• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52273
+
-

تا عادی‌شدن شرایط کنار خوزستان می‌مانیم

شهردار تهران در خوزستان: امکانات شهرداری تهران برای حفاظت از خوزستان به‌کار گرفته می‌شود

گزارش
تا عادی‌شدن شرایط کنار خوزستان می‌مانیم


محمد سرابی/ خبر‌نگار
«یک سیل‌بند‌ کافی نیست. باید یک سیل‌بند دیگر هم پشت آنها بسازیم. اگر باران باز هم شروع شود، آب خانه‌ها را هم از بین می‌برد.»
 بازدید شهردار تهران از خوزستان و مشاهده شرایط آب در این منطقه به این نتیجه رسید که برای حفاظت از خانه‌های روستایی در مناطق سبحانیه و قدرت‌آباد نه‌تنها باید سیل‌بند‌ها را تقویت کرد بلکه باید یک ردیف «خاکریز» دیگر هم ساخت تا اهالی منطقه بدانند اگر باز‌هم بارندگی آغاز شد، خانه‌هایشان در هجوم سیل بهاری غرق نخواهد شد؛ همانطور که سال‌ها قبل خاکریز‌های رزمندگان، آنها را از هجوم نظامیان عراقی نجات داده بود.   «پیروز حناچی» که خود از سال‌های جنگ در این منطقه خاطراتی دارد، در سفر یک‌روزه به خوزستان، از برخی مناطق تحت نظارت شهرداری تهران بازدید کرد. پیش از زمانی که استان تهران به‌عنوان استان معین خوزستان اعلام شود، شهرداری تهران کاروان کمک‌های خود شامل 120 دستگاه ماشین‌آلات و350 نفر نیروی انسانی را به این استان اعزام کرده است.


حناچی صبح روز شنبه به «کوت سیدنعیم» و «دشت آزادگان» رفت. او با اشاره به اینکه مردم سیدنعیم با احداث سیل‌بندها در موقعیت مناسب با‌ارزش‌ترین خدمت را به منطقه کردند، افزود: ساخت این سیل‌بندها باعث شده، ورود آب به دشت‌های پایین‌دست متوقف شود.

حناچی با بیان اینکه دشت آزادگان همواره با بحران سیل سروکار داشته است، ‌گفت: منطقه در سال‌های دور و دوران جنگ هم شاهد سیل‌های گسترده بود. درحال حاضر تلاش ما این است که با کمک مردم همیشه همراه منطقه سیل‌بندها را تثبیت کنیم اما سیل موضوعی است که باید با تلاش همه و ایجاد زیر‌ساخت مناسب برای همیشه حل شود.  او اظهار کرد: شهرداری تهران معین استان خوزستان است و ما نیروها و تجهیزاتمان را در دشت آزادگان برای کمک به مناطق سیل‌زده مستقر کرده‌ایم. تمام تلاش ما رساندن کمک‌های مردمی و تجهیزات مورد نیاز به روستاهای مستقر در دشت آزادگان است.  «سعید کعبی» نماینده استانداری خوزستان که در این منطقه همراه شهردار بود، از جمعیت 6هزار نفری این محدوده که در معرض سیل قرار گرفته‌اند خبر داد و  گفت: تصمیم گرفته شد که برای حفظ روستا‌ها در برخی ‌نقاط خوزستان سیل‌بند‌های دیگر با ارتفاع بیشتر ساخته شود.


شرایط برخی ‌مناطق خوزستان به‌دلیل زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی و تهدید خانه‌های روستایی که در نزدیکی آن قرار دارد، بسیار بحرانی است.

 سبحانیه و قدرت‌آباد دو بخش از این مناطق هستند که نیرو‌های شهرداری تهران برای ساخت سیل‌بند‌ در آنها مجبور به انتقال خاک و سنگ از نقاط دیگر شدند. در پشت سیل‌بند‌های سبحانیه ارتفاع آب به 2 تا 3متر رسیده است. در روز‌های گذشته حدود 20 یا 30سانتی‌متر از ارتفاع آن کاسته شده است اما یک باران ناگهانی می‌تواند این حجم آب را به سرعت افزایش دهد و آن را به درون مناطق مسکونی سرازیر کند. محصول زراعی روستاییان در این نواحی بیشتر گندم بود که در سیل اخیر تمام مزرعه‌ها زیر آب رفت. با این‌حال اهالی مقاوم و صبور منطقه به رسم مهمان‌نوازی مردم شریف خوزستان از شهردار و دیگر مسئولان همراه او با سنت محلی «یزله» یا «هوسه» استقبال کردند.

حناچی در بازدید از این مناطق درباره شرایط خوزستان گفت: ما برای برون‌رفت از آسیب‌های سیل، نهایت همکاری را با مسئولان استانی خواهیم داشت و هم‌اکنون همه مناطق تهران درگیر حفاظت از خوزستان شده‌اند. من منطقه دشت‌آزادگان را به خوبی می‌شناسم و خاطرات بسیاری از این منطقه به‌ویژه در دوران دفاع‌مقدس دارم زیرا بعد از آزادسازی سوسنگرد به این منطقه آمدم.

 او افزود: ماموریت اخیر شهرداری تهران در خوزستان از طریق دولت به ما محول شد و ما با تمام توان در مناطق دشت‌آزادگان، سوسنگرد، هویزه، بستان و... حضور خواهیم داشت.


به گفته بخشدار بستان، با تمهیداتی که از ابتدای بارندگی اندیشیده شده بود و با کمک نیرو‌های شهرداری و همت اهالی بومی منطقه موانعی برای جریان یافتن سیل به درون شهر بستان ساخته شده ‌و اکنون شهر اگرچه در محاصره آب قرار دارد، اما از غرق‌شدن نجات پیدا کرده است.

«‌حبیب عفری» با بیان اینکه نزدیک به 90درصد زمین‌های کشاورزی و محصولات آن از بین رفته است، شرح داد که عشایر استان از ابتدای بارندگی به ارتفاعات کوچ کرده‌اند و به همین دلیل ارتباط زمینی با آنها قطع شده است. مواد غذایی با بالگرد برای این گروه از هموطنان که نزدیک 2هزار نفر هستند، ارسال شده است اما همچنان امکان دسترسی آنها به دیگر نقاط استان مسدود است.  عفری افزود: از ابتدای شروع بحران نزدیک 12هزار نفر نیروی محلی به همراه نیرو‌ها و ماشین‌آلات اعزام شده از تهران در ‌‌حال تلاش برای ساخت سیل‌بند و جلوگیری از تخریب مناطق مسکونی بودند.  به گفته مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ابتدای شروع سیل ماشین‌آلات و نیرو‌های انسانی را به خوزستان فرستادیم و در روز‌های قبل نیز 70خودرو و 100نیروی انسانی به آنها اضافه شد.
قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در این بازدید اظهار کرد: معیشت90درصد مردم دشت‌آزادگان از طریق کشاورزی به‌دست می‌آید اما متأسفانه این سیلاب تمام اراضی کشاورزان و چندین هکتار از نخیلات این شهر را به زیر آب برده است. اکثر محصولات این شهر به سایر شهرهای کشور صادر می‌شدند و در آستانه صادرات متأسفانه سیل آنها را در‌نوردیده ‌که همین مسئله سبب نگرانی مردم شده است؛ چرا‌که خسارات زیادی وارد شده و آنها متضرر شده‌اند. حناچی در این روز پس از دیدار از فعالیت‌های ستاد هلال‌احمر سوار بر بالگرد به بازدید از شرایط مناطق سیل‌زده پرداخت. اگرچه از شدت بارش باران کاسته شده است اما خوزستان به‌دلیل آبگرفتگی‌های شدید که محصولات کشاورزی را از بین برده و مسیر‌های ارتباطی را قطع و برخی ساختمان‌ها را سست کرده است، همچنان در خطر آسیب‌های بیشتر قرار دارد. تصاویر و فیلم‌هایی که از این استان منتشر می‌شود نیز نشان‌دهنده پایان‌نیافتن بحران هستند.


روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران از مناطق سیل‌زده استان خوزستان بازدید کرد. شهرداری تهران با توجه به حجم تهدیدات و خسارات سیل اخیر در استان خوزستان به‌عنوان یکی از دستگاه‌های معین امدادرسانی در دشت آزادگان تعیین شده و باتوجه به نیازهای مردم با تیمی کامل و تجهیزات در این مناطق بحران‌زده سوسنگرد به‌خصوص روستایی که در حال غرق شدن هستند، حضور دارد. این منطقه که شامل شهر سوسنگرد، بستان، چذابه و صدها روستای تابعه آن است این روزها به‌عنوان حساس‌ترین و بحرانی‌ترین منطقه خوزستان شناخته می‌شود.

پیروز حناچی روز گذشته بعد از بازدید زمینی و هوایی از مناطق سیل‌زده و حضور در روستاهای آسیب‌دیده در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی همشهری به منطقه توضیحاتی را ارائه داد. او گفت: «هم‌اکنون کمک‌های فنی، مهندسی و مالی از سوی شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده در جریان است و محدودیتی برای مأموریت امدادرسانی در این مناطق از سوی این نهاد هنوز تعیین نشده و تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازنگردد شهرداری تهران نیز در کنار مردم خوزستان خواهد ماند.

حناچی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه مهم‌ترین نیازهای سیل‌زدگان در بازدید میدانی چه چیزهایی بود و مردم چه خواسته‌هایی داشتند، گفت: «عمده خواسته‌های مردم چاره‌جویی برای آسیبی است که به مزارع‌شان رسیده. مردم این خطه از کشورمان اغلب به کشاورزی اشتغال دارند و سیلاب معیشت‌شان را با خطر جدی مواجه کرده است. دغدغه دیگر سیل‌زدگان توزیع عادلانه اقلام است. همچنان در توزیع کمک‌ها مشکلاتی وجود دارد که شهرداری تهران همراه با مدیریت بحران، هلال احمر، ارتش و سپاه در تلاش است که روند توزیع کمک‌ها بهبود یابد.» شهردار تهران ادامه داد: «شمال سوسنگرد و اهواز با حجم وسیعی از سیلاب مواجه است که برآورد می‌شود بیشترین خسارات وارده در این ناحیه باشد.»

او همچنین درباره عملکرد نیروهای مستقر شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده گفت: «خوشبختانه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی نیروهای عمرانی و امدادی شهرداری تهران در منطقه سوسنگرد و دشت آزادگان توانسته بخش بزرگی از مشکلات مردم را برطرف سازد. سیل‌زدگان این مناطق از عملکرد شهرداری تهران رضایت دارند و این موضوع دستاورد افتخار‌آمیزی برای ماست.»



  نیاز به خدمات اجتماعی
شاپور رستمی، نماینده شهرداری تهران: بعد از تعیین تهران به‌عنوان استان معین خوزستان و ابلاغ آن از سوی دولت، دستور بسیج امکانات صادر شده‌ و نقشه فعالیت‌های شهرداری از سیدنعیم تا  بُستان کشیده شد تا هر منطقه‌‌ای که نیاز به رسیدگی داشت، از خدمات مهندسی و حمایتی شهرداری بهره‌مند شود. در حال حاضر به جز خدمات لجستیکی نیاز به خدمت‌رسانی اجتماعی نیز وجود دارد زیرا مشخص شده ‌که رضایت عمومی برای ساخت سیل‌بند‌ها فراهم شده اما اهالی نیازمندی‌هایی مانند مواد غذایی و مراقبت‌های درمانی دارند. به دستور شهردار تهران تمام 22منطقه شهر تهران امکانات خود را به خوزستان فرستا‌ده‌اند اما باید به توزیع دقیق و متناسب با نیاز آنها توجه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید