است. آیا این شکاف نرخ تورمی در 2استان جنوبی ایران ناشی از اختلاف ضریب اهمیت سبد کالایی و خدماتی است یا اینکه وفور کالا در استان بندری هرمزگان باعث شده تا شهروندان این استان پایین‌ترین میانگین نرخ تورم را تجربه کنند، ولی چنین گزاره‌ای در استان بوشهر با بهره‌مندی از منابع گازی فراوان صدق نمی‌کند؟

مرکز آمار ایران در محاسبات نرخ تورم سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی در استان بوشهر را 31.53درصد و در استان هرمزگان 28.9درصد ملاک قرار می‌دهد اما سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی در استان‌هایی چون تهران 19.5درصد، البرز 23.8درصد، اصفهان24درصد و قم 26.4درصد اعلام شده است. البته ضریب اهمیت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان 43درصد و ایلام و کهگیلویه و بویراحمد حدود 36درصد ارزیابی شده است. این شاخص نشان می‌دهد که شهروندان بوشهری برای خرید یک سبد کالای خوراکی و آشامیدنی در اردیبهشت امسال 103.8درصد بیشتر از اردیبهشت پارسال هزینه کرده‌اند؛ درحالی‌که شهروندان هرمزگانی 78.7درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اردیبهشت 98در استان‌های ایران نشان می‌دهد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان بوشهر و کمترین در استان هرمزگان، بیشترین رشد ماهانه نرخ تورم در استان ایلام و کمترین در استان هرمزگان و بالاترین نرخ تورم سالانه در استان کردستان و کمترین آن در استان قم به ثبت رسیده و شکاف نرخ تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه امسال بین استان‌های ایران به 1.3درصد افزایش یافته است. مرکز آمار با انتشار جزئیات نرخ تورم در 31 استان ایران اعلام کرد که استان ایلام با ثبت رکورد 4.1درصد نرخ ماهانه تورم از بقیه استان‌ها سبقت گرفته است. نرخ تورم ماهانه یا سرعت افزایش سبد قیمت کالاها و خدمات نشان‌دهنده میزان تغییر قیمت‌ها در هر‌ماه نسبت به‌ماه قبل آن است.

به این ترتیب نرخ تورم ماهانه در استان‌ ایلام و 14استان دیگر بالاتر از میانگین تورم ماهانه کل کشور بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که شهروندان استان کردستان در یکساله منتهی به اردیبهشت امسال برای خرید یک سبد کالاها و خدمات یکسان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 41درصد بیشتر هزینه کرده‌اند و از این حیث رکورددار نرخ تورم سالانه بوده‌اند؛ درحالی‌که شهروندان استان قم با ثبت 28.6درصد کمترین نرخ تورم سالانه را در اردیبهشت امسال تجربه کرده‌اند.

در یک تصویر کلی نرخ تورم سالانه به‌معنای میانگین رشد قیمت سبد کالاها و خدمات در 12‌ماه منتهی به اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی، لرستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان‌و‌بلوچستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، مرکزی، تهران، همدان و گلستان بالاتر از نرخ تورم سالانه کل کشور به میزان 34.02درصد بوده است.

پایین‌ترین نرخ تورم سالانه هم در استان قم به میزان 28.6درصد به ثبت رسیده و نرخ تورم سالانه استان‌های هرمزگان، کرمان، اصفهان، البرز، فارس، اردبیل، گیلان، مازندران، سمنان، یزد، خراسان رضوی، زنجان، قزوین و آذربایجان شرقی پایین‌ از نرخ تورم سالانه کل کشور برآورد شده است.

تب بالای تورم در بوشهر
شهروندان استان بوشهر در اردیبهشت امسال برای خرید یک سبد کالاها و خدمات یکسان 65.3درصد بیشتر از اردیبهشت پارسال هزینه کرده و رکورددار شده‌اند؛ درحالی‌که کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان هرمزگان به میزان 43.5درصد به ثبت رسیده است. در یک نمای کلی، نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی، گلستان، یزد و اردبیل پایین‌تر از نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور به میزان 52.1درصد برآورد می‌شود. میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان، تهران، همدان، سمنان، کرمانشاه، کرمان، البرز، فارس، اصفهان، قم و هرمزگان از میانگین نرخ تورم کل کشور پایین‌تر ارزیابی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید