• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56950
+
-

شبی برتر از هزاران ماه

زمزمه مناجات روزه داران امشب در مساجد و مصلی‌ها، فضای کشور را پر می‌کند

شبی برتر از هزاران ماه

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

 همزمان با شب‌های قدر، برنامه‌های گسترده‌ای در شهرهای کشور برگزار می‌شود. حرم مطهر امام رضا(ع) این شب‌ها مملو از عاشقان و روزه‌داران است. مسلمانان در شب‌‌های شیدایی در میادین بزرگی مثل میدان امام (نقش جهان اصفهان)، شهرداری رشت، امیرچخماق یزد، مصلای تبریز و ... برای  راز و نیاز گرداگرد هم جمع می‌شوند.شب‌های قدر، شب‌های زنده‌داری است؛ شب‌های مناجات و راز و نیاز. شهروندان کشور در تمامی مساجد گرد هم‌می‌آیند و پس از گشودن افطار با معبود راز و نیاز می کنند.  این شب ها، برتر از هزاران ماه است و  روزه‌داران در شب‌های قدر، که بر اساس روایات تقدیر انسان‌ها درآن رقم زده می‌شود، با معبودشان مناجات می‌کنند.

حال و هوای بسیاری از شهرهای مذهبی کشور، مانند مشهد دیدنی است. برنامه‌های گسترده شهرداری‌ها و مراکز فرهنگی در این ایام، شکوه خاصی به لیالی قدر داده‌است.
تهران نیز در شب‌های قدر میزبان شهروندان روزه‌داری است که برای مناجات به مساجد و مصلای تهران می‌روند. تهران به مانند همه شهرهای کشور، این شب‌ها تا دیرهنگام بیدار است و مشغول مناجات. 
بسیاری از شهرها با استفاده از رنگ و نور و پیام‌های مذهبی حال و هوایی خاص به‌خود گرفته اند؛ نورآرایی با ترکیبی از المان‌های مذهبی، خیابان‌های پایتخت را به مانند بسیاری از شهرهای کشور جلوه‌ای دیگر بخشیده است. فرازهایی از دعای جوشن‌کبیر، نام‌های متبرک ائمه و به‌ویژه نام امیرالمومنین علی(ع) امسال با هنر، ویژه‌تر از هرسال گره خورده تا فضای حاکم بر شهر، در شب و روزهای برتر از هزار ماه، معنویت فراتر رود.

به‌گزارش همشهری، چند روزی می‌شود که المان‌های نوری در تقاطع‌های مهم شهر تهران نصب شده‌اند. در این المان‌ها فرازهایی از دعای جوشن‌کبیر، آیه‌های قرآن کریم و القاب حضرت علی(ع) به‌کار رفته و سعی شده تا با بهره‌گیری از هنر خط و تذهیب، جذابیت کار افزایش یابد. این درحالی‌است‌که به‌خاطر همزمانی شب‌های قدر با سالروز آزادسازی خرمشهر، تعدادی از اکران‌ها و تبلیغات محیطی هم به گرامیداشت این روز اختصاص یافته است. در همین ارتباط مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: «با توجه به اینکه شب‌های قدر مصادف با ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع) است، تبلیغات محیطی تحت عنوان «از علی آموز» با محوریت روایت اصول زندگی ایشان در پایتخت آغاز شده است.» به گفته برزین ضرغامی، برای شب‌های قدر فرازهایی از دعای جوشن‌کبیر انتخاب و در سطح شهر اکران شده است. او همچنین با بیان اینکه به‌مناسبت سوم خردادماه مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر، تبلیغات محیطی با این موضوع در دستور کار قرار گرفته، افزود: «به‌مناسبت این روز و همچنین چهارم خردادماه روز مقاومت، تبلیغات محیطی و اکران‌های شهری مرتبط با این موضوع را از روز اول خرداد آغاز کردیم.»

17 المان نوری ویژه
در آثار به‌نمایش درآمده در محل‌هایی مثل تقاطع بزرگراه‌ چمران و خیابان ولیعصر (چهارراه پارک‌وی)، میدان صنعت، خیابان و میدان آزادی، زیرگذر بزرگرا‌ه همت در محدوده خیابان شریعتی، بزرگراه شهید محلاتی، میادین ارتش، ونک، هلال‌احمر، نبوت، بهارستان، انقلاب، اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و... تصاویری از گنجینه‌های ارزشمند تحت عنوان «خط و تذهیب» انتخاب و اکران شده است. از این میان، 17 المان نوری مربوط به‌ماه رمضان و شب‌های قدر است. از سوی دیگر 15 المان هم در بوستان بسیج منطقه14 نصب شده است. همچنین در برج میلاد که یکی از مکان‌های برگزاری جشن‌های ‌ماه مبارک رمضان است نیز 9 المان با تم رمضان (صلوات، بسم‌الله الرحمن الرحیم، یا فاطمه الزهرا، تذهیب، بته جقه‌، گبه و کپر) نصب شده است.
در این بین، برخی ‌شهروندان نیز به‌صورت خودجوش مثل هرساله محله یا جلوی منزل و محل کارشان را ریسه‌کشی کرده‌ و پرچم‌های مناسبتی نصب کرده‌اند.

مترو در شب‌های قدر و روز قدس رایگان است

یکی از اقدامات صورت‌گرفته برای شب‌های قدر خدمت‌رسانی رایگان در مترو به شهروندان‌ است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرده مترو به جز شب‌های قدر، روز قدس هم رایگان خدمت‌رسانی می‌کند. فرنوش نوبخت گفت: «مسافرانی که در شب‌های قدر کارت بلیت آنها اعتبار نداشته باشد، مشکلی نخواهند داشت و در همه مسیرها تردد برای آنها رایگان درنظر گرفته می‌شود. همچنین سرهنگ علی راقی، فرمانده یگان انتظامی مترو پلیس پیشگیری پایتخت اعلام کرده با توجه به افزایش ساعت کار مترو در تمامی خطوط درون‌شهری از ساعت ۲۳ تا ۵:۳۰ صبح به‌مناسب لیالی قدر، نیروهای پلیس مترو به‌صورت ویژه برای برقراری نظم و امنیت در ایستگاه‌ها حضور دارند. به‌گفته او، در ایستگاه‌هایی که در نزدیکی مساجد، هیئات و محل‌های برگزاری مراسمی که شهروندان حضور گسترده‌تری در آنجا دارند ، واقع شده‌اند مأموران بیشتری برای تامین امنیت حضور خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید