• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56650
+
-

رسانه‌ها خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران هستند


با حضور هوشمندانه و مسئولانه رسانه‌ها قطعا هم در جنگ اراده‌ها پیروز می‌شویم و هم از این شرایط سخت تحمیلی عبور خواهیم کرد. محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه‌ها خط مقدم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه ایران هستند، گفت: رسانه‌ها به خصوص ایلنا شما بیش از پیش باید پیگیر امور صنفی و معیشتی این قشر عزیز و شریف باشد تا چرخ‌های اقتصادی کشور با وجود همه محدودیت‌های ایجادشده، بهتر به گردش درآید. به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، خدادی با اشاره به وضعیت منطقه و برخی تحولات بین‌المللی، هدف آمریکا از جنگ تحمیلی اقتصادی با ایران را «سیاه‌نمایی، نمایش ناکارآمدی، تزریق ناامیدی و تشدید بحران در کشور» عنوان و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با تولید محتوای واقعی از فضای امروز کشور می‌توانند توطئه‌های آمریکا و متحدانش را در گسترش جنگ اقتصادی و تفرقه‌افکنی در منطقه نقش بر آب کنند. او نقش مؤثر رسانه‌ها در جنگ تحمیلی ۸ساله را نمونه تاریخی مناسبی در این عرصه عنوان و خاطرنشان کرد: در شرایط امروز هم می‌توان با استفاده از تجربه‌های پیشین و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در فضای نوین رسانه‌ای به مصاف این جنگ تحمیلی اقتصادی رفت و با تقویت همبستگی، همدلی، همکاری و هم‌افزایی با حمایت دولت، اراده ملت ایران را بر توطئه‌گران و بدخواهان نظام تحمیل و کشور را برای حل مشکلات و عبور از شرایط جاری مهیا کرد. خدادی افزود: با حضور هوشمندانه و مسئولانه رسانه‌ها در خط مقدم جنگ تحمیلی اقتصادی، قطعا هم در جنگ اراده‌ها پیروز می‌شویم و هم از این شرایط سخت تحمیلی، عبور خواهیم کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، بر ضرورت تحول در محتوای رسانه‌ها همپای دگرگونی‌های فنی و تکنولوژیکی سپهر رسانه‌ای تأکید و با بیان اینکه روند اطلاع‌رسانی، از مرحله خبرنویسی تا عرضه اطلاعات باید تغییر کند، تصریح کرد: رسانه‌ای که نتواند خود را با تحولات روز همگام کند مخاطب را به‌طور کامل از دست خواهد داد؛ چراکه نمی‌شود شکل و پوسته کار دچار دگرگونی و تحول شود، اما در محتوا تغییری رخ ندهد.
خدادی بر اهمیت ایجاد ارزش افزوده در عرضه اطلاعات تأکید کرد و با بیان اینکه در دنیای امروز، ارائه اطلاعات صرف بدون پردازش درست -مانند خام‌فروشی نفت- امتیاز محسوب نمی‌شود، گفت: پردازش اطلاعات در هر فعالیت رسانه‌ای، در جذب مخاطب و افزایش ضریب نفوذ رسانه، بسیار تعیین‌کننده است. او تبلیغ، هواداری و هوادارسازی را از راهبرد‌های رسانه‌ای در گذشته عنوان و اظهار کرد: رسانه‌های امروز برای ادامه حیات و بقا در بازار متحول و نامتعین فعلی، ضرورتا باید به سمت شریک‌سازی حرکت کنند. معاون مطبوعاتی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط مؤثر در جامعه، مهم‌ترین وظیفه رسانه است، بر تعریف سهم و نقش رسانه در مناسبات مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: دنیای امروز دنیای اقناع و شریک‌سازی در نظام اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای است و رسانه‌ها ضمن حرکت به سمت تخصصی‌شدن باید براساس نیاز مخاطبان خود، به تولید و تحلیل اطلاعات بپردازند.
خدادی، «تمایز، تفاوت و تنوع» را ازجمله مهم‌ترین نیاز‌های هر رسانه‌ای عنوان کرد و با اشاره به اینکه چنانچه اطلاعات پردازش‌شده و مفید باشد، مخاطب آن را دنبال می‌کند، گفت: بنابراین امروز باید از مخاطب به اطلاعات برسیم. به اعتقاد معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با وجود تحولات و دگرگونی‌های عرصه اطلاع‌رسانی، در صورتی که رسانه‌ها به اقتضائات روز توجه داشته باشند و در چرخه عرضه و تقاضا خود را به‌روزکنند، همچنان محل رجوع مردم و تأثیرگذار خواهند بود. او کاهش گستره اخبار پوششی و افزایش سوژه‌نگاری را یکی دیگر از رویکرد‌های رسانه‌ای امروز برای ارتقای جایگاه عنوان کرد و گفت: وجه تمایز یک رسانه در سوژه‌پردازی، تخصص و داشتن اطلاعات در حوزه‌های تخصصی است، چراکه آنچه شما به‌عنوان یک رسانه تخصصی بدان دسترسی دارید، دیگران دسترسی کمتری دارند. به‌عنوان نمونه، خبرگزاری ایلنا در حوزه کارگری دارای تخصص است و از این جهت است که ابتکار عمل را در اطلاع‌رسانی این حوزه تخصصی در اختیار گرفته و باید بر همین وجه تمایز، حرکت فعال‌تر و مؤثرتری انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید