• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54352
+
-

کلاهبردار معلول خودش را جانباز جا می‌زد


مرد کلاهبردار ادعا می‌کرد در دستگاه‌های نظامی و حکومتی نفوذ زیادی دارد و به بهانه گرفتن پروانه وکالت یا ثبت‌نام افراد در دانشگاه‌های معتبر دست به کلاهبرداری میلیونی از طعمه‌هایش می‌زد. این مرد به‌خاطر معلولیت پاهایش، خودش را جانباز جا می‌زد و طعمه‌هایش نیز به راحتی فریب حرف‌های او را می‌خوردند.

به گزارش همشهری، متهم که مردی 55 ساله است، مدتی قبل و با شکایت تعدادی از مالباخته‌ها تحت تعقیب پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. برخی از شاکیان فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بودند که آرزوی قبولی در آزمون کانون وکلا را داشتند و برخی دیگر نیز افرادی بودند که می‌خواستند در یک دانشگاه معتبر و در مقاطع مختلف تحصیل کنند.  بررسی اظهارات این افراد نشان می‌داد که همگی آنها در ابتدا و با دیدن تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی منتشر شده بود با مرد کلاهبردار آشنا شده بودند. مرد کلاهبردار دفتری در خیابان جردن اجاره کرده بود و با تبلیغات گسترده طعمه‌هایش را شناسایی کرده و به دفترش می‌کشاند و در آنجا خود را به دستگاه‌های حکومتی، دولتی و نظامی منتسب کرده و مدعی می‌شد که به راحتی می‌تواند سهمیه وکالت یا ثبت‌نام دانشگاه بگیرد. یکی از طعمه‌های این مرد به مأموران گفت: وقتی وارد دفتر مرد کلاهبردار شدم، با دیدن ظاهر او، حرف‌هایش را باور کردم. پاهایش دچار معلولیت بود و می‌گفت که جانباز است و رشادت‌های زیادی در جنگ تحمیلی داشته است. او می‌گفت که با توجه به نفوذش، سهمیه‌هایی در کانون وکلا و دانشگاه‌های معتبر کشور دارد و می‌تواند برایم پروانه وکالت بگیرد. از آنجا که مدت‌ها گرفتار آزمون کانون وکلا بودم، از او خواستم که برایم پروانه وکالت بگیرد و این مرد با نوشتن قرارداد و دریافت 80میلیون تومان قول داد که به زودی به خواسته‌ام می‌رسم. اما مدتی بعد وقتی دیدم خبری از وی نشد، راهی دفترش شدم اما او آنجا را تخلیه کرده و متواری شده بود. کارآگاهان اداره آگاهی متوجه شدند که مرد کلاهبردار از هر کدام از طعمه‌هایش دست‌کم 70تا 80میلیون تومان برای ثبت‌نام آنها در دانشگاه یا گرفتن پروانه وکالت گرفته است. از سوی دیگر و با انجام بررسی‌های تخصصی معلوم شد که این مرد علی نام دارد و با راه‌اندازی یک شرکت صوری و با دادن وعده‌های دروغین طعمه‌هایش را سرکیسه می‌کرده است. سرهنگ کامیار چهری، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی پایتخت با بیان این خبر گفت: هر چند متهم تلاش کرده بود بدون برجا گذاشتن ردی از خود متواری شود و حتی خانواده‌اش نیز تلاش می‌‌کردند با ارائه اطلاعات غلط پلیس را گمراه کنند اما در نهایت مأموران با دریافت دستور قضایی وارد خانه او شدند و پس از جست‌وجو توانستند مرد کلاهبردار را که زیر تختخوابش پنهان شده بود دستگیر کنند. وی ادامه داد: این مرد در تحقیقات به جرم خود مبنی بر جعل عنوان و سوءاستفاده از عناوین دولتی و نظامی، اعتراف کرد و با توجه به شناسایی 11نفر از شاکیان معلوم شد که وی دست‌کم 2میلیارد تومان از آنها کلاهبرداری کرده است.

به گفته سرهنگ چهری، بازپرس شعبه 12دادسرای ناحیه 3تهران برای این مرد قرار قانونی صادر کرد و تحقیقات تکمیلی در این پرونده ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید