• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57434
+
-

اخبار

2500 یتیم مهمان سفره خیّران

اهالی بازار، مسئولان اتحادیه‌ها، شهرداری منطقه تاریخی پایتخت امروز طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین سفره افطاری ایتام را حد فاصل سبزه‌میدان تا چهارراه سیروس برپا می‌کنند. به گزارش خبرنگار همشهری محله، این سفره به طول 2 هزار و 500 متر برپا می‌شود و در آن از 2هزار و 500 تن از ایتام و خانواده‌های آنان دعوت شده است تا در راستای‌ ترویج سنت حسنه افطاری ساده، روزه خود را با نان، پنیر، سبزی، خرما، قند، گردو، چای، عدسی، آب معدنی باز کرده و سپس شام را مهمان خیّران برپا‌کننده این سفره باشند. برگزار‌کنندگان این مراسم هدف از برپایی این سفره را‌ ترویج فرهنگ روزه‌داری،‌ ترویج افطاری ساده، دستگیری از نیازمندان و اتحاد و همدلی میان مردم عنوان کرده‌اند و امیدوارند با مشارکت دیگر خیّران در سال‌های آینده این سفره طولانی‌تر و پر برکت‌تر باشد. 

خدمات فرهنگی مناطق 6 و 11 در مصلا به نمازگزاران

همزمان با فرارسیدن عید فطر و برپایی نماز باشکوه فطر در مصلای امام خمینی(ره) غرفه‌های فرهنگی توسط مسئولان اداره اجتماعی شهرداری مناطق 6 و 11 دایر و به نمازگزاران خدمات فرهنگی ارائه می‌شود. امسال همچون سال‌های گذشته نماز عید فطر با حضور مقام معظم رهبری اقامه می‌شود و مردم یک صدا دعای «اللهم اهل الکبریا و العظمه» می‌خوانند. کودکان و نوجوانان که همراه والدینشان به مصلا می‌آیند می‌توانند از فرصت استفاده کنند و از خدمات فرهنگی غرفه‌ها مانند «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» یا «رنگ‌آمیزی نقاشی‌هایی با مضامین عبادت» بهره‌مند شوند. این غرفه‌ها در داخل مصلا دایر است و تا پایان مراسم خدمت‌رسانی در آن ادامه دارد.

توت‌ها در آب نمک

این روزها با توجه به افزایش دما بازار مصرف میوه‌های خوش رنگ و لعاب تابستانی به‌ویژه خانواده توت‌ها حسابی داغ است. اما حواستان نسبت به روش صحیح مصرف و شست‌وشوی این خوشمزه‌های دوستداشتنی، حسابی جمع باشد. زیرا کوچک‌ترین بی‌توجهی در این امر، سبب بروز مسمومیت و تبعات خطرناک و مرگبار به‌ویژه در میان کودکان می‌شود. برای شستن انواع توت‌ها مانند توت سفید، توت‌فرنگی، تمشک و شاتوت در نخستین اقدام، دستمال تمیز و نازکی را ‌تر کنید، توت‌ها را داخل آن بریزید تا گرد و خاک میوه جذب رطوبت دستمال شود. قسمت کلاهک سبز توت‌هایی مانند توت‌فرنگی را جدا کنید، زیرا این کلاهک محل تجمع حشراتی مانند شته‌ها و آفت‌های ‌ریز دیگر است. همچنین از ریختن توت‌ها در ظرف آب خودداری کنید، زیرا سبب انتقال آلودگی از توت ناسالم به سالم می‌شود. امروزه توصیه بر آن است که توت‌ها را یک به یک زیر آب سرد روان با فشار متوسط و با مالش ملایم انگشتان شست‌وشو دهید. در پایان کار هم یک قاشق مرباخوری نمک را به 4 لیتر آب سالم اضافه و حل کنید. سپس توت را داخل این ظرف آب نمک ریخته و پس از 10 دقیقه، تنها یکبار با آب تمیز آبکشی کنید. 

سرای محله سنایی
کارگاه «آموزش روان‌شناسی» برای کسب مهارت زندگی کردن از دوره‌های ویژه آموزشی در سرای محله سنایی تدارک دیده شده است. همسایه‌های ما در منطقه 6 می‌توانند برای آشنایی با شیوه غلبه بر استرس‌های بیهوده، کنترل خشم، شیوه رفتار صحیح با اعضای خانواده و تعاملات اجتماعی، شنبه‌ها ساعت 10 صبح، راهی خیابان قائم‌مقام فراهانی، میدان شعاع، سرای محله سنایی شوند. اما پیش از حرکت با شماره 88864127 تماس بگیرند تا از جزئیات این دوره اطلاعات بیشتری کسب کنند. 

نان‌های ماه رمضان 
نان، یکی از خوراکی‌های پر مصرف ماه مبارک رمضان است. معمولاً هنگام افطار در هیچ نقطه از شهر نانوایی خلوتی پیدا نمی‌شود. اما جالب است بدانید مردم تهران قدیم ماه مبارک رمضان چه نانی را مصرف می‌کردند و یا پر مشتری‌ترین در طهران قدیم کدام بوده است؟ در این ماه، نان «سنگک» پنجه‌خورده، کنجدی، سیاهدانه‌ای، 2 بار تنور، قهوه‌ای و بغل تنور، از نان‌های پر مشتری میان مردم بود. مردم اغلب از خوردن نان‌های حجیم پرهیز می‌کردند. در واقع پس از سنگک، «تافتون» در طول روز 2بار پخته می‌شد. این نان بیشتر در «خشکه‌پزی»ها ارائه می‌شد. نان «خراسانی»، لواش و بربری نیز از دیگر نان‌های پر طرفدار میان مردم بود. اما چون نان‌های بربری و خراسانی جزء نان‌های حجیم محسوب می‌شدند و نان لواش هم نازک بود به همین دلیل، سنگک و تافتون در مقایسه با بقیه نان‌ها مشتری بیشتری داشتند. دلیل دیگر این تقاضا سبوس‌دار بودن آرد این نان‌ها بود. چون علاوه بر تسهیل در امر هضم غذا، ارزش غذایی بیشتری داشت. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید