• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54422
+
-

در عکاسی با موبایل چه نکاتی را رعایت کنیم تا حرفه‌ای عکس بگیریم؟

عکاس‌باشی موبایل‌به‌دست

عکاس‌باشی موبایل‌به‌دست


نیلوفر ذوالفقاری

فرقی نمی‌کند به یک مهمانی شلوغ رفته باشیم یا در طبیعت بکر قدم‌بزنیم، تب ثبت لحظات این روزها سراغ بیشتر ما آمده، دوست داریم تصاویری را که به چشم‌مان زیبا می‌رسند یا نمی‌خواهیم فراموش کنیم، در یک قاب ثابت همیشگی کنیم. شبکه‌های اجتماعی هم باعث شده‌اند این تب داغ‌تر شود و حالا دیگر همه جا افرادی گوشی به‌دست، مشغول عکس گرفتن از یک اتفاق یا منظره هستند. حالا که هر کس گوشی موبایل دارد می‌تواند عکاسی کند، بد نیست بعضی اصول را یادبگیریم تا همین عکس‌های موبایلی هم حرفه‌ای از آب دربیاید یا لااقل چشم‌نواز باشد. این گزارش را بخوانید تا فوت‌وفن‌های عکاسی با موبایل را یاد بگیرید و دفعه بعدی که دوربین گوشی خود را روشن کردید، مثل یک عکاس حرفه‌ای حواستان به همه‌چیز باشد. فرشاد عباسی، عکاس شناخته شده ورزشی به ما می‌گوید که موقع عکاسی با موبایل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

تمیزکاری کنید
حتما قبل از عکاسی عدسی روی گوشی موبایل را با دستمال نخی خشک تمیز کنید. به‌دلیل کوچک بودن عدسی روی گوشی موبایل کوچک‌ترین لکه و غبار روی تصویر و عکس شما تأثیر منفی می‌گذارد که قابل‌اصلاح نیست. اگر عادت دارید گوشی هوشمند خود را در جیب‌تان بگذارید، خوب است اما اگر اینطور نیست و بیشتر از گوشی خود برای عکاسی استفاده می‌کنید، سعی کنید، به‌طور مرتب لنز گوشی را تمیز کنید. در غیراین صورت، ممکن است عکس‌هایی که می‌گیرید، ناواضح و تار شود؛نکته‌ای که شاید ساده باشد ولی کم اهمیت نیست! لنز دوربین شما ممکن است در طول روز در اثر تماس با دست و یا وسایل موجود در کیف یا جیبتان و یا حتی به‌دلیل گردوغبار هوا کثیف شود. توجه داشت باشید که حتی کوچک‌ترین اثرانگشت روی لنز می‌تواند موجب تارشدن عکس شما شود. اگر از لنز اکسترنال استفاده می‌کنید حتما قبل از استفاده با دستمال و کیت مخصوص آن را تمیز کنید.


از قانون یک سوم استفاده کنید
در عکاسی نیازی نیست سوژه شما در وسط تصویر باشد. باید با خلاقیت خود بهترین کادر را انتخاب کنید. در عکاسی به آن قانون یک سوم می‌گویند. سوژه می‌تواند در سمت راست یا چپ تصویر شما قرار بگیرد. قانون یک‌سوم، یکی از ترفندهای قدیمی عکاسی است که سال‌هاست استفاده می‌شود. براساس قانون یک‌سوم، مهم‌ترین عناصر یک عکس، در محل تلاقی خطوط افقی و عمودی (اگر تصویر را به 3 قسمت تقسیم کنیم) قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، شما باید جالب‌ترین بخش‌های عکس خود (مانند یک درخت یا چهره فردی که از آن عکس می‌گیرید) را در نزدیکی این خطوط فرضی قرار دهید. بنابراین، برای بهبود ترکیب عکس‌های خود قانون یک‌سوم را امتحان کنید. مهم نیست از چه موضوعی عکاسی می‌کنید، از دوستان‌تان یا از یک منظره طبیعی، این ترفند ساده نتیجه کار شما را بهتر می‌کند. حتی ساده‌تر اینکه دیگر مجبور نیستند خطوط را در ذهن‌تان ترسیم کنید. در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید آیکون جدول (یا Grid) را در تنظیمات نرم‌افزار دوربین گوشی خود مشاهده کنید. در گوشی‌های آیفون هم می‌توانید در بخش تنظیمات در قسمت Photos & Camera  به‌دنبال این جدول بگردید.


یکی کافی نیست
به خاطر خطاهای عکاسی و سرعت پایین دوربین گوشی همراه و لرزش دست و یا حرکت کردن سوژه، بیشتر از یک عکس بگیرید و در پایان عکس‌های بی‌کیفیت را پاک کنید. می‌توانید از ابزار جانبی هم استفاده کنید. برخی لوازم جانبی برای دوربین‌های گوشی هوشمند عبارتند از: مونوپاد و گوریلاپاد برای ثابت نگه داشتن گوشی و لنزهای خارجی برای گسترش محدوده‌ دوربین‌های گوشی هوشمند،همچنین تجهیزات نورپردازی برای شب و مکان‌های کم‌نور گزینه خوبی هستند.

اگر تاریک بود
هنگام عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌جای فلاش گوشی هوشمند امتحان کنید:
به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.
از قابلیت دامنه‌ دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور همزمان 3 عکس را با 3 نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید. حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید. از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب
 (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.
از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.


فلاش زدن ممنوع
از روی سیستم تنظیم نور دستی روی گوشی برای عکاسی استفاده کنید. یکی از مواردی که هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود باید همیشه به‌خاطر داشته باشید، این است که همواره فلاش گوشی خود را خاموش نگه دارید. نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. این موارد قطعا نمی‌تواند خوشایند باشد. از فوکوس بودن تصویر قبل از عکاسی مطمئن شوید در غیراین صورت با زدن ضربه‌ای آرام روی سوژه به‌صورت اتوماتیک فوکوس روی سوژه قفل می‌شود.

خلاقیت داشته باشید
به خاطر قدرت مانوری که در گوشی‌های هوشمند موبایل وجود دارد، شما می‌توانید با گوشی خود از روی زمین یا بالای سر از سوژه عکاسی کنید. در اینجا خلاقیت حرف اول را می‌زند. فقط از نماهای کلیشه‌ای استفاده نکنید، بلکه سعی کنید، همیشه از قوه تخیل و خلاقیت استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید عکس‌هایی از عابران در خیابان بگیرید، چرا از زاویه بالا استفاده نکنید؟ می‌توانید، از نمایی متفاوت، مانند نمای چشم پرنده (Birds Eye View) برای عکاسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زاویه پایین استفاده کنید و زیبایی آسمان را به تصویر بکشید. همیشه خارج از چارچوب فکر کنید و سعی کنید، جزئیات فوق‌العاده‌ را از دل اتفاقات عادی بیرون بکشید!


نور طبیعی بهتر است
به خاطر ضعیف بودن سیستم عکاسی دوربین تلفن‌های هوشمند از نظر نوردهی، پیشنهاد می‌شود از سوژه‌هایی که نور کافی دارند عکاسی کنید و یا با وسیله‌ای به آنها نور بتابانید. گوشی‌های هوشمند در نور کم، عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است که از نور طبیعی استفاده کنید. اگر از خودتان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که نور کافی به‌صورت‌تان می‌رسد. اگر نوردهی بیش‌ازحد است یا صورت‌تان سایه‌دار شده، از نمای بهتری استفاده یا جای خود را عوض کنید. ساعت‌های طلایی (غروب و طلوع آفتاب) بهترین زمان‌ها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایین‌تر است و از این رو، نور در این زمان‌ها نسبت به نور خشن وسط روز خفیف‌تر است و به‌دلیل فاصله اضافی که نور خورشیدی باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگ‌هایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجسته‌تر می‌شوند. همچنین صحنه‌های طلوع و غروب، با غبار و مه همراه است که باعث می‌شود، عکس‌های شما مناظر جذاب‌تر و مرموزتری را به تصویر بکشند. نور پنجره هم گزینه‌ خوبی است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. نور پنجره منبع نور بزرگ، روشن و پراکنده‌ای است که باعث می‌شود برای سوژه‌های مختلفی به‌خصوص پرتره مناسب باشد. سایه‌های نرم نور طبیعی پنجره می‌تواند باعث گرفتن عکس‌های مناسبی با سایه‌هایی شود که ویژگی‌های صورت را به ‌خوبی نشان می‌دهند.


شارژ باشید
 حواستان باشد که همیشه در هنگام عکاسی با موبایل گوشی تلفن هوشمند شما از شارژ بالایی برخوردار باشد. گوشی‌های هوشمند دارای لنز واید هستند، پیشنهاد می‌کنیم حتما در هنگام عکاسی، آن را به‌صورت افقی به سمت سوژه بگیرید.





عکاس شدن تصادفی نیست

عکاسی خوب هیچ‌وقت با گرفتن عکس به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد. همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید. بنابراین، قبل از اینکه گوشی خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید، به داستان‌های جالب و موضوعاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید، فکر کنید.  همانطور که به طرح خود فکر می‌کنید، ترکیب عکس را هم در ذهن خود داشته باشید، اینکه می‌خواهید چه عناصری در عکس‌تان باشد، قاب‌بندی و پس‌زمینه و موارد دیگر، تا بتوانید پیامی را که در ذهن دارید، به‌خوبی به بیننده خود منتقل کنید. با ارتقای نسل جدید گوشی‌های هوشمند که قدرت عکاسی بالایی دارند با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که می‌توان نام آن را «عکاسان موبایل به دست» نامید؛ پدیده‌ای که گرچه از نظر تکنولوژی‌های روزآمدتر و استفاده از آن ساده است اما این پرسش جدی مطرح می‌شود که آیا کسانی که موبایل به‌دست هستند را می‌توان «عکاس» نامید؟ حتی درباره کسانی که دوربین‌های مثلا نیمه‌حرفه‌ای یا حرفه‌ای عکاسی دارند، این نقل قدیمی در عکاسی وجود دارد که با پرسشی طنز‌آمیز همراه است؛ آیا هر کسی دوربین به‌دست است «عکاس» است؟‌
در کنار قابلیت‌های استفاده ساده از دوربین‌های هوشمند تلفن همراه و حتی دوربین‌های عکاسی باید تأکید کنیم که عکاس کسی است که اصول اولیه عکاسی را بشناسد. این اصول اولیه در واقع غیراز قابلیت‌های فنی است که تکنولوژی‌های روز به شما به‌عنوان یک عکاس می‌دهد.


چند نرم‌افزار ویرایش عکس با موبایل
نرم‌افزار VSCO، با اختلاف محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش عکس برای کاربران آیفون و اندروید است. این نرم‌افزار ابزارهای گوناگون ویرایش و برخی فیلترهای جالب را در اختیار کاربر قرار‌می‌دهد. در عین حال، نرم‌افزار VSCO، یک نرم‌افزار دوربین هم محسوب می‌شود که تنظیمات دستی مطلوبی دارد، بنابراین می‌توانید با خود نرم‌افزار عکس بگیرید و دیگر مجبور نیستید، برای ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید.
 نرم‌افزار Snapseed، تا حد زیادی شبیه VSCO است که رابط کاربری مطلوب و ازلحاظ بصری عالی دارد. شما می‌توانید تغییرات پیچیده‌ای را با استفاده از نرم‌افزار Snapseed روی عکس‌های خود اعمال کنید. علاوه‌براین، قابلیت ویرایش انتخابی عکس، به شما اجازه ویرایش بخش‌های خاصی از عکس را بدون تأثیر روی بقیه عکس می‌دهد. نرم‌افزار Snapseed  فیلترهای خوبی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید.  نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، مانند دیگر همتایان محبوب خود، ابزارها و فیلترهای مناسبی برای کاربران حرفه‌ای و آماتور دارد. این نرم‌افزار، برای کاربران iOS، اندروید و ویندوز در دسترس است.
 نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، ابزارهای ویرایش و فیلترهای جالبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌براین،  امکان اضافه‌کردن حاشیه‌ها و قاب‌های جالبی را به عکس‌هایتان می‌دهد.  قابلیت Photoshop Mix، هم به کاربران امکان ترکیب عکس‌های مختلف را با هم می‌دهد. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، همچنین از فرمت RAW پشتیبانی می‌کند.


پانوراما عکاسی کنید
از آپشن عکاسی پانوراما برای ثبت شعاع بیشترتصویر استفاده کنید. هرگز قابلیت پانورامای (Panorama) گوشی هوشمند خود را دست‌کم نگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرید، اما مطمئنا وقتی نتیجه کار را ببینید، متوجه ارزش این ویژگی خواهید شد. نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است. اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند.

عکس‌ها را ویرایش کنید
از ابزارهای اصلاح عکس مخصوص موبایل‌های هوشمند برای پردازش و ادیت تصاویر استفاده کنید. البته باید از اصلاح بیش از اندازه و استاندارد خودداری شود. گرفتن عکس‌های خوب با گوشی‌های هوشمند، فقط به نرم‌افزار دوربین گوشی ختم نمی‌شود. بلکه در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ دلخواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید. در اغلب موارد نمی‌توانید فقط به مهارت عکاسی خود برای دستیابی به نتیجه‌ مطلوب تکیه کنید؛ به‌ویژه هنگامی که نیازی به دستکاری عکس و تنظیم رنگ و موارد دیگر دارید تا تغییراتی را روی عکس‌های خود اعمال کنید. در این مواقع می‌توانید از نرم‌افزارهای کاربردی ویرایش عکس استفاده کنید.

زوم نکنید
از زوم دیجیتال گوشی استفاده نکنید. سعی کنید گوشی را به سوژه نزدیک کنید تا کادر تصویری‌اش کامل شود. سعی کنید در زمان عکاسی با گوشی هوشمند ، روی موضوع عکاسی خود بزرگ‌نمایی نکنید. دلیل این کار هم واضح است، بزرگ‌نمایی باعث کاهش کیفیت عکس می‌شود. درعوض، عکس خود را برش دهید و المان‌های غیرضروری را از آن حذف کنید. اگر می‌خواهید یک عکس واضح‌تر بگیرید، به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید. دوربین‌ تلفن‌های هوشمند قابلیت زوم اپتیکال ندارند؛ بلکه مجهز به زوم دیجیتال هستند و این فرمت زوم موجب پایین آمدن کیفیت نور می‌شود. بهترین کار این است که تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید؛ چرا که با این‌ کار می‌توانید جزئیات بیشتری را ثبت و حاشیه‌های اضافی را از تصویر خود حذف کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید