• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55967
+
-

ساماندهی گردشگری سلامت آغاز شد

توافقنامه همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محوریت گردشگری سلامت به امضا رسید. به‌گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در مراسم امضای این توافقنامه گفت: امروز فرصت خوبی فراهم شده است تا حوزه گردشگری سلامت که یکی از بخش‌های درآمدزا و مهم در گردشگری است، ساماندهی شود. به گفته رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، هر گردشگر سلامت 2400دلار ارزآوری برای کشور مقصد دارد و همین امر موجب شده است این بخش مورد توجه کشورهای مختلف قرار گیرد.
مونسان  افزود: ورود گردشگران سلامت به کشور سامان مناسبی نداشت و بسیاری از افراد بدون مجوز در این حوزه وارد می‌شدند که این امر موجب مشکلاتی هم می‌شد. با امضای این توافقنامه، گردشگر سلامت از نقطه مبدأ در کانون توجه قرار می‌گیرد و تمام روند درمانی و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی ‌شده، پیش می‌رود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مراسم امضای توافقنامه گردشگری سلامت بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت، گفت: بهترین امکانات را در حوزه پیوند اعضا  در منطقه داریم  اما آنچه از آن کم بهره می‌بریم، ارائه خدمات سلامت به کشورهای همسایه است. وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه زیرساخت‌هایی فراتر از نیازهایمان داریم، اما به‌درستی از آنها بهره‌برداری نمی‌کنیم، گفت: در توریسم سلامت نیازمند شناساندن قابلیت‌ها به نیازمندان کشورهای منطقه هستیم، این سازوکار به‌درستی انجام نشده و بیشترین وظیفه در این حوزه بر عهده بخش‌خصوصی است.
وی افزود: متأسفانه سازوکار مناسب برای رفت‌وبرگشت گردشگران سلامت نیز طراحی نشده است. افراد غیرحرفه‌ای وارد این حوزه شده‌اند که این بخش را دچار مشکلات کرده‌اند و حتی در برخی موارد وجهه جامعه پزشکی هم در این میان دچار خدشه شده است.
وزیر بهداشت گفت: براساس این توافقنامه، مقرر شد شرکت‌هایی که صلاحیت دارند با استفاده از متخصصان و پزشکان وارد این عرصه شوند، همچنین توجه به مسائل جنبی در این توافقنامه صورت گرفته است. مثلا وقتی گردشگر سلامت وارد کشور می‌شود، همراه دارد و برای آن هتل می‌خواهد و زمانی که بهبود پیدا کرد در پی تهیه سوغات خواهد بود، تمام این موارد نیازمند سازوکار مناسب است. نمکی اعلام کرد: بیمارستان‌ها اجازه دارند 10درصد از تخت‌های خود را به‌صورت ویژه برای گردشگران سلامت درنظر بگیرند و استانداردها را رعایت کنند. وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر پزشکان و متخصصان تأیید صلاحیت‌شده در مسیری بروند که نباید بروند ما مدعی‌العموم خواهیم بود و از حق‌وحقوق گردشگر دفاع خواهیم کرد. وی افزود: ضرورتی ندارد که تعرفه‌های گردشگران سلامت همانند تعرفه‌های ارائه خدمات به بیماران داخلی باشد، تعرفه‌های جدیدی که اجحافی به گردشگر سلامت نشود و در عرصه رقابت نیز ما را سرپا نگه دارد و سوبسید منابع ملی هم به جیب گردشگر سلامت نرود، در این توافقنامه تعیین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید