• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53369
+
-

سیستان زیر بار سیل

استاندار سیستان و بلوچستان: 31 نقطه آسیب‌پذیر در سیستان شناسایی شده و نگرانی از ورود سیلاب به استان وجود ندارد

اقلیم
سیستان زیر بار سیل

سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است. این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالا دست این رودخانه، سیلاب شدت بیشتری گرفته است. آب این رودخانه از 20 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت قطع شده بود و تنها در زمستان با سیلاب‌های جزئی ناشی از بارندگی‌ها به صورت دشت‌مال و در مدت زمان کوتاه وارد سیستان می‌شد و به تالاب هامون نمی‌رسید. سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حقابه سیستان محسوب نمی‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: سیلاب غیر قابل کنترل کشور افغانستان بدون خسارت در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است و نگرانی برای آن وجود ندارد. به گزارش ایرنا، «احمدعلی موهبتی» در حاشیه بازدید از منطقه سیستان افزود: آب با سرعت حدود 2 هزار و 500 متر‌ مربع بر ثانیه و ارتفاع 90/3 سانتی‌متر وارد منطقه سیستان شده است.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان و 5 شهرستان شمالی استان در روزهای گذشته تمهیدات خوبی را برای ورود آب و استفاده از نعمت الهی پیش‌بینی کرده‌اند.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که در بارندگی‌های اسفند، 31 نقطه آسیب‌پذیر در سیستان شناسایی شد گفت: همزمان با اوج گرفتن آب سیلاب ورودی به منطقه، دستگاه‌های دولتی و عمومی از ظرفیت‌های خود حداکثر استفاده را برای جلوگیری از بروز خسارت این سیلاب کردند.وی افزود: همزمان با افزایش آب در شب‌های گذشته نگرانی‌هایی به وجود آمد اما هم‌اینک سیلاب در حال هدایت به مسیرهای مورد نظر است و نگرانی وجود ندارد.


اسکان 250 خانوار سیل‌زده در هیرمند 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 250 خانوار سیل‌زده روستاهای شهرستان هیرمند در 4 مکان اضطراری جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند. موهبتی اظهار کرد: جاری شدن رحمت الهی در افغانستان سبب ورود سیلاب غیر قابل کنترل این کشور به منطقه سیستان شده است. 

وی با بیان این‌که حیات سیستان وابسته به رودخانه هیرمند است افزود: این رودخانه یکی از12 رودخانه مهم آسیا محسوب است که در بالادست آن افغانستان اقدام به ساخت سازه‌های مختلف از جمله سد کجکی با گنجایش بیش از یک میلیارد مترمکعب و 7 سازه دیگر کرده است.
وی ادامه داد: بارندگی‌های اخیر سبب آبگیری تمام سازه‌های افغانستان بر روی رودخانه هیرمند شد و مازاد آن به سوی سیستان درحال سرازیر شدن است.

موهبتی افزود: سیستان که در پایین‌دست رودخانه هیرمند قرار دارد در زمان خشکسالی از نبود آب رنج می‌برد و در زمان ترسالی از آب‌های جاری‌شده آسیب می‌بیند و شرایط آن قابل پیش‌بینی نیست. وی تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که روزهای گذشته در سیستان انجام شده است مشکل خاصی از لحاظ سیلاب در منطقه وجود ندارد.


کانالی با عمر20 ساله

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در مسیر شهر دوست محمد مرکز شهرستان هیرمند به دلیل این‌که بیش از 20 سال از عمر کانال دایک کانال نیاتک می‌گذرد و در این مدت آبی از آن عبور نکرده، حیوانات موذی نیز در آن لانه کرده بودند و سبب آسیب رسیدن به دیواره آن شده است.

وی افزود: هر قسمت از دایک کانال نیاتک که دچار آسیب شد با حضور سریع نیروهای امدادی ترمیم شد. اما بر اثر شکستگی دایک کانال نیاتک سیل وارد 2 روستای هیرمند شده و 5 روستای دیگر نیز در محاصره آب قرار دارند.
وی ادامه داد: با اقدامات انجام‌شده این روستاها تخلیه و مردم به مکان‌های امن منتقل شدند. استاندار سیستان و بلوچستان از صبوری و همراهی مردم تقدیر کرد و گفت: در نشست ستاد بحران برای رفع مشکل به وجود آمده در دایک نیاتک علاوه بر نظرات کارشناسی به نظرات مردمی نیز توجه شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با آورد خوب رودخانه هیرمند بتوان ذخیره لازم در چاه نیمه‌ها و تالاب بین‌المللی هامون برای جلوگیری از طوفان‌های شن، مشکلات زیست‌محیطی و رونق صید و دامداری در منطقه داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم که این سیلاب زندگی در سیستان را متحول کند و باری دیگر در این منطقه که روزگاری انبار غلیه ایران بود حداکثر تولیدات را داشته باشیم.


حیات هامون و شادی صیادان 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های خوب در حوضه آبریز تالاب بین‌المللی هامون سبب جاری شدن آب در رودخانه هیرمند تنها شاهرگ حیاتی سیستان شد که خوشحالی صیادان را در پی داشت. «محبعلی سیستانی» گفت: بارندگی‌های خوب در حوضه آبریز تالاب بین‌المللی هامون سبب جاری شدن سیلاب‌های غیرقابل کنترل افغانستان به منطقه و این تالاب شد.
وی گفت: به دلیل خشکسالی‌های 2 دهه اخیر تالاب بین‌المللی هامون از حالت دائمی به حالت فصلی تبدیل شده بود که در سال گذشته شرایط خشکسالی به مراتب سخت‌تر و بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با توجه به اعلام بارندگی‌های سنگین اخیر در حوزه آبریز هیرمند و افزایش دبی آب این رودخانه سالی پر از امید همراه با رونق تولید برای بخش کشاورزی به‌ویژه صیادان و آبزی‌پروران پیش‌بینی می‌شود.


حمایت از زنان سرپرست خانوار

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین سیل‌زده را که متحمل خسارت‌های شدید شده‌اند با تدابیر ویژه‌ای پیگیری خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: در قالب این طرح‌ها دسترسی به آموزش مهارت‌های تخصصی، تامین، تجهیز منابع و بازاریابی کالاها به عنوان زنجیره‌ای به هم پیوسته برای زنان کارآفرین پیگیری می‌شود.

فاضلی بیان کرد: در پارلمان مشورتی زنان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته مصوب شد حقوق یک روز کارکنان دفتر بانوان و خانواده استانداری و مشاوران بانوان دستگاه‌های اجرایی استان به سیل‌زدگان تعلق گیرد.


مهار سیلاب و هدایت آن به سمت تالاب‌ها 

معاون ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 6 روستای شهرستان هیرمند در شمال استان براثر شدت یافتن سیلاب رودخانه هیرمند در معرض آبگرفتگی قرار گرفتند.«روح‌الله سرگزی» گفت: براثر تخریب بخشی از سیل‌بند نیاتک در شهرستان هیرمند برخی روستاهای این شهرستان دچار آبگرفتگی شدند، به طوری که تاکنون 3 روستا براثر شدت حجم ورودی سیلاب تخلیه شدند.
وی ادامه داد: نیروهای اجرایی و خدمات‌رسان در منطقه حضور دارند تا اقدامات لازم را برای مهار سیلاب و هدایت آن به سمت تالاب و چاه نیمه‌ها انجام دهند. معاون ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وجود افزایش یافتن سطح آب ورودی تمام تلاش برای کاهش مشکلات احتمالی ناشی از سیلاب ادامه دارد.


انتقال سیل‌زدگان هیرمند به اماکن اضطراری 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 4 مکان با ظرفیت 500 خانوار در شهرستان هیرمند برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان پیش‌بینی شده است که افراد در حال انتقال به این مکان‌های امن هستند. «رسول راشکی» گفت: 3 مدرسه و شهرک صنعتی هیرمند برای اسکان سیل‌زدگان روستای این شهرستان تدارک دیده شده است. وی ادامه داد: همزمان با شدت یافتن سیلاب ورودی به منطقه سیستان تمام نیروهای هلال احمر در منطقه در آماده‌باش کامل قرار دارند تا خدمات را در کمترین زمان ممکن به هموطنان ارائه دهند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نیروهای این جمعیت در آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز مکان‌های اضطراری اسکان را در شهرستان‌های سیستان راه‌اندازی کنند.
سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است. پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالادست این رودخانه از جمعه شب سیلاب شدت بیشتری گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید