• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52663
+
-

بازنشستگان، فنلاند را چپ کردند

حزب سوسیال دمکرات، با وعده افزایش حقوق بازنشستگان، با اختلاف بسیار اندک بالاتر از راست‌ها در انتخابات پارلمانی پیروز شد

گزارش
بازنشستگان، فنلاند را چپ کردند

نگرانی از وضعیت سالمندان و بازنشستگان، در میانه پیروزی‌های پی در پی احزاب دست‌راستی در سراسر دنیا، به پیروزی حزب سوسیال دمکرات در انتخابات پارلمانی فنلاند کمک کرد.
البته استفاده از واژه پیروزی برای سوسیال دمکرات‌ها، ‌در یکی از بی‌نظیرترین انتخابات‌های تاریخ معاصر فنلاند، شاید کمی زیاده‌روی به شمار بیاید؛ حزب سوسیال دمکرات 17.7درصد آرا را به‌خود اختصاص داده است درحالی‌که حزب دست‌راستی «فینز پارتی» با 17.5درصد آرا، تنها یک کرسی برای به‌دست آوردن اکثریت پارلمان کم آورد. به گزارش بی‌بی‌سی، آنتی رینه، رئیس حزب سوسیال دمکرات بعد از برگزاری انتخابات، ضمن اعلام پیروزی گفت: «برای نخستین‌بار از سال 1999به بعد، ما بزرگ‌ترین حزب فنلاند هستیم.»
اما با توزیع نزدیک آرا بین احزاب و با توجه به اینکه هیچ حزبی با فاصله مطمئن برنده انتخابات نشده، کار تشکیل دولت در این کشور با دشواری‌های زیادی مواجه خواهد شد. در این انتخابات، سبزها و ائتلاف چپ هم توانسته‌اند میزان رأی‌هایشان را نسبت به دوره پیشین بالا ببرند.
این نخستین‌بار در بیش از 2 قرن اخیر است که هیچ حزبی بیش از 20درصد آرا را به‌خود اختصاص نداده است. حزب سوسیال دمکرات، با یک کرسی بیشتر از فینز پارتی، 40کرسی از 200کرسی پارلمان را به‌خود اختصاص داده است. پیش از برگزاری انتخابات، بیشتر احزاب اعلام کرده بودند که برای تشکیل دولت، ‌حاضر به ائتلاف با فینز پارتی نیستند. یوسی هالا-آهو، رئیس این حزب، بعد از برگزاری انتخابات گفت که نتایج به‌دست آمده، برای حزب یک موفقیت به شمار می‌رود. شعار حزب هالا-آهو در این انتخابات این بود: برای داشتن مرز رأی بدهید.

بحران خدمات اجتماعی
پیروزی حزب سوسیال دمکرات بر دولت میانه‌گرا یوها سیپیلا، بیشتر از اینکه برآمده از نگرانی‌ها از موج راست‌گرایی در این کشور یا در تصویری کلی‌تر در اروپا باشد، به نگرانی جمعیت در حال پیر‌شدن فنلاند از تضعیف خدمات اجتماعی این کشور مربوط می‌شود. دولت سیپیلا که از سال 2015 در رأس کار بود،‌ ماه گذشته به‌خاطر ناکامی در رسیدن به اهداف کلی خود استعفا داد. سیپیلا که نگران افزایش هزینه خدمات اجتماعی در فنلاند بود، برای کاهش بدهی‌های دولت یک برنامه اقتصادی ریاضتی ارائه دا‌د. این برنامه ریاضتی شامل مواردی مانند ثابت نگه‌داشتن میزان مستمری و قطع مزایای موجود در بسته خدمات اجتماعی بود. این برنامه هرچند به کاهش بدهی‌های دولتی منجر شد، اما از نظر سیاسی، تیر خلاص را به دولت پیشین زد.
در چنین شرایطی، حزب سوسیال دمکرات، ‌که یک حزب چپ میانه به شمال می‌رود و ارتباط نزدیکی با اتحادیه‌های تجاری این کشور دارد، آرام آرام با اقبال بیشتری مواجه شد. این حزب در انتخابات اخیر، وعده داد که سیستم خدمات اجتماعی را تقویت خواهد کرد و با انتقاد از سیاست‌های دولت پیشین، وعده داد که مالیات را افزایش خواهد داد. یکی از وعده‌های آنها این بود که مستمری دولتی بازنشستگانی که ماهانه 1400 یورو دریافت می‌کنند را 100یورو افزایش خواهد دا‌د. آنتی‌رینه اعلام کرده است که با این کار، بیش از 55هزار بازنشسته از فقر دور خواهند شد.
متعادل‌کردن هزینه‌ها و مالیات یکی از چالش‌های هر دولتی است و فنلاند مشخصا همین حالا هم، میزان بالایی مالیات دریافت می‌کند. بالاترین میزان مالیات شخصی در این کشور 51.1درصد است اما میانگین مالیات بر درآمد در این کشور 30درصد است که برخلاف باور عمومی‌، بالاترین میزان در اروپا نیست.
مشکل دیگر فنلاند این است که همچون دیگر کشورهای در حال توسعه، جمعیتی در حال پیر‌شدن دارد و همین موضوع، ‌فشار مالی زیادی بر سیستم خدمات اجتماعی وارد خواهد کرد. با افزایش تعداد بازنشسته‌ها، هزینه تامین مستمری و خدمات درمانی عمومی آنها هم بیشتر خواهد شد. این هزینه‌، با گرفتن مالیات از جمعیت در حال کار تامین خواهد شد اما با کوچک‌شدن این طبقه و بزرگ‌شدن طبقه بازنشستگان، دولت ‌با مشکلات زیادی برای تامین خدمات اجتماعی مواجه خواهد شد.
در زمستان گذشته، بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره خدمات بسیار پایین در خانه‌های سالمندان که باعث بیماری و حتی مرگ برخی افراد شده، موضوع بازنشستگان به بحث اول فضای سیاسی فنلاند تبدیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید