• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54973
+
-

پایش مستمر بازار ماه رمضان

بازار
پایش مستمر بازار ماه رمضان

رصد و پایش بازار ماه مبارک رمضان در استان‌های کردستان و کرمانشاه از سوی بازرسان نهادهای متولی آغاز شد. به گزارش همشهری، رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان کرمانشاه از رصد ویژه بازار توسط بازرسان این نهاد طی ماه رمضان خبر داد. «رامین پهلوانی» اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن ماه رمضان تشدید گشت‌های بازرسی توسط اکیپ‌های اتاق اصناف در دستور کار قرار گرفته است.
وی از فعالیت 8 اکیپ بازرسی در این ایام خبر داد و افزود: افزون بر این تعداد 3 اکیپ بازرسی نیز به طور مشترک با سایر بازرسان به رصدبازار می‌پردازند. 


فعالیت گشت‌ها تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

پهلوانی اظهار کرد: در این میان می‌توان به همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اجراییات شهرداری اشاره کرد. وی با بیان این‌که گشت‌های مذکور تا پایان ماه رمضان ادامه دارد، افزود: در این روزها به طور ویژه بازار قند و شکر، زولبیا و بامیه، مرغ، گوشت، برنج رصد خواهد شد. 

پهلوانی با تأکید بر این‌که فعالیت اداری اتاق اصناف به دلیل تشدید بازرسی‌ها در عصرها انجام می‌شود، گفت: صدور فاکتور هنگام خرید الزامی است زیرا در غیر این صورت احتمال گران‌فروشی و کم‌فروشی توسط فروشندگان وجود خواهد داشت. رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان کرمانشاه همچنین خواستار توجه مردم به تاریخ و قیمت اجناس هنگام خرید شد. 


هر روز وضعیت یک کالا بررسی می‌شود 

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از امروز چهارشنبه برای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان در سطح استان آغاز شد. «فرزاد سردارزاده» افزود: بر اساس برنامه‌‌ریزی انجام شده بازرسان و ناظران سازمان هر روز وضعیت یک کالا را در بازار استان مورد بررسی قرار می‌دهند. وی اضافه کرد: گشت‌های مشترک نیز برای بررسی بیشتر و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان با همکاری تعزیرات حکومتی، علوم پزشکی، اماکن و سازمان جهاد کشاورزی استان در این ایام تشکیل می‌شود.رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: تسهیل در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و برخورد با تخلفات احتمالی از جمله اهداف اجرای این طرح است.


قیمت زولبیا و بامیه

سردارزاده در ارتباط با قیمت زولبیا و بامیه گفت: با توجه به این‌که قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته تغییراتی کرده بی‌شک قیمت نهایی این کالا هم تغییر یافته اما ولی تاکنون اتحادیه مربوطه آن را به ما اعلام نکرده است.
تماس تلفنی مردم از طریق شماره 124 انجام شده و می‌شود و این سامانه تلفنی به‌طور شبانه‌روزی برای دریافت شکایت، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف اقتصادی در راستای عدم درج قیمت، صدور فاکتور، تقلب، گران‌فروشی را از این طریق اعلام کنند. حدود 65 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد بیش از 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر است و حدود 3 درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای محسوب می‌شوند. 


نظارت ویژه بر عرضه محصولات پرمصرف 

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه هم از نظارت ویژه استاندارد بر عرضه محصولات پرمصرف استان در ماه مبارک رمضان خبر داد. «محمود رضا نیازی» از اجرای طرح نظارت ویژه کارشناسان این اداره کل بر بازار استان در ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار کرد: به منظور صیانت از حقوق شهروندان طرح ویژه بازرسی از مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی به دلیل حساسیت مصرف کالاها، به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی، اجر می‌شود. 

وی افزود: در این ماه کنترل بازار، حالت ویژه و ضربتی داشته، تا از طریق بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون‌هایی که بر روی کالاهای مصرفی شهروندان صورت می‌گیرد از رسیدن مواد غذایی، سالم بهداشتی و باکیفیت به دست شهروندان روزه‌دار استان اطمینان حاصل شود. مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه بیان کرد: با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان در قالب این طرح بر فروش کالاهای اساسی مردم مانند روغن سرخ‌کردنی، شیر، پنیر، کره، شکر، چای، کشک مایع و زولبیا و بامیه که بیشترین مصرف را دارند، بیش از پیش نظارت شده و کارشناسان اداره کل استاندارد استان نسبت به بازرسی مستمر در مراکز عرضه و فروش در این ایام اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: این طرح از هشتم اردیبهشت آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته و محصولات پرمصرف از حیث داشتن علامت استاندارد، کد ۱۰ رقمی درج شده زیر علامت استاندارد، بسته‌بندی، شکل ظاهری و تاریخ مصرف کنترل می‌شود و چنانچه محصولات مذکور مطابق ویژگی‌های استاندارد نباشند بر اساس مقررات سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به توقیف و جمع‌آوری آنها اقدام خواهد شد.


بازرسی مستمر ترازوها‌

نیازی در بخش دیگری از سخنان خود از بازرسی مستمر ترازوهای مورد استفاده اصناف مختلف در استان خبر داد و گفت: در این ماه به دلیل تولید و عرضه بیشتر کالاهای مصرفی همچون زولبیا و بامیه، آش و حلیم، این اداره کل فرایند بازرسی، کنترل و آزمون ترازوهای مورد استفاده در مراکز عرضه و فروش این کالاها را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار داده و به طور دوره‌ای و مستمر این مراکز مورد پایش و سنجش قرار می‌گیرند. 

وی در ادامه با اشاره به این‌که انتخاب شعار راهبردی رونق تولید، عزم این اداره کل را برای توسعه و ترویج خرید کالای استاندارد ایرانی با هدف تحقق شعار امسال راسخ‌تر می‌کند، افزود: کیفیت بخشیدن به کالاهای ایرانی الزام حمایت از رونق تولید ملی است و اداره کل استاندارد کرمانشاه با توسعه و ترویج پویش «کالای استاندارد ایرانی می‌خرم» از دستگاه‌های حاکمیتی اثرگذار در تحقق رونق تولید است. مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در پایان اظهار کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده کالاهایی که پس از ارسال کد 10 رقمی منحصر به فرد زیر نشان استاندارد روی بسته‌بندی کالا به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ اعتبار آنها مورد تأیید قرار نگرفت یا فاقد علامت استاندارد بود، این اداره کل را از طریق تلفن گویای ۲۴ ساعته ۱۵۱۷ در جریان قرار دهند.


اعلام نرخ حلیم و آش عباسعلی ‌  

دبیر اتحادیه کبابی‌های کرمانشاه قیمت هر کیلو حلیم برای ماه رمضان امسال را 12 هزار تومان و هر کیلو آش عباسعلی را 17 هزار تومان اعلام کرد. «بهروز مرادیان» با بیان این‌که قیمت هر کیلو حلیم برای رمضان امسال 12 هزار تومان در نظر گرفته شده، گفت: این قیمت‌ها مربوط به 6 ماه پیش است و برای ماه رمضان هیچ افزایشی اعمال نکردیم. 

وی قیمت هر کیلو حلیم در ماه رمضان سال گذشته را نیز 8 هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت مواد اولیه حلیم از جمله گوشت، گندم و... دو برابر شده و اگر قرار بود قیمت منطقی برای حلیم در نظر بگیریم باید به حدود کیلویی 20 هزار تومان هم می‌رسید، اما برای رفاه حال مردم در این شرایط تصمیم بر این شد که قیمت حلیم برای ماه رمضان زیاد نشود. 

مرادیان معتقد است افزایش قیمت منطقی حلیم باید بعد از ماه رمضان انجام شود. وی همچنین با اشاره به این‌که قیمت هر کیلو آش عباسعلی نیز 17 هزار تومان تعیین شده، خاطرنشان کرد: این قیمت نیز در ماه رمضان سال گذشته 12 تا 13 هزار تومان بود. دبیر اتحادیه کبابی‌های کرمانشاه از مردم درخواست کرد با توجه به افزایش قیمتی که در گوشت و مواد اولیه آش و حلیم صورت گرفته، حتماً به مراکزی که آش و حلیم ارزان می‌فروشند شک کرده و از مراکز غیرمجاز خرید نکنند. مرادیان از تشدید نظارت بر واحدهای صنفی مجاز با همکاری سایر دستگاه‌ها هم خبر داد و اضافه کرد: هم‌اکنون حدود 100 واحد صنفی مجاز در کرمانشاه آش و حلیم عرضه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید