• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55626
+
-

تگرگ و تندباد در شهرهای شمال‌غربی

تاسیسات شهری، مزارع و باغ‌های شهرهای خلخال، گرمی، کاغذکنان میانه و تکاب بر اثر بارش تگرگ و باران رگباری خسارت دیدند

حوادث
تگرگ و تندباد در شهرهای شمال‌غربی

تگرگ و تندباد  در شهرهای شمال‌غربی 


تندباد همراه با رعد و برق‌، تگرگ و باران رگباری طی روزهای اخیر خساراتی را به تاسیسات شهری، مزارع و باغ‌های برخی شهرهای شمال‌غربی کشور وارد کرد.  به گزارش همشهری در استان اردبیل و در شهرستان خلخال، تندباد موجب شکسته شدن چند اصله درخت در باغ‌ها و کنار خیابان‌های خلخال و قطع برق شد و بارش‌های رگباری آبگرفتگی معابرعمومی و سیلاب را در معابر این شهر به دنبال داشت. 

همچنین بارش تگرگ خساراتی به درختان میوه در مناطق مختلف این شهرستان وارد کرد. به دنبال تغییرات ناگهانی جوی وقوع گردباد شدید همراه با تگرگ مردم روستای نولون را در گرمی غافلگیر کرد به‌طوری که باعث وارد آمدن خسارت به واحدهای مسکونی و دامی شد. در این حادثه 40 واحد مسکونی با خسارت زیادی مواجه شدند. 

جمعه شب هم سیلابی با حجم 10 مترمکعب در روستای عبا قشلاقی گرمی رخ داد که موجب وارد شدن خسارت به ۵ خانه شد. «فرهاد عبدالعلی‌پور» مدیر کل مدیریت بحران استان اردبیل درباره این خسارت اظهار کرد: خسارت به خانه‌ها حدود 30 درصد بوده و میزان دقیق خسارات فعلا مشخص نیست، اما با بررسی‌های لازم و کنترل دام و طیور میزان دقیق خسارات اعلام خواهد شد. روستای عبا قشلاقی گرمی دارای 20 نفر خانوار است و تلاش خواهیم کرد خسارت وارده جبران شود. استاندار اردبیل با اشاره به احتمال وقوع سیلاب در برخی از مناطق استان از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست عصر روز یکشنبه در محل خدمت خود آماده‌باش باشند. 

«اکبر بهنامجو» عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های شدید در مناطق مختلف استان اردبیل باید همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان به حال آماده‌باش درآیند تا در صورت بروز حوادث ناگوار با سرعت عمل بیشتر امدادرسانی انجام شود. «فرامرز فرض‌الله‌پور» رئیس اداره هواشناسی خلخال از قطع بارندگی‌ها خبر داد و گفت: از امروز دمای هوای منطقه رو به سردی خواهد رفت و این وضعیت تا اواسط هفته در شهرستان تداوم دارد.
 

خسارت تندباد به بخش کاغذکنان میانه


وزش تندباد در برخی شهرهای آذربایجان شرقی هم خساراتی را به روستای داش‌بلاغ بخش کاغذکنان شهرستان میانه وارد کرد. این تند‌باد موجب تخریب دیوار منازل و محل نگهداری دام روستاییان و تلف شدن تعدادی دام شد و چند درخت را از ریشه کند. هنوز میزان خسارات این تندباد برآورد نشده و از سوی کارشناسان در دست بررسی است. 
 

خسارت تگرگ به 12 روستای تکاب 


بارش شدید باران و تگرگ به باغ‌ها، اراضی کشاورزی و اماکن دامی 12 روستای تکاب در آذربایجان غربی هم خسارت وارد کرد. دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران تکاب در این باره اظهار کرد: بارش شدید باران که از صبح پنجشنبه گذشته تکاب را فرا گرفت و در برخی مناطق روستایی به صورت تگرگ بود. 

«حبیب‌الله شیوخی» افزود: بارش تگرگ در روستاهای نبی‌کندی، حسن‌آباد، چوپلو، کوسه پیری، امین آباد، زینهار کندی، آلوچلوی سفلی، شیرمرد و انگورد از توابع بخش تخت سلیمان و روستاهای قوجه، تپه بور و یهرلو از توابع بخش مرکزی تکاب موجب وارد شدن خسارت‌هایی به کشاورزان و دامداران شد. وی با بیان این‌که خسارت تگرگ در روستاهای تکاب زیاد بوده است، عنوان کرد: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی تکاب به روستاهای خسارت دیده اعزام خواهند شد تا میزان خسارت‌ ناشی از بارش تگرگ و حجم تخریب باغ‌ها و زمین‌های زراعی را ارزیابی کنند. 

روز جمعه در شهرستان میاندوآب هم برخورد صاعقه یک نفر را مصدوم کرد و یک کشته بر جای گذاشت. پیش از این هم مرد 52 ساله‌ای از اهالی روستای شاره‌زور مهاباد و جوان 22 ساله‌ای اهل روستای شیخ‌زرد مرگور بخش سیلوانای ارومیه جان خود را بر اثر اصابت صاعقه از دست دادند. قربانی دیگر رعد و برق در آذربایجان غربی کودک 10 ساله سلماسی بود که از سلماس به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انتقال یافته بود و جان خود را از دست داد. همچنین ساعقه در روستای اروج جلفا در آذربایجان شرقی هم یک کشته و 4 مصدوم برجای گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید