• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56967
+
-

ترامپ؛ 2 هفته دورازکاخ سفید

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز سفر به ژاپن را آغاز کرد و از آنجا به انگلیس، ایرلند و فرانسه می‌رود

گزارش
ترامپ؛ 2 هفته دورازکاخ سفید

محمدامین خرمی ـ خبرنگار

در شرایطی که بار دیگر زمزمه‌های استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در راهروهای کنگره شنیده می‌شود و دمکرات‌ها فشارها را روی دونالد ترامپ افزایش داده‌اند، او دور تازه سفرهای خارجی‌اش را آغاز کرده تا شاید اندکی از فشارهای پرتنش سیاست داخلی دور شود.
هواپیمای حامل ترامپ و همسرش سحرگاه دیروز در توکیو به زمین نشست. طبیعت با یک زلزله 5 ریشتری به استقبال ترامپ و همسرش رفت تا این موضوع در برخی رسانه‌های ژاپنی و آمریکایی به دستمایه‌ای برای طنزنویسان تبدیل شود. رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در یک مراسمی که برای به رسمیت شناختن امپراتور جدید ژاپن ترتیب داده شد شرکت کند. او امروز با نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار می‌کند تا به گفته خودش با شینزو آبه اندکی در مورد روابط تجاری میان 2کشور گفت‌وگویی داشته باشد.
ترامپ عصر دیروز پیش از آنکه نشست‌های رسمی‌اش با مقام‌های دولتی ژاپن آغاز شود، با فعالان بخش خصوصی و تجار و بازرگانان این کشور دیدار کرد تا از آنها برای سرمایه‌گذاری در آمریکا دعوت کند. او امیدوار است تا بتواند طی مذاکره با ژاپنی‌ها 68میلیارد دلار کسری تجاری که میان 2 کشور وجود دارد را جبران کند. ترامپ در عین حال در جمع تجار ژاپنی گفت:‌ «خب، ما سال‌هاست که در تجارت با ژاپن کسری تجاری داریم؛ اما خب اشکال ندارد. سعی می‌کنیم کمی وضعیت را عادلانه‌تر کنیم.»
عادلانه بودن تجارت، موضوعی است که ترامپ طی بیش از 2سالی که در کاخ سفید حضور داشته دائما بر آن تأکید دارد. البته هدف او کاهش کسری تجاری چشمگیر آمریکا در تجارت با چین است. آمریکا حدود 400میلیارد دلار کسری تجاری با چین دارد و همین باعث به راه افتادن یک جنگ تجاری بی‌سابقه میان 2کشور شده است. ترامپ اما با ژاپنی‌ها از در دوستی درآمده و گویا قصد ندارد رفتاری که با چینی‌ها داشته را در قبال ژاپن تکرار کند. افزایش تعرفه روی کالاهای ساخت چین، روابط تجاری دو طرف را وارد بحران بی‌سابقه کرده است.
افزایش تعرفه روی واردات ماشین به آمریکا، خودروسازان ژاپنی را هم دچار دردسر کرده و نخست‌وزیر این کشور امیدوار است در مذاکراتی که قرار است فردا برگزار شود بتواند در چارچوب یک توافق تازه تجاری، معافیت‌هایی برای شرکت‌های ژاپنی اخذ کند. در سمت مقابل، ترامپ هم خواستار افزایش میزان سرمایه‌گذاری ژاپن در آمریکاست و قصد دارد یک فروش خوب تسلیحاتی داشته باشد. او پیش از ورود به توکیو، به خبرنگاران گفته بود که ژاپنی‌ها علاقه‌مندند یک خرید بزرگ تسلیحاتی داشته باشند. او گفت: «ما بهترین تجهیزات نظامی را در جهان تولید می‌کنیم؛ بهترین جت‌ها را ما می‌سازیم، بهترین موشک‌ها را، بهترین همه‌چیزها را. ژاپن قصد خرید دارد؛ از ژاپنی‌ها خیلی متشکرم.»

اروپا، گام بعدی
دونالد ترامپ در ژاپن قرار است با شینزو آبه گلف هم بازی کند. بخش مهمی از سفر او به ژاپن مربوط به این بخش است و رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به دور از هیاهوی سیاسی در کشورش، قدری هم استراحت کند. اما این پایان سفر نیست و ترامپ پس از ژاپن به قاره سبز خواهد رفت. او 8روز دیگر وارد لندن می‌شود تا با خاندان سلطنتی و ترزا می ‌که دیگر روی کاغذ نخست‌وزیر انگلیس نیست دیدار کند. خانم می ‌استعفا داده اما به‌خاطر همین دیدار از پیش تنظیم شده و سامان دادن انتخاب جانشینش ترجیح داده جدایی رسمی‌اش از دولت را به 2هفته دیگر موکول کند.
دونالد ترامپ در انگلیس اما آنقدرها چهره محبوبی نیست و سفر سال گذشته‌اش نشان داد انگلیسی‌‌ها و به‌خصوص ساکنان لندن چندان علاقه‌مند به حضور چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در کشورشان نیستند. سال گذشته مخالفان او در انگلیس یک طومار اینترنتی با حدود 2میلیون امضا جمع کردند تا مانع سفرش به‌این کشور شوند اما در نهایت این سفر به دعوت ترزا می ‌برگزار شد. سفر او با واکنش منفی صادق خان شهردار مسلمان لندن و گروه بزرگی از پایتخت‌نشینان نیز روبه‌رو شد و او تحت تدابیر شدید امنیتی در این شهر حضور پیدا کرد. امسال نیز از حالا اعتراض‌ها به دولت به‌خاطر سفر ترامپ به انگلیس آغاز شده و گروه‌های حقوق بشری و حامیان مهاجران اعلام کرده‌اند دست به تجمع‌های گسترده خواهند زد.
ترامپ پس از توقف 3روزه در انگلیس، راهی ایرلند و فرانسه می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا صاحب یکی از بزرگ‌ترین زمین‌های گلف در غرب ایرلند است و بیشتر به‌نظر می‌رسد برای سرکشی به املاکش به این کشور رفته باشد. چرا که از چند هفته قبل او اصرار داشت در زمین گلف خودش با لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند دیدار کند؛ درخواستی که در سطح روابط سیاسی میان سران کشورها کاملا غیرمعمول به شمار می‌آید. خواسته ترامپ با پاسخ منفی دولت ایرلند مواجه شد اما ایرلندی‌ها در نهایت مجبور شدند برنامه دیدار نخست‌وزیرشان با رئیس‌جمهور آمریکا را بیرون از پایتخت و در قلعه‌ای تاریخی در نزدیکی زمین گلف ترامپ برگزار کنند.
رئیس‌جمهور آمریکا پس از ایرلند راهی فرانسه می‌شود تا در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد عملیات نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی دوم برای آزادسازی ساحل شمالی فرانسه شرکت کند. این عملیات که به نبرد نورماندی و روز آن به «روز دی» (D-Day)‌ شناخته می‌شود، نقطه آغاز حمله برای آزادی فرانسه از کنترل آلمان نازی بوده و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، یکی از محورهای نزدیکی فرانسه و آمریکا بوده است. ترامپ طی 2سال گذشته 2بار به فرانسه سفر کرده و هر 2سفر نیز با حواشی همراه بوده است. سال قبل عدم‌حضور او در گورستان سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ جهانی در فرانسه باعث هیاهوی بسیار در رسانه‌های این کشور شد. او ابتدا بارانی بودن هوا را بهانه کرد اما زمانی که با واکنش رسانه‌ها روبه‌رو شد به این گورستان سر زد. سال قبل از آن نیز، ترامپ پس از آنکه در رژه روز ملی فرانسه شرکت کرد، گفت که به رژه نیروهای نظامی علاقه‌مند شده و قصد دارد در آمریکا نیز رژه مشابهی به راه بیندازد. این سخن او نیز با توجه به بی‌سابقه‌ بودن رژه سربازان در آمریکا با واکنش‌های منفی گسترده روبه‌رو شد و او در نهایت از ایده خود کوتاه آمد.


مکث
در سفرهای خارجی ترامپ اوضاع چطور است؟



شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز با انتشار گزارشی، جزئیاتی از سفرهای خارجی دونالد ترامپ منتشر کرد که تاکنون در جای دیگری مطرح نشده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در طول سفرهای خارجی‌اش ترجیح می‌دهد تمام مدت در کابین خود در قسمت جلویی هواپیمای مخصوص ریاست‌جمهوری آمریکا بماند و تلویزیون تماشا کند. تلویزیون دائما روی شبکه مورد علاقه او یعنی شبکه خبری فاکس‌نیوز تنظیم شده و رئیس‌جمهور آمریکا درحالی‌که مشغول خوردن غذاست، تلویزیون می‌بیند. او کمتر می‌خوابد و همزمان که برنامه‌های فاکس‌نیوز منتشر می‌شود ممکن است با اعضای تیمش و همچنین با دستیارانش هم گپ بزند. یکی از اعضای کاخ سفید که همیشه در سفرهای خارجی ترامپ را همراهی می‌کند گفته است:‌ «در سفر با ترامپ، انگار زندانی هستی؛ هر لحظه ممکن است تو را صدا کند و به‌خاطر گزارش یا خبری که در فاکس‌نیوز منتشر شده بخواهد فردی را بازخواست کند. مهم نیست که دیگران خواب باشند یا بیدار.» به گفته سی‌ان‌ان، بسیاری از مقام‌های کاخ سفید اکنون ترجیح می‌دهند در سفرهای «کسالت‌بار» و «پر استرس» خارجی ترامپ حضور نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید