• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53469
+
-

بازار اجاره منتظر اقدام دولت


جهش قیمت مسکن در سال گذشته به بلای بازار اجاره در سال جدید تبدیل شده و برخی از مالکان گمان می‌کنند با رشد 100درصدی قیمت مسکن در سال گذشته باید قیمت اجاره نیز که تابعی از ارزش واحد مسکونی است به‌صورت چشمگیر افزایش پیدا کند، درحالی‌که این استدلال فقط مصداق ضرب‌المثل کلاه خود را سفت چسبیدن است نه برایند واقعیت‌های بازار.

به گزارش همشهری، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در اسفندماه 97نسبت به‌ماه مشابه سال قبل رشد 100درصدی را تجربه کرده و به حدود 11میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده است و این یعنی سرمایه‌گذاران در این بازار، سود مناسبی به جیب زده‌اند. در این وضعیت استدلال بازار این است که مالکان باید به سود چشمگیر سرمایه‌گذاری قانع باشند و فشار کمتری برای افزایش اجاره‌بها وارد کنند چراکه قشر اجاره‌نشین عمدتا از طبقه حقوق‌بگیر است که عملا در سال‌جاری حتی به‌اندازه نرخ تورم نیز با افزایش درآمد مواجه نشده است. در این وضعیت، تداوم فشار موجران برای بالا بردن رقم رهن و اجاره نسبت به قراردادهای نوشته شده در سال گذشته، فقط به کوچ اجباری مستأجران به محلات و مناطق پایین‌تر از محل سکونت فعلی دامن می‌زند که درنهایت نتیجه آن اخراج بخش قابل‌توجهی از اجاره‌نشین‌های مناطق فقیرنشین به مناطق حاشیه‌ای شهرهاست. از سوی دیگر با افزایش بی‌قاعده اجاره‌بها، عملا احتمال افزایش تعداد دعواهای حقوقی در حوزه اجاره‌نشینی نیز افزایش می‌یابد و هر دو طرف موجر و مستأجر را ازنظر مالی و زمانی متضرر می‌کند.

جای خالی دولت در بازار اجاره
طبق قانون، دولت مکلف به تأمین مسکن موردنیاز مردم است و انتظار می‌رود این تکلیف در قالب ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد، پرداخت تسهیلات خرید مسکن به اقشار متوسط و تنظیم بازار رهن و اجاره انجام شود. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی بازار اجاره‌بها می‌گوید: اگر از سوی دولت اقدام قابل‌قبولی در ساماندهی بازار مسکن به‌ویژه بازار اجاره‌بها صورت نگیرد، این کمیسیون به بحث ورود خواهد کرد. البته او از اقدامات احتمالی این کمیسیون برای جبران کم‌کاری دولت و بازسازی بازار سخنی نگفته اما در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرده است: اولویت کنونی وزارت راه و شهرسازی تولید گسترده مسکن است که می‌تواند تا حدودی بازار را تعدیل کند. به عقیده او، وضعیت کنونی بازار مسکن به‌ویژه اجاره‌بها نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایش موفق نبوده و امروز باید این سیاست‌ها اصلاح شود، در غیراین صورت، وضعیت بازار مسکن نگران‌کننده خواهد بود چراکه کمر خانواده‌ها زیر بار قیمت سنگین اجاره‌بها خم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید