• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5501
+
-

دلایل غیبت ایران در داووس

اگرچه وزارت خارجه ایران علت غیبت ظریف در اجلاس داووس را لزوم حضور او در تهران برای نظارت بر اجرای ساختار جدید وزارت خارجه اعلام کرد، اما فضاسازی ضد‌ایرانی در این اجلاس باعث شد رسانه‌ها بار دیگر این سؤال را مطرح کنند که چرا ظریف برای مقابله با توطئه‌ها به داووس نرفت؟ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ازجمله شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس بود که در لحظه لحظه حضورش در سوئیس به جوسازی علیه ایران پرداخت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم فرصت داووس را برای تکرار اتهاماتش به ایران و اظهارات ضد‌برجامی مغتنم شمرد و در ضلع سوم هم عربستان سعودی و کشورهای نزدیک به این رژیم اتهامات تکراری علیه ایران را بر زبان جاری کردند.

اما اگر ظریف به داووس می‌رفت در این فضا آیا تغییری ایجاد می‌شد؟ بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این سؤال پاسخ داده و گفته است: چه آقای ظریف در داووس حضور می‌یافت و چه حضور نداشت، آن‌ معدود کشورهایی که باید مواضع ناصحیح خود را نسبت به جمهوری اسلامی مطرح و آن را خبری می‌کردند این کار را بی‌شک در آن شکل و آن صورت نیز انجام می‌دادند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ادعاهای شکل گرفته از سوی مقامات کشورهای دیگر (عادل الجبیر و دونالد ترامپ) علیه ایران در اجلاس داووس بیان کرد: حضور مقامات هر کشوری در یک نشست عمومی مانند مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست‌هایی همچون داووس دلیلی نیست که دیگران از بیان مواضع خود صرف‌نظر کنند.

قاسمی تأکید کرد: وزیر خارجه و وزارت خارجه به‌طور مستمر در مواردی که مصلحت می‌دانستند و ضرورت ایجاب می‌کرد و مانع خاصی وجود نداشت از فرصت شرکت در اجلاس‌ها در عرصه بین‌المللی استفاده کرده‌اند. اگر وزیر امور خارجه در مقطع کنونی در اجلاس داووس حضور نداشته، باید پذیرفت که به‌احتمال بسیار زیاد وظایف و امور مهم دیگری پیش روی وی قرار داشته که نسبت به حضور و شرکت در این اجلاس ارجح بوده است. قاسمی قبلا به همشهری گفته بود، ظریف به‌منظور نظارت بر اجرای ساختار جدید وزارت خارجه تصمیم گرفته در این روزهای مهم در تهران حضور داشته باشد. با این حال شنیده شده حضور فعالانه هیأت‌های سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در داووس به‌خصوص مخاطرات امنیتی حضور مأموران موساد در داووس و نیز احتمال مواجهه هیأت‌های ایرانی و اسرائیلی در این نشست در تصمیم ظریف برای لغو سفرش به داووس بی‌تأثیر نبوده؛ هرچند ظریف در تهران هم تحولات داووس را دنبال می‌کرد و به‌صورت توییتری جواب‌هایی به مواضع ضد‌ایرانی ازجمله اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان داد. ظریف در واکنش به اظهارات ضد‌ایرانی این دو نفر نوشت: هر قدر بوق‌های تبلیغاتی ترامپ و همدستانشان «حقایق جایگزین (تقلبی)» تولید کنند، نمی‌توانند واقعیت‌های زیر را تغییر دهند که این ایران بود که برای شکست دادن داعش به کمک مردم عراق و سوریه شتافت و این آمریکا و عربستان سعودی بودند که به داعش سلاح دادند. عادل الجبیر در اجلاس داووس مدعی تلاش ایران برای احیای امپراتوری شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید